Toto sú okruhy, na ktorých Formula 1 mala pretekať, ale nikdy sa tam nedostala
V dnešnom článku si predstavíme hneď niekoľko okruhov či plánovaných tratí, na ktorých mala pretekať aj Formula 1. Exemplárnym príkladom je Hanoj, ktorá sa nezmestila ani do kalendáru roka 2022, no takýchto príkladov z minulosti máme hneď niekoľko. Na týchto okruhoch sa podujatia nikdy neuskutočnili.
ZHUHAI INTERNATIONAL CIRCUIT
Prvá Veľká cena Číny sa uskutočnila v Šanghaji v roku 2004. Kolotoč Formuly 1 by však do tejto krajiny zavítal oveľa skôr, ak by sa podarilo naplniť plány organizátorov v 90. rokoch minulého storočia. Okruh Zhuhai bol otvorený v roku 1996 a do kalendára F1 sa mal zaradiť už ako druhé podujatie roka 1999.
Len pár mesiacov pred pretekmi však FIA oznámila, že preteky budú odložené pre organizačné problémy. Bolo niekoľko plánov tieto preteky presunúť, či už neskôr v priebehu sezóny alebo v nasledujúcom ročníku, no nikdy sa nerealizovali.
ONTARIO MOTOR SPEEDWAY
Počas 60. a 70. rokov minulého storočia bol americký okruh vo Watkins Glen stálou súčasťou F1 a v roku 1972 sa objavila túžba pridať ďalšie preteky aj na západnom pobreží. Tým pravým miestom mala byť trať Ontario Motor Speedway (nachádza sa v Južnej Kalifornii, nie v Kanade, ako by sa mohlo zdať, pozn. red.).
V tom čase to bola najmodernejšia ‚kópia‘ Indianapolisu. Na okruhu sa konalo nemajstrovské podujatie pre monoposty F1 a autá F5000 v roku 1971 s názvom ‚Questor GP‘. Aj keď sa podujatie stalo populárnym, žiaľ, minul sa rozpočet organizátorov a plány usporiadať preteky v rámci šampionátu Formuly 1 ostali minulosťou.
POULIČNÝ OKRUH PORT IMPERIAL V NEW YORKU
Jeden z posledných pokusov usporiadať ďalšie preteky v USA prišiel začiatkom roka 2010, keď Bernie Ecclestone zúfalo hľadal miesto pre pouličný okruh v New Yorku. Hoci pôvodne bola trať naplánovaná v neďalekom New Yersey, panoráma Manhattanu by vytvorila naozaj pôsobivé prostredie pre trať v blízkosti rieky Hudson.
Prvýkrát sa nad podujatím Veľkej ceny Ameriky uvažovalo v roku 2011 a samotný pretekový víkend sa mal objaviť v kalendári pre rok 2013. Neustále váhanie zo strany organizátorov, ale aj FIA však znamenalo, že tieto preteky museli byť zrušené.
POULIČNÝ OKRUH V RÍME
V polovici osemdesiatych rokov sa objavili aj plány na uvedenie Formuly 1 do ulíc Ríma. Keď bola v roku 1985 zrušená veľká cena na okruhu v Dallase, Rím skončil v kalendári F1 pod označením Veľkej ceny Európy.
Okruh, ktorý sa mal zrealizovať v októbri ako jednorazové podujatie, sa mal nachádzať na okraji mesta v oblasti Palazzo Della Sport resp. PalaEUR a jeho okolí. Aj napriek tomu, že FIA schválila tieto preteky, usporiadatelia narazili na určitú opozíciu voči podujatiu a preteky sa tak namiesto mestského okruhu v Ríme konali na britskom okruhu v Brands Hatch.
Ak sa pozrieme na parametre plánovaného okruhu, pravdepodobne by išlo o pomalšiu trať s priemernou rýchlosťou len na úrovni 93 míľ za hodinu. Ide o približne rovnakú rýchlosť, akú ponúka legendárny okruh v Monaku.
Zaujímavosťou je tiež to, že v súčasnosti sa podujatie elektrických monopostov E-Prix koná na prakticky rovnakých miestach v rámci mesta Rím.
OKRUH AUTOPOLIS
Bohatý a excentrický majiteľ okruhu Autopolis, Tomonori Curumaki, sa rozhodol, že chce, aby jeho pretekárska trať hostila veľkú cenu Formuly 1. Okruh bol postavený koncom osemdesiatych rokov ako pretekársky rezort a mal rozpočet 500 miliónov dolárov. Jeho majiteľ zašiel dokonca tak ďaleko, že začiatkom deväťdesiatych rokov sponzoroval tím Benetton ako istú formu propagácie, pričom logo okruhu Autopolis sa na monopostoch objavilo pomerne výrazne.
Po usporiadaní posledného kola Majstrovstiev sveta športových vozidiel v roku 1991 (mimochodom, podujatie vyhral Michael Schumacher, pozn. red.) bol okruh Autopolis predbežne zaradený do kalendára pre rok 1993.
Žiaľ, približne v rovnakom čase Curumaki vyhlásil bankrot, a nemohol si dovoliť organizovať preteky Formuly 1. V tomto momente ho v kalendári nahradil okruh Donington Park. Navyše, trať japonského boháča bola v tej dobe neuveriteľne vzdialená a logistika pri usporiadaní pretekov by bola doslova nočnou morou pre samotný kolotoč F1.
VEĽKÁ CENA VIETNAMU S OTÁZNIKOM?
Ako sme načrtli už v úvode, podobných osudov bolo hneď niekoľko. Rovnako ako tie, ktoré sú uvedené vyššie, neúspešný pokus zastihol aj pouličný okruh v meste Fuengirola na pobreží Costa del Sol v roku 1984. Zaujímavé miesto v blízkosti pláže však v tomto období nebolo jediné, ďalší neúspech zaznamenali aj organizátori ďalších amerických pretekov, ktoré sa mali odohrať v okolí metropolitnej oblasti mesta New York v sezóne 1983.
A čo Hanoj a Veľká cena Vietnamu? Posledné informácie z dielne oficiálneho profilu hovoria o zrušení pôvodných plánov v rámci sezóny 2020. Svoju rolu zohrala aj šíriaca sa pandémia koronavírusu a tak sa tento okruh nedostal ani do nadchádzajúceho kalendáru pre budúcu sezónu.
My v redakcii by sme tieto preteky rozhodne privítali. Dočkáme sa týchto pretekov v budúcnosti? Svoje postrehy nám môžeš pokojne napísať nižšie, do diskusie pod článkom.