logo F1online.sk

V Mercedese netušia, prečo bol Hamilton o toľko rýchlejší ako Verstappen

Lewis Hamilton
© Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala22. 11. 2021

Mercedes v Katare jazdil akoby inú ligu. Lewis Hamilton vyhral kvalifikáciu s najväčším náskokom, aký mal v tejto sezóne ktorýkoľvek majiteľ pole position, a rovnako neohrozeným spôsobom kontroloval celé preteky. Red Bull mu absolútne nestíhal. Andrew Shovlin tvrdí, že to prekvapilo aj inžinierov strieborných šípov, ktorí si nevedeli vysvetliť, prečo boli o toľko rýchlejší ako Red Bull.

Lewis Hamilton po pretekoch ani nemal čo hodnotiť. Po skvele zvládnutom štarte si začal na čele budovať náskok. Keď sa Max Verstappen prebil zo siedmej priečky na druhú, úradujúci šampión mal už takmer štyri sekundy k dobru. Tento rozostup sa v priebehu pretekov len a len prehlboval a môžeme predpokladať, že Hamilton na to nijak extra netlačil.

Podľa šéfa traťových inžinierov Mercedesu Andrewa Shovlina to bola z Hamiltonovho pohľadu až “tradične” kontrolovaná veľká cena, na ktorú si pripravil pôdu v kvalifikácii. Zostali v Mercedese prekvapení, že Hamiltona a Verstappena delilo až 0,455 sekundy? Mimochodom, z oficiálneho pohľadu to bolo až 0,597 sekundy, keďže komisári Verstappenovi zmazali najlepší čas pre žlté vlajky.

“Ten rozostup, áno,” pritakal Andrew Shovlin na otázku, či ho náskok prekvapil. “Mysleli sme si, že na tejto trati budeme dobrí, ale toto bol zo zostávajúcej trojice okruhov ten, ohľadom ktorého sme si robili najväčšie starosti. Avšak už od soboty rána to vyzeralo tak, že Lewis má všetko pod kontrolou.”

“Dosť ťažko sa niečo predpovedá, ak má byť rozdiel jedna alebo dve desatiny, čo je stále dosť pekná výhoda. Ale nikdy by sme si nepomysleli, že to bude až takáto hodnota ako v poslednom pokuse. Mal dobrú prvú zákrutu a potom to už len akosi plynulo,” rekapituluje Hamiltonov záverečný kvalifikačný pokus.

“Teraz je vo svojej zóne. Môžeme simulovať, koľko chceme, ale nič nevysvetľuje, prečo bol tak ďaleko pred Maxom. V podstate tu ide len o to, že siaha naozaj hlboko do rezervoára svojich síl a robí to, čo potrebuje,” komentuje britský inžiner.

Hamilton v Katare dominoval napriek tomu, že Mercedes sa vrátil k staršej pohonnej jednotke. Inžinieri usúdili, že lepšie bude ušetriť si výkonný motor z Brazílie do Saudskej Arábie a Abú Zabí, teda na okruhy, ktoré si viac výkonu doslova pýtajú.

Po stránke nastavení auta tentoraz odviedol skvelú prácu Valtteri Bottas. Zaslúžil si pochvalu aj od Andrewa Shovlina za to, že sa v piatok vybral dobrým smerom. Lewis Hamilton napokon stavil na nastavenia, ktoré sa veľmi podobali tým Fínovým.

Nuž a prečo bol Red Bull cez víkend taký pomalý? Okrem toho, že Mercedes má teraz “najlepší balík za celú sezónu”, ako hovorí Toto Wolff, mali červení býci mierne problémy. V tréningoch sme videli, že klapka zadného krídla sa náhle začala pretáčať. To na jednej strane znižovalo výkon monopostu tým, že zvyšovalo jeho odpor, a na druhej strany vystavilo Red Bull riziku protestu zo strany Mercedesu.

Aby sa Red Bull vyhol protestu a prípadnej diskvalifikácii, len krátko pred kvalifikáciou vymenil zadné krídla za väčšie verzie. Tieto nemali s mechanizmom DRS žiadne problémy, avšak úplne pokazili balans monopostu RB16B. Zadná časť mala zrazu priveľa prítlaku, predná primálo. Red Bull v kvalifikácii jazdil s nedotáčavými autami, situácia sa zlepšila až v pretekoch s plnou nádržou.

“Ako sa rok blížil ku koncu, tak sme autu rozumeli čoraz viac. Podarilo sa nám vyťažiť viac výkonu z nášho balíka aj bez toho, aby sme priniesli vylepšenia,” konštatuje Lewis Hamilton. “Už od Silverstonu sme nepriniesli žiadne novinky. Je preto fenomenálne vidieť, ako sa posúvame.”

“Medzi našimi dvoma autami je to veľmi tesné. Myslím, že to nám zarobilo na skvelý súboj. Avšak myslím si, že v posledných dvoch pretekoch sme my odviedli celkovo lepšiu prácu,” doplnil.

Súvisiace články