logo F1online.sk

Gazzetta: Ferrari zvolilo agresívny prístup, na novom aute sa podieľal aj Byrne

Ferrari, ilustračné
© Twitter/Scuderia Ferrari
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík13. 1. 2022

Ferrari sa po dvoch sezónach bez víťazstva chce vrátiť tam, kam vzpínajúci sa koník patrí. Aj keď sa boss stajne Mattia Binotto snaží krotiť očakávania a nehovorí o titulovom boji, ambície Scuderie musia byť prirodzene vyššie než tretie miesto v Pohári konštruktérov. Talianske médiá sa v súčasnosti pokúšajú z Ferrari „vytiahnuť“ akékoľvek informácie o novom monoposte. Naposledy prišiel s veľkým článkom denník Gazzetta dello Sport.

Ten prišiel s bombastickým titulkom: „Ferrari F1 2022 – monopost zrodený ohromiť, môže stanoviť nové štandardy“. Podľa tohto zdroja sa Scuderia vo svojom vývoji vrátila späť do rokov 2017 a 2018, kedy s pomocou geniálneho konštruktéra Roryho Byrnea zvolilo Ferrari agresívny prístup. Monoposty z týchto dvoch rokov priniesli viacero prvkov, ktoré následne Mercedes i Red Bull okopírovali.

Na týchto projektoch sa podieľal aj Rory Byrne, jeden z najúspešnejších konštruktérov všetkých čias. Tento dnes už 78-ročný Juhoafričan to s Benettonom a Ferrari dotiahol k niekoľkým majstrovským titulom. Pred rokom 2022 sa k Ferrari vrátil v úlohe poradcu.

„Agresívny projekt, podobne ako v rokoch 2017 a 2018, kedy dokázali bojovať o titul. Skúsenosti Roryho Byrnea s monopostami s ground effectom z 80. rokov budú cenné,“ píše Gazzetta.

„Prístup k vývoju monopostu pre rok 2022 bol najagresívnejší za posledné roky,“ uviedol talianskym novinám nemenovaný zdroj z Maranella.

Gazzetta uvádza, že šéf tímu Mattia Binotto požadoval od svojich ľudí čo najotvorenejší prístup a chcel, aby preskúmali viacero vývojových ciest. Vo Ferrari vraj skúšali niekoľko konceptov zavesenia a rozloženia súčiastok vo vnútri monopostu. Táto mechanická práca predchádzala aerodynamickému vývoju vo veternom tuneli, kde už pravidlá neponúkajú toľko možností ako v minulosti. Ani v tejto druhej fáze však Ferrari k vývoju aerodynamiky nepristúpilo nijak konzervatívne.

„V Maranelle nenechali kameň na kameni,“ píše Gazzetta.

Čo sa však dá urobiť po aerodynamickej stránke? Aj tu sú možnosti hodné preskúmania. Platí však, že nové pravidlá sú veľmi reštriktívne a existuje len malý priestor na nápady. Krídla, podvozok a jeho geometria budú veľmi podobné pre všetky tímy. „Avšak tvar karosérie sa môže líšiť a podľa dostupných informácií bude veľmi pekná. To isté platí o rozložení vnútorných súčastí monopostov. Oblasť podlahy a karosérie budú pre výkonnosť kľúčové (prítlak a vyváženie) a zdá sa, že Ferrari svoj vývoj tlačí práve v týchto miestach,“ píšu Taliani.

Tí sa rozpovedali aj o kľúčových mužoch, ktorí majú tento vývoj na starosti. Binottove heslá o stabilite znamenajú, že sa na tomto projekte podieľajú prakticky tí istí ľudia ako v roku 2017. Stará známa úderka okolo Binotta, Cardileho či Sancheza, ktorí v roku 2017 úspešne aplikovali agresívny prístup. Nezabúdajme pritom ani príspevok ďalšieho muža, ktorým je „superporadca“ Ferrari Rory Byrne.

„Len veľmi málo súčasných inžinierov v F1 má skúsenosti s ground effectom. Superporadca Ferrari Rory Byrne so sebou prináša skúsenosti z 80. rokov, avšak hranice, ktoré možno dosiahnuť vývojom v súčasnosti, zostávajú nepreskúmané. To je najväčší rozdiel v porovnaní s rokom 2017 a ďalšími zmenami pravidiel z nedávnej minulosti. Boh sa skrýva v detailoch a musíte byť naozaj dobrí, aby ste ich našli,“ uzatvára svoj článok Gazzetta.

Súvisiace články