logo F1online.sk

FIA tvrdí, že brzdový systém Racing Pointu v zime nekontrolovala

Lance Stroll
© Racing Point
Milan Kubala
Milan Kubala17. 7. 2020

Racing Point o legálnosti svojho monopostu nepochybuje. Ešte pred Veľkou cenou Austrálie, keď to v padoku začalo vrieť, prezradil, že všetko má skonzultované so zástupcami FIA. Z tohto pohľadu preto vyzerá pokus Renaultu uznať svojho súpera vinným z porušenia pravidiel ako postavený na vode. Nemusí to byť celkom pravda. Vyplýva to z najnovších vyjadrení Nikolasa Tombazisa, podľa ktorého FIA zatiaľ neskúmala samotný brzdový systém ružového tímu.

Pravidlá Formuly 1 určujú množinu súčiastok, ktoré si musí každý tím navrhnúť sám. Tie ostatné môže spokojne od iných tímov kúpiť a používať ich na svojich autách — tak to funguje napríklad s pohonnou jednotkou. Kým minulý rok nebol systém brzdových kanálikov v spomínanej množine súčiastok, ktoré si každá stajňa musí vyrobiť sama, v roku 2020 sa do nej dostal.

Inžinieri Racing Pointu teda fyzicky disponovali danými súčiastkami, keďže ich vlani v súlade s pravidlami odoberali od svojho dodávateľa, ktorým bol Mercedes. Preto by pre nich bolo o poznanie jednoduchšie dané diely skopírovať. Otázkou je, ako to dokázali? Ak by mali k dispozícii trojrozmerné modely kanálikov a vďaka tomu vyrobili ich vernú kópiu, čiže jazdia prakticky s minuloročnou verziou, tak takýto postup by bol de facto proti pravidlám. Ak celú súčiastku skopírovali len “od oka”, tu je už situácia menej jasná.

Pokiaľ ide o zvyšok auta, FIA nemá voči Racing Pointu výhrady. O tom, že ostatné časti monopostu sú v súlade s pravidlami, sa presvedčila ešte pred štartom sezóny, keď sám šéf technickej sekcie FIA pre jednosedadlové monoposty Nikolas Tombazis navštívil továreň v Silverstone.

“Niektoré tímy spravili vo februári rozruch, nuž sme sa rozhodli, že pred Austráliou všetko vyšetríme. Zašli sme do továrne Racing Pointu,” vysvetľoval v piatok na Hungaroringu Nikolas Tombazis. Skonštatoval však, že na spomínanej návšteve sa nijako špeciálne nevenoval systému bŕzd. “Primárne sme sa zamerali na zvyšok auta, nie na brzdové kanáliky.”

Vzápätí pokračoval: “Zvyšok auta sa extrémne podobá a zvyšok auta bol zahrnutý do množiny súčiastok, ktoré si tím musí vyrobiť sám, minulý rok a aj tento rok. V tomto smere sa teda nebolo na čo vyhovárať. Ak by zvyšok auta vyrobili na základe informácií z počítačových modelov, to by bolo jednoznačne nelegálne. Na Mercedes a Racing Point by to malo veľký dopad.”

Racing Point

Nedá sa očakávať, že by Mercedes ohrozil svoju pozíciu vo Formule 1 tým, že by takto okato pomohol inému tímu. Racing Point navyše vysvetlil, ako presne pri konštruovaní auta postupoval a ukázalo sa, že to skutočne nerobil podľa nákresov, ktoré by mu do schránky vhodili priatelia z Brackley.

“Zašli sme tam, aby sme sa na celú vec pozreli. Primárne nám šlo o zvyšok auta, a to, čo sme videli, nás presvedčilo, že bolo možné postupovať tak, ako to Racing Point opisoval. Teda zberom fotografií a následným reverzným inžinierstvom postaveným na tých fotografiách,” hovorí Tombazis. “Dokonca nám ukázali, ako presne všetko spravili. Presvedčili nás o tom, že skutočne postupovali podľa tohto procesu.”

“Počas zimy sme nešli do detailov brzdových kanálikov. Netvrdím, že to bolo správne, teraz by sme už azda zašli hlbšie, no zaoberali sme sa autom ako celkom a dielmi, ktoré boli tradične v tej množine.”

Kompetentných teraz čaká rozlúsknutie tohto ťažkého oriešku. “Máme svoj názor na brzdové kanáliky a interne o tom diskutujeme, ale vo veci sú aj isté chúlostivé právne záležitosti a veci ohľadom pravidiel.”

“Protest Renaultu sa špecificky zameriava na komplikovanejšiu časť celej veci. Pokiaľ ide o predné krídlo, nos, difúzor či ďalšie veci, tak je to pomerne ľahké. Hlavne tým sme sa zaoberali vo februári a v marci. Keby sa zistilo, že dostali konkrétne informácie napríklad o difúzore, tak oba tímy, Mercedes aj Racing Point, by boli v poriadne veľkých problémoch,” dodal Tombazis.

Súvisiace články