logo F1online.skF1online.sk

Pravidlá pre prevodovky sa menia, už nemusia zvládnuť šesť pretekov v rade

Kimi Räikkönen po štarte VC USA 2021, monoposty zozadu
© Alfa Romeo
Milan Kubala
Milan Kubala28. 11. 2021

Po rokoch sme si už zvykli na to, že prevodovka má akési výsostné postavenie a na rozdiel od komponentov pohonnej jednotky musí vydržať šesť veľkých cien za sebou. To sa od sezóny 2022 zmení, na prevodovky sa bude hľadieť podobne ako na súčiastky motora.

Formula 1 chce pravidlá zjednodušiť a fanúšikom uľahčiť jej sledovanie, najmä tým novým. Diváci, ktorí majú čo-to odsledované, totiž zrejme vedia, že prevodovky musia vydržať šesť veľkých cien po sebe a ak sa to niektorému tímu nepodarí, za nasadenie nového kusu príde pilot o päť priečok na štarte. Vedia tiež, že v piatkových tréningoch je povolené používať takzvané “piatkové prevodovky”, ktoré sa do limitu šiestich veľkých cien nezapočítavajú.

Ohľadom prevodoviek platí ešte jedno špecifikum. Ak pilot nedôjde do cieľa, na nasledujúcej veľkej cene smie beztrestne nasadiť novú prevodovku a obdobie šiestich pretekov sa začne počítať odznova počnúc danou veľkou cenou.

V pravidlách pre rok 2022 sú však state o prevodovkách kompletne prekopané. Po novom platí, že nemusia vydržať istý počet veľkých cien po sebe. Namiesto toho si všetky prevodovky bude manažovať tím podobne ako pri pohonných jednotkách.

Prevodovka bude pozostávať z dvoch komponentov, z obalu prevodovky a interných súčiastok. Tímy sa dohodli na tom, že od roku 2022 budú môcť v celej sezóne použiť štyri obaly a štyri sady interných súčiastok, píše AMuS. V prípade, ak sa niekedy v budúcnosti kalendár nafúkne na aspoň 24 pretekov, povolených bude po päť kusov.

Tie budú môcť tímy nasadzovať podľa ľubovôle. V prípade prvého nasadenia danej prevodovky ju FIA zapečatí a už nebude možné meniť jej nastavenia, napríklad rozloženie prevodových stupňov, rovnako ako to bolo doposiaľ.

Je dôležité poznamenať, že táto štvorica prevodoviek bude musieť zvládnuť celú sezónu vrátane piatkových tréningov. Počet kilometrov, ktoré bude musieť zvládnuť jeden kus, tým pádom o čosi narastie.

Ak tímu nebudú stačiť štyri prevodovky, bude môcť nasadiť piatu, no už bude musieť rátať s penalizáciou. Za každú prevodovku nad povolený počet príde na štarte o päť miest.

Tímy sú k tomuto riešeniu naklonené, opozíciu tvorí len jedna stajňa. Aston Martin by privítal, ak by na prevodovky neplatili žiadne limity. “Aj tak musíme pracovať pod rozpočtovým stropom. Ak chce tím minúť viac peňazí na prevodovky, budú mu chýbať inde. Namiesto toho by sme sa nemuseli naťahovať s trestami,” vyhlásil tímový manažér Aston Martinu Andy Stevenson.

Súvisiace články

Diskusia