logo F1online.sk

Shell vraj už vymazal stratu dvadsiatich koní, ktorú prinesú palivá E10

Charles Leclerc
© Scuderia Ferrari Press Office
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík1. 1. 2022

Najvýznamnejšou zmenou sú pred rokom 2022, samozrejme, nové technické pravidlá. Plné ruky práce však v posledných mesiacoch nemali len konštruktéri šasi a aerodynamiky, ale aj motorári. Tí si musia poradiť s novým palivom, keďže od budúceho roku bude jeho povinnou zložkou etanol. To so sebou prinieslo celý rad zmien.

Ako prednedávnom povedal šéf Ferrari Mattia Binotto, nové palivá znamenajú pre spaľovací proces zásadnú zmenu. Taktiež určil, že desať percent objemu etanolu v palive znamená stratu asi dvadsiatich koní výkonu.

„Máme nové palivo s desaťpercentným obsahom etanolu, čo prinesie veľa zmien v spaľovacom procese. Len toto palivo samotné – bez ohľadu na dodávateľa – nás pripraví asi tak o dvadsať koní výkonu,“ povedal Binotto.

Koncom roka však prišla talianska edícia portálu Motorsport.com s novinkou, že síce áno, etanol so sebou prinesie nevyhnutné straty vo výkone, ale spoločnosť Shell, ktorá je dodávateľom palív a mazív pre Scuderiu Ferrari, svojim vývojom už túto stratu dokázala vymazať.

„Zavedenie etanolu prinútilo dodávateľov motorov pozmeniť dizajn spaľovacích komôr. Strata výkonu asi dvadsiatich koní, ktorú odhadol Mattia Binotto, sa stala predmetom vývoja a úsilia dodávateľov,“ píše Motorsport.com.

Tento zdroj sa následne rozpísal nielen o pokrokoch vo vývoji Shellu, ale tiež o novinkách z dynamometrov v Maranelle. Ako vieme, Ferrari začalo v roku 2021 používať upravený spaľovací motor, ktorý dostal prezývku „Superrýchly“. Nie kvôli vysokému výkonu, ale inovatívnemu spôsobu nasávania vzduchu. Vďaka novým valcom a lepšiemu premiešaniu paliva so vzduchom dôjde k urýchleniu spaľovacej fázy. Všetko teda prebehne „superrýchlo“.

Inžinieri majú za sebou ďalší rok vývoja a rozvoja tohto konceptu, na ktorý sa vo Ferrari veľmi spoliehajú, keďže ešte úplne nedohnali stratu na Mercedes a Hondu. Čoskoro pritom dôjde k zmrazeniu vývoja pohonných jednotiek, takže inžinieri majú posledné týždne, aby stratu dohnali.

„Novinky prichádzajúce z Ferrari naznačujú, že homologácia motora je pripravená a výrazne prekonala čísla dosiahnuté pohonnou jednotkou s označením 065/6, s ktorým tím sezónu zakončil. To je výsledok dvoch skutočností, konštrukčnej kvality Superrýchleho motora navrhnutého Wolfom Zimmermannom (pracuje pre rakúsky AVL, ktorý je partnerom Ferrari, pozn. red.) pod vedením Enrica Gualtieriho (šéf motorárov Ferrari, pozn. red.) a kvalitám najnovších palív vyvinutých Shellom,“ píše taliansky Motorsport.com.

„Holandský gigant bol vo februári prekrstený na ‚partnera pre inovácie‘ Ferrari. Už nie sú len sponzorom a dodávateľom palív a mazív, ale Shell na seba prevzal dôležité úlohy pri analýze a štúdiu ekologických palív pre súčasnú i budúcu Formulu 1.“

„Prvým výsledkom tejto blízkej kooperácie je promptná odpoveď ich vývojového centra povereného štúdiom paliva E10 pre Ferrari v snahe o prekonanie Binottom odhadovaného hendikepu dvadsiatich koní pre Superrýchly motor,“ píše Motorsport.com.

Tí ani túto zimu nešetria optimistickými správami o tom, že bude lepšie. Avšak pravdivosť týchto tvrdení si budeme môcť overiť až na trati.

„Konečne závan sebadôvery na dynamometroch Ferrari. Dosiahnuté výsledky sú ešte lepšie než tie, ktoré boli stanovené v projekte. Nespochybniteľný kvalitatívny skok však bude treba porovnať s výsledkami súperov, a tak prvé odpovede na úroveň konkurencieschopnosti Ferrari prídu až počas zimných testov,“ dodávajú talianske zdroje.