logo F1online.sk

Súperi v médiách podceňujú vplyv nového paliva, upozorňuje Honda

Vlajky: Red Bull a Honda
© Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala6. 2. 2022

Súčasťou balíka technických noviniek pre sezónu 2022 je i navýšenie biozložky v palivách. Po novom budeme využívať zmesi E10, teda s desiatimi percentami etanolu, čo bude mať vplyv aj na výkon monopostov. V Honde majú podozrenie, že u konkurenčných výrobcov pohonných jednotiek podceňujú, aký veľký efekt bude mať táto zmena.

Čím viac etanolu bude v palive na úkor pôvodom fosílnej zložky, tým bude palivo energeticky chudobnejšie, keďže energetická hustota biopalív je nižšia. Tímy sa s tým musia vysporiadať a pokúsiť sa nájsť čo najviac stratených konských síl.

Nemecký Auto Motor und Sport v júli minulého roka priniesol článok, v ktorom zhrnul informácie zozbierané od jednotlivých motorárov. Uviedol v ňom, že jednotliví výrobcovia hlásili pokles výkonu o 60 až 80 kW, čo je ekvivalent 80 až 110 konských síl. Tieto čísla sa časom postupne znižovali a napokon sa zastavili až na hodnote okolo 20 koní.

V súvislosti s Ferrari a ich palivovým partnerom Shell sa však už hovorí o úplnom vymazaní efektu, ktorý malo priniesť zavedenie nového paliva, čo v tábore červených býkov dvíha nejedno obočie.

Bývalý šéf Hondy pre vývoj Jasuaki Asagi nechcel prezradiť, s akými číslami momentálne pracujú oni. “To je tajomstvo,” odpovedal na otázku motorsport.com. Nedalo mu však nezareagovať na správy z konkurenčných tímov ohľadom medziročných výkonnostných posunov. “Vyzerá to tak, že ostatné tímy tvrdia, že to bude približne rovnaké. Avšak je to práve naopak, vydať také vyhlásenie znamená, že je náročné dostať sa na rovnakú výkonnostnú úroveň ako vlani.”

Adaptácia nie je vôbec ľahká, aj keď je pravda, že nejaké výhody prinesie. “Najväčšou výzvou je to, ako zareagovať na nové palivá E10. Architektúra motora už bola daná, takže sme spravili nejaké zmeny, aby sme z paliva E10 dostali čo najviac výkonu.”

“V súvislosti s palivom E10 platí, že pri rovnakej hmotnosti zaznamenáte pokles výkonu a energie, také sú charakteristiky alkoholu. Na druhej strane však bude ľahšie dostať pod kontrolu detonačné spaľovanie. My máme za cieľ maximálnu efektivitu, ale s palivom E10 sa zníži výkon motora,” pokračoval Asagi.

Teraz už výrobcovia nemajú veľa priestoru naprávať chyby, ak sa nejakých dopustili pri návrhu motora ešte minulý rok. “Ak sa objavia problémy, vždy viete zmeniť nejaké detaily a urobiť nejaké nápravy, ale ak ste koncom minulého roka nedotiahli celý koncept a základy, tak to pred touto sezónou nestihnete.”

Súvisiace články