logo F1online.sk

Mekies o sezóne 2020 a pokrokoch: Zaostávali sme úplne všade

Charles Leclerc
© Scuderia Ferrari Press Office
Milan Kubala
Milan Kubala3. 1. 2022

Ferrari je nepochybne na vzostupnej trajektórii. Po katastrofálnej sezóne, v ktorej podľa pretekového riaditeľa tímu zaostávalo v každej jednej oblasti, sa dostalo do najlepšej trojky Pohára konštruktérov. V zlepšovaní chce pokračovať, no upozorňuje, že dobehnúť Red Bull a Mercedes na čele nebude žiadna hračka.

Prvýkrát od ročníka 1993 sa Scuderii Ferrari stalo, aby v dvoch po sebe idúcich sezónach nezískala ani jedno víťazstvo. V talianskej stajni však necítiť sklamanie, namiesto toho v nej zavládla istá spokojnosť. Inžinierom sa totiž podarilo napraviť hrôzostrašný kurz, ktorý Ferrari nabralo v roku 2020.

Fanúšikovia Scuderie budú istotne namietať, že legendárny tím musí bojovať o víťazstvá a tituly, no na druhej strane si treba uvedomiť, že k tomu sa treba dopracovať postupne a vyšplhať sa z takej hlbokej priepasti chvíľu potrvá. Pretekový riaditeľ tímu Laurent Mekies je spokojný s tým, že sa Ferrari podarilo vykročiť vpred.

Zisk tretieho miesta v konštruktérskom šampionáte Laurent Mekies považuje za skvelú prípravu. “Boj o tretie miesto s McLarenom zostril naše zmysly na chvíle, keď budeme opäť bojovať o majstrovský titul,” hodnotí pre AMuS.

Spokojný je najmä pri pomyslení na to, ako na tom bol jeho tím pred rokom. “Strácali sme všade; po stránke motora, aerodynamiky, manažmentu pneumatík. Nemali sme správnu koreláciu dát s traťou, naši jazdci nemali dôveru v monopost, ktorý nerobil to, čo by mal. Naša príprava na preteky neprebiehala dobre a vždy sme boli nútení na to reagovať na trati.”

V ideálnom prípade by Ferrari spravilo za sezónou 2020 jednu hrubú čiaru, no takú možnosť nemalo. Pravidlá zostali do značnej miery nezmenené a navyše bol obmedzený vývoj monopostov. Tímy dostali len dva žetóny, ktoré mohli minúť, aby sa aspoň ako-tak vysporiadali s úpravou pravidiel v oblasti podlahy a difúzora.

“Veľmi dôkladne sme museli porozmýšľať, kam investujeme vývojové žetóny. Nakoniec sme ich minuli na obal prevodovky a zadnú nápravu. Bola to zmena v prospech aerodynamiky,” vysvetľuje Mekies, ktorého tím by však v prípade absolútnej voľnosti radšej upravil predok auta.

Nosová časť sa dočkala len takých zmien, na ktoré nebolo treba minúť žetóny, no to znamenalo, že nos bol stále príliš veľký v porovnaní s riešeniami Mercedesu, Red Bullu či McLarenu. Auto však fungovalo. Motor ponúkol viac výkonu, aerodynamika viac prítlaku, stability a mala o čosi menší odpor.

Najvýraznejší posun vpred Ferrari zaznamenalo po predstavení novej hybridnej časti motora. “Hlavne na našej úrovni to bolo nesmierne tesné, počítala sa každá desatinka,” poznamenal narážajúc na súboj s McLarenom.

Nový motor podľa Mekiesa priniesol okolo 0,15 sekundy na kolo. Ferrari vďaka tomu rozviazal ruky aj po stránke nastavení. Aby mali monoposty SF21 dobrú maximálku, už nemuseli jazdiť s nízkoprítlačnými krídlami a doplácať na to v zákrutách. Zaujímavosťou je, že v pretekoch bola hybridná časť motora najefektívnejšia zo všetkých; Ferrari prepínalo svoje pohonné jednotky do rekuperačného režimu najneskôr z celého štartového poľa.

Avšak minuloročné auto malo jednu vážnu slabinu. Na pomalých tratiach síce dokázalo skvele zohriať pneumatiky, no na tých rýchlejších doplácalo na vysokú termálnu degradáciu. “Častokrát sme mali vyššie opotrebenie gúm ako naši súperi.”

“Vynaložili sme veľa úsilia na to, aby sme tento problém vyriešili, a tiež do našich simulačných nástrojov. Šlo o to lepšie manažovať energie, ktoré prechádzajú gumami,” vysvetľuje Laurent Mekies. “Zlepšili sme sa v tejto oblasti, ale stále s tým nie sme spokojní. Najmä na okruhoch, kde vás obmedzujú predné pneumatiky, sme mali problémy bez ohľadu na pneumatikovú zmes.”

Ferrari v uplynulom ročníku zaznamenalo aj viacero nehôd, ktoré odčerpávali cenné prostriedky z vývoja auta na rok 2022. Leclerc so Sainzom tvrdo vrazili do bariér desaťkrát. Podľa francúzskeho inžiniera to nie je dôkazom toho, že by Ferrari bolo neovládateľné.

“Povzbudzovali sme našich pilotov v tom, aby tlačili až na hranu, pretože ich súperenie pomáhalo aj nám. Tento rok sme vyvíjali len veľmi málo, preto sme z pohľadu rozpočtu lepšie zvládali tie nehody. To sa v roku 2022 zmení, vtedy budeme potrebovať všetky peniaze na vývoj auta,” upozorňuje Mekies.

Ferrari si aj tak mohlo dovoliť investovať do vývoja nového auta viac ako úhlavní nepriatelia v Mercedese a Red Bulle. Tieto dve továrne sa pohybovali na hrane noža; na jednej strane o nič nechceli ukrátiť nové auto, na druhej strane však potrebovali zatlačiť, aby vyhrali titul.

Mekies uznáva, že toto Scuderii pomôže, ale víťaza to z nej nespraví. “Som si istý, že tento rok museli vyvíjať. Avšak v oboch prípadoch sú to úžasné organizácie, stačí sa len pozrieť na výsledky a uvidíte to. Preto by som ani na sekundu nepodceňoval ich schopnosť postaviť skvelé auto pre rok 2022.”

“Áno, v roku 2021 toho museli minúť viac, no ak sa pozrieme na ich výsledky za posledných desať rokov, na jedného či na druhého, museli by sme byť veľmi naivní, aby sme si mysleli, že bude ľahké zmazať tú medzeru. Nakoniec sme to my, kto musí preklenúť tú priepasť. Ak sa pozrieme na čísla auta pre rok 2022 a porovnáme si ich s tým, ako sme na tom teraz — a okrem toho sme v porovnaní so súčasným stavom o iks desatín pomalší ako títo chlapci —, tak potrebujeme rátať s touto medzerou plus stratou na nich. Ja by som si na ich mieste nerobil veľké starosti,” doplnil.