logo F1online.skF1online.sk

Mercedes nemohol využiť Bottasa na to, aby Verstappenovi vzal bod

Valtteri Bottas
© Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala23. 11. 2021

V tohtoročnom šampionáte môže skutočne rozhodovať každý jeden bod. Mercedes preto ešte môže mrzieť, že Maxovi Verstappenovi prenechal extra bod za najrýchlejšie kolo pretekov, no v Katare nemal veľmi na výber. Bottasovu jazdu musel ukončiť predčasne.

Fínova ľavá predná pneumatika to vzdala v 33. kole. Nasledovala dlhá a pomalá jazda do boxov, počas ktorej nedošlo len k poškodeniu pneumatiky. Okrem toho spadol do druhej desiatky, hoci to by ešte nemusel byť taký problém. Mercedes ho mohol využiť rovnako ako v Mexiku a dať mu príkaz zajazdiť najrýchlejšie kolo, aj keď by zaň nezískal majstrovský bod.

Avšak pätnásť kôl pred koncom Bottas zamieril do garáže. “Už nemal žiaden prítlak, tak sme auto odstavili,” vysvetlil Toto Wolff. “Auto sa prehrievalo, bolo poškodené a už ani nebolo dostatočne rýchle. Rozhodli sme sa preto ušetriť pohonnú jednotku.”

Valtteri Bottas musel značnú časť pretekov manažovať teploty pohonnej jednotky. Pri jazde za iným monopostom sa vykláňal zo zákrytu s cieľom nájsť o čosi chladnejší vzduch a na konci roviniek uberal plyn. Na volante mu neustále svietil príkaz “ochlaď auto”.

Krátko predtým, ako odstúpil z pretekov, bol Bottas o takmer tri sekundy na kolo pomalší než Lewis Hamilton, a preto sa Mercedes mohol domnievať, že ani nové mäkké pneumatiky by mu nestačili na prekonanie Verstappena v boji o najrýchlejšie kolo. Holanďan totižto na novej gume poriadne zrýchlil.

“Nevideli sme šancu dostať sa s ním na body. Aerodynamika bola dosť poškodená,” hodnotí Andrew Shovlin, šéf traťových inžinierov Mercedesu. “A na tej zmesi pneumatík sme začali cítiť vibrácie, či išlo o to isté alebo nie, budeme musieť nechať preskúmať Pirelli. Nakoniec sme usúdili, že akékoľvek body sú tak vzdialené, že dávalo logiku len odstaviť auto.”

Z pohľadu Valtteriho Bottasa to bola škoda, mal totižto za sebou celkom dobrý víkend. Svoje úlohy si splnil najmä v piatok, keď sa mu podarilo nájsť lepšie nastavenia ako Lewisovi Hamiltonovi. Tie si v sobotu osvojil aj úradujúci šampión a následne začal lietať.

“V piatok mal úplne bezchybný deň, bol extrémne rýchly na jedno kolo aj v pretekových simuláciách. Odviedol skvelú robotu z pohľadu nastavení, auto dostal do dobrej formy, nuž a týmto smerom sa napokon vybral aj Lewis,” vysvetlil Shovlin.

V sobotu sa Hamiltonovi zadarilo, Bottas však pomaly začal zaostávať. “Od soboty to vyzeralo tak, že pre Valtteriho to začínalo byť náročnejšie. V kvalifikácii bolo naším najväčším problémom azda dostať auto do čistého vzduchu. Mali sme naozaj smolnú kvalifikáciu. Nech sme vyšli na trať kedykoľvek, ľudia sa zjavili pred nami, takže nevedel zohriať pneumatiky.”

“A v pretekoch mal ťažký štart. Prvých pár zákrut bolo zradných, no brilantne sa z toho dostal. Mysleli sme si, že získame veľmi pekný tímový výsledok, avšak všetko nám vzal defekt,” povzdychol si na záver.

Súvisiace články

Diskusia