logo F1online.sk

Honda: Titul je odmenou za to, že sme verili

Max Verstappen oslavuje titul, Masaši Jamamoto, Helmut Marko, Honda
© Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala28. 12. 2021

Ďalšia kapitola Hondy vo Formule 1 sa končí šťastným koncom. Japonský výrobca pohonných jednotiek po strastiplných rokoch konečne získal majstrovský titul, za čo podľa technického riaditeľa Hondy Tojohara Tanabeho vďačí najmä práci nezlomných inžinierov, ktorí sa nevzdali ani v najťažších momentoch a verili, že je v ich silách uspieť.

Dnes môže Honda oslavovať, no tieto oslavy si nemôže vychutnať naplno. Opäť raz totižto Formulu 1 opúšťa na prahu niečoho veľkého, hoci na rozdiel od posledného odchodu v roku 2008 stihla aspoň niečo získať a neprenechala všetku slávu svojim nástupcom, ako sa to stalo v prípade Brawnu GP.

I preto bude japonský výrobca opúšťať Formulu 1 spokojný, myslí si Tojoharu Tanabe. “Maxov jazdecký titul je pre nás skvelým úspechom, keďže sme v tomto športe od roku 2015 a zažili sme veľmi ťažkých sedem rokov, no postupne sme sa zlepšovali.”

“Vlani sme boli dosť ďaleko za Mercedesom, ale som veľmi šťastný, že sme sa tento rok dostali tak ďaleko a v šampionáte bojovali o jazdecký aj konštruktérsky titul. Žiaľ, konštruktérsky sme nezískali,” ľutuje 61-ročný Japonec.

Mercedes bol skrátka prisilným súperom. Na druhej strane však treba brať do úvahy aj to, kde Mercedes štartoval hybridnú éru, a na akých pozíciách ju započala Honda. “Myslím si, že takto ďaleko sme sa dostali, pretože sme verili našej technológii a boli sme odhodlaní spraviť všetko, aby sme vyhrali.”

“Neúnavne sme vyvíjali našu technológiu, mali sme podporu nášho prevádzkového tímu, našich rodín, ktoré vyslali svojich členov do zahraničia, aby nám pomohli toto dosiahnuť. Nedávno som hovoril s chlapcami zo Sakury a myslím, že Maxovo šampionátové víťazstvo vnímajú ako úspech,” prezradil Tanabe.

A tak kým spolupráca s McLarenom stroskotala, po podaní si rúk s červenými býkmi Honda akoby ožila. Podľa technického riaditeľa Tojohara Tanabeho za to môže otvorenosť Red Bullu, podľa šéfa Hondy Masašiho Jamamota aj fakt, že s Red Bullom sa vnímali ako rovnocenní partneri a jednotlivé strany nemali medzi sebou taký rešpekt, ktorý by brzdil komunikáciu.

“S McLarenom sme pracovali od roku 2015 a spolu sme sa trápili. V roku 2018 sme začali pracovať s Toro Rosso a pustili sme sa do toho s otvorenými mysľami, čo viedlo ku kontraktu s Red Bullom, ktorý má svoje nároky,” vysvetľuje Tojoharu Tanabe. “Jedna strana pochopila druhú, jazdcov, čo musíme spraviť, aby sme získali najlepší výsledok. Nakoniec to všetko zapadlo do seba. Sú to skvelé momenty. Myslím, že dôležité je pracovať spoločne ako skupina, dôležitý je tento proces. Na okruhy sme zakaždým prichádzali s tým, že ideme vyhrať každé preteky, a to s podporou Sakury a Milton Keynes.”

Masaši Jamamoto vybadal ešte čosi viac: “Keď sme začínali v McLarene, veľa sme sa toho od nich naučili, ale myslím si, že sme medzi sebou mali príliš veľký rešpekt. Azda preto trochu absentovala komunikácia. Bola škoda, že projekt nepokračoval dobre.”

Teraz Honda odchádza, hoci treba zdôrazniť, že nie celkom. Mnohí inžinieri, ktorí pracovali na projekte, budú na ňom pracovať aj naďalej, len to nebude pod hlavičkou Hondy, ale Red Bull Powertrains, ktorému umožnili využívať ich technológie.

Určite je škoda, že Honda už nebude uvádzaná ako oficiálny dodávateľ motorov. Neľutujú to, nechceli ešte zvrátiť svoje rozhodnutie? “Odísť z Formuly 1 je pre Hondu veľké rozhodnutie v prospech dosiahnutia uhlíkovej neutrality a tiež zákazníkov po celom svete. Hoci sme tento rok dosahovali dobré výsledky, nikdy sme nediskutovali o tom, že by sme zostali,” prezradil Jamamoto, ktorý na margo vývoja pohonnej jednotky ešte doplnil: “Bude výlučne pod kontrolou Red Bullu a v súlade s požiadavkami Red Bullu.”

Súvisiace články