logo F1online.skF1online.sk

Stroll po filmovacom dni v Silverstone: Tieto autá sa správajú úplne inak

Lance Stroll
© Aston Martin
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík14. 2. 2022

Na svete momentálne žijú len dvaja ľudia, ktorí majú živú skúsenosť s novou generáciou monopostov Formuly 1. Sú nimi piloti Aston Martinu Sebastian Vettel a Lance Stroll. Tí ako prví nasadli do ich kokpitov, keď v piatok absolvovali na okruhu Silverstone filmovací deň. Síce s inou špecifikáciou pneumatík a maximálnou povolenou rýchlosťou 200 kilometrov za hodinu, no aj tak s cennými informáciami.

Nové monoposty sú celkom odlišné v porovnaní s tými starými. Asi tak 99 percent všetkých dielov je nových a z tých starých si inžinieri neprenesú takmer nič. Nuž a vyzerá to tak, že so samotnou jazdou to bude veľmi podobné. O svoje dojmy z monopostu AMR22 sa podelil Lance Stroll.

„Ani som nevedel, že som bol vôbec prvý, ktorý sadol za volant týchto nových áut,“ priznal kanadský pretekár.

„Sú veľmi rozdielne, to je jasné, správajú sa úplne inak. Verím však, že pretekanie bude v tejto sezóne vzrušujúce. S novými autami majú tímy príležitosť prísť s novými myšlienkami,“ dodal Stroll.

Kanadský pretekár s novinármi pohovoril aj o skúsenostiach s osemnásťpalcovými pneumatikami, ktoré skúšal už v decembri v Abú Zabí. Aj tieto vraj prinesú v porovnaní s minulým rokom zásadnú zmenu. „Rozhodne sa správajú inak,“ prehlásil Stroll. „Myslím si však, že fungovali celkom dobre, to bol môj prvotný pocit. Autá však budú iné. Skúšali sme ich na konci minulej sezóny s minuloročnými monopostami, ktoré sú veľmi odlišné v porovnaní s tohtoročnými.“

„Myslím si teda, že nové pneumatiky sa budú na nových monopostoch správať inak, než sa správali na tých vlaňajších. Očakávam veľké rozdiely, no gumy samotné sa zdá sa správajú dobre. Na základe mojich prvých dojmov môžem povedať, že sú odolnejšie voči prehrievaniu a menej degradujú,“ opísal Stroll charakteristiky nových gúm.

Vďaka novým a väčším gumám je väčšia aj dotyková plocha pneumatiky, čo je ďalšia novosť, ktorú táto zmena prinesie. „Určite to prináša svoje výzvy. Pneumatiky sú oveľa väčšie a aj dotyková plocha je väčšia. Zdá sa, že ak guma začne odchádzať, má tendenciu kĺzať viac než trinásťpalcová.“

„So starými pneumatikami bolo jednoduchšie zachytiť pretáčavosť. S novými vám väčšia dotyková plocha dáva viac priľnavosti, avšak keď začne guma odchádzať, deje sa to bez silnejších náznakov. Ešte je stále skoro, no to boli moje prvé pocity z týchto pneumatík,“ dodal Stroll.

Rodák z Montrealu tiež nadviazal na slová Maxa Verstappena. Pilot Red Bullu pred časom poukázal na skutočnosť, že väčšie kolesá znamenajú zhoršený výhľad z kokpitu. Okrem väčších gúm sa musia piloti vyrovnať aj s drobnými „blatníkmi“ na predných kolesách, ktoré majú prispieť k redukcii „špinavého vzduchu“.

„Očakávam, že bude dosť náročné vidieť, kam vlastne idete. Výhľad z kokpitu bude veľmi odlišný. Je dobré, že toto je už moja šiesta sezóna vo Formule 1 a veľa okruhov si pamätám. Keby to bol môj prvý rok, tak človeče, nebolo by to vôbec jednoduché,“ prehlásil Stroll.

Súvisiace články

Diskusia