logo F1online.sk

Binotto: Zo spätných zrkadiel by sme nemali robiť vesmírne lode

Lewis Hamilton
© Twitter/Bahrain Int. Circuit
Milan Kubala
Milan Kubala10. 3. 2022

Inovatívny koncept bočníc z dielne Mercedesu prebudil celý padok. Bavia sa o ňom piloti, inžinieri, novinári aj šéfovia tímov. Tých však možno ešte viac ako bočnice zaujali spätné zrkadlá. Mattia Binotto pripomína, že by nemali mať žiaden aerodynamický účel, čo vraj riešenie Mercedesu nespĺňa.

Mercedes zaobalil bočné nárazové štruktúry do akéhosi “krídla”. Keďže podľa strieborných šípov toto “krídlo” plní funkciu konštrukcie spätného zrkadla — je súčasťou jeho uchopenia —, toto riešenie vyhovuje pravidlám.

Red Bull má však trochu iný názor a poukazuje na to, že na tomto krídle vidíme aj niekoľko deflektorov, ktoré zjavne nijako nesúvisia so zrkadlami. V Milton Keynes zrejme budú skúmať, či by u FIA mohli presadiť zákaz tohto riešenia, keďže jednou z jeho úloh je odkláňať turbulentný vzduch za predným kolesom preč od auta.

https://pbs.twimg.com/media/FNd6vtaXwAEisAI?format=jpg&name=medium
Twitter/Albert Fabrega

Novinári sa Bahrajne spytovali aj Mattiu Binotta na to, či je podľa neho v poriadku riešenie bočníc Mercedesu. Podobne ako jeho náprotivka z Red Bullu ho zaujali skôr zrkadlá. “Bezpochyby majú skvelé auto. Nijako nás to neprekvapuje, je to skvelé auto, dobrý koncept, vyzerá inak ako ten náš. Rozloženie chladenia, jeho umiestnenie, bočnice — vyzerá to dosť zaujímavo.”

“Bol by som prekvapený, keby Mercedes robil niečo nelegálne, o to mi nejde. Viac ma prekvapujú zrkadlá, tie sú naozaj zarážajúce, toto sme nečakali. V tomto smere ide o niečo, čo by sme do budúcna mali vyriešiť,” nechal sa počuť švajčiarsky inžinier. “Už v minulosti sme si povedali, že zrkadlá nemajú mať žiaden aerodynamický účel. Mali by tam byť len na to, aby sa vďaka nim bolo možné pozrieť dozadu. Myslím, že oni navrhli svoje auto tak, že zrkadlá majú významný aerodynamický efekt.”

Mattia Binotto dobre vie, o čom hovorí. V roku 2018 jeho tím upevnil zrkadlá na svätožiaru, proti čomu sa náhle postavili viaceré tímy. Napokon aj FIA vystavila Ferrari červenú s tým, že spätné zrkadlá nemajú plniť aerodynamickú funkciu.

Presne pred týmto teraz vystríha. “Toto musíme do budúcna odstrániť, pretože riskujeme, že tímy začnú navrhovať zrkadlá, ktoré budú vyzerať ako vesmírne lode. Nemyslím si, že toto by Formula 1 chcela. Oni majú nejaké svoje dôvody a našli riešenie, ktoré je veľmi zaujímavé. Z pohľadu účelu však ide o niečo, čo by sme do budúcna mali prediskutovať.”