Kto prvý vyrieši “poskakovanie”, ten bude mať výhodu, prehlásil Binotto | Magazín F1 - F1online.sk

Kto prvý vyrieši “poskakovanie”, ten bude mať výhodu, prehlásil Binotto

fotka k článku undefined
zdroj: Scuderia Ferrari Press Office

S návratom ground effectu sa vrátil aj jav v angličtine nazývaný ako „porpoising“. Ten slúži na popísanie vlnitého pohybu veľrýb pri nadychovaný a vydychovaní. Tento jav v slovenčine nazývaný ako „poskakovanie“ alebo „vlnenie“ spôsobuje tímom v Barcelone nemalý bolehlav a trpia ním prakticky všetci. Je dokonca možné, že bez vyriešenia tohto problému môžeme zabudnúť na lepšie predbiehanie.

Aby sme vysvetlili, k čomu vlastne dochádza. Súčasné monoposty generujú veľké množstvo prítlaku pod podlahou. Tá prisáva monopost k asfaltu a generuje prítlak. Čím rýchlejšie idete, tým viac vzduch prisáva auto k trati. Tento prúd vzduchu sa však pod autom odtrhne, buďto zmenou tlaku alebo nárazom podlahy do zeme.

Akonáhle k tomu dôjde, monopost na moment stratí dodatočný prítlak a opäť sa zdvihne. Po tomto začne ground effect znovu účinkovať a auto prisávať k zemi, avšak len do momentu, keď sa celý cyklus znovu nezopakuje. Tento problém pritom nie je ničím novým a monoposty tým trpeli aj v časoch, keď bol ground effect zavedený po prvýkrát.

Nemusíme však pripomínať, aké riskantné je, keď monopost náhle stratí prítlak. Ako to vyzerá, môžete vidieť na tomto spomalenom zábere.

„Myslím, že väčšina z nás tento problém prinajmenšom podcenila, minimálne v tom zmysle, že autá na trati poskakujú viac, než sme očakávali,“ povedal šéf Ferrari Mattia Binotto, ktorého cituje Motorsport.com.

„Učíme sa, ako tieto autá správne nastaviť za prítomnosti ground effectu,“ dodal boss Ferrari.

Zbaviť sa tohto javu je vlastne veľmi jednoduché, stačí zvýšiť svetlú výšku. Avšak problém je v tom, že s ground effectom chcete mať monopost prilepený čo najbližšie k zemi. Zbaviť sa „porpoisingu“ a zároveň udržať auto čo najbližšie k zemi už také jednoduché nie je.

„Myslím si, že riešenie problému môže byť celkom jednoduché. Je ním optimalizovanie výkonnosti. Avšak pokúsiť sa vyhnúť poskakovaniu tým, že z auta dostanete čo najviac už nebude také jednoduché,“ hovorí Binotto.

„Som si istý, že tímy nájdu riešenie. Ako dlho to potrvá? Ten, kto ho nájde skôr, bude mať na začiatku sezóny výkonnostnú výhodu,“ prehlásil švajčiarsky rodák.