logo F1online.skF1online.sk

Shovlina prekvapili Hornerove slová: Na našom krídle nič nie je

Mercedes zozadu, zadné krídlo, Lewis Hamilton
© Twitter/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala19. 11. 2021

Myslí si Red Bull, že spodná polovica zadného krídla Mercedesu je flexibilná? Christian Horner v piatok naznačil, že jeho tím má dokonca i dôkaz a je ochotný cez víkend protestovať, ak zbadá, že strieborné šípy nasadia zadné krídlo, ktoré nemá vyhovovať pravidlám. V Mercedese sa medzitým škrabú po hlave a tvrdia, že na ich zadnom krídle nič nie je.

Christian Horner na tlačovej konferencii použil slová “score marks”. Spočiatku nebolo ani rodeným Britom jasné, čo tým šéf Red Bullu myslel, no neskôr sa začala šíriť fotografia, ktorá to má vysvetľovať.

Za spodným elementom zadného krídla na koncovej lište môžeme vidieť menšiu plôšku svetlej farby, ktorá mala vzniknúť tak, že sa spodná klapka zadného krídla prehla smerom dozadu. A ako sa prehýbala, nechala za sebou značku, ktorú potom odhalil Red Bull.

Ak by sa spodná klapka skutočne v rýchlosti ohýbala tak, ako to naznačuje táto značka, tak je možné, že by tým Mercedes vedel nepozorovane porušovať pravidlo o štrbine, ktorej šírka sa má v najbližších dvoch bodoch (vo vertikálnej rovine) pohybovať v rozsahu 10-15, resp. 10-85 milimetrov v prípade aktivovaného DRS. Zväčšením štrbiny by Mercedes vedel znížiť odpor zadného krídla a tým pádom si na rovinkách zvýšiť maximálku.

Vertikálna vzdialenosť najbližších dvoch bodov (červená šípka) nesmie presiahnuť 15 milimetrov. V prípade, ak sa spodný element zadného krídla prehne smerom dozadu (obrázok vpravo), môže dôjsť k prekročeniu tohto limitu. Pozn. Obrázok je ilustračný, dvojica najbližších bodov nemusí byť na úplnom konci spodnej klapky.
V tomto prípade platí rovnaké vysvetlenie ako na obrázku vyššie, vzdialenosť najbližších dvoch bodov však v tomto prípade nesmie presiahnuť 85 milimetrov.

“V Brazílii a v Mexiku sme videli takú maximálku… Myslím si, že každý videl, že v Brazílii to nebola normálna situácia,” vyhlásil Christian Horner. “Áno, vieme, že nový motor pri Mercedese prináša viac výkonu, ale keď máte výhodu 27 km/h a na bočných lištách zadného krídla zbadáte značky, ktoré tam zanechali krídla, ktoré sa ohýbali, tak nám je jasné, čo sa tu deje.”

Podľa Tota Wolffa sa na zadnom krídle nedeje nič nezvyčajné. “Myslím, že toto konkrétne krídlo bolo skontrolované už štrnásťkrát. FIA má všetky nákresy. Nie je tam nič, čo Red Bull čaká. Radi to krídlo pošleme, rozkúskujeme, môžeme jedno zaslať aj do Milton Keynes.”

Horner mu preto položil otázku, ako si vysvetľuje záhadné značky na zadnom krídle Mercedesu. “Myslím, že je to v rámci toho, čo je povolené, a preto je to OK.”

Šéf traťových inžinierov Andrew Shovlin v rozhovore pre Sky Sports odmietol, že by na krídle boli nejaké značky. “Prezreli sme ho a neboli na ňom žiadne značky. Nie sme si celkom istí, čo to je, ale je to taký príbeh, ktorý nie a nie skončiť.”

Otázka je, či FIA pri testoch zadného krídla vôbec kontroluje flexibilitu spodného elementu. Tak či onak v Mercedese sú presvedčení, že celý monopost je legálny, koniec-koncov prešiel všetkými testami.

“My sme úplne spokojní s tým, čo máme na aute. Pozvali sme FIA, aby si všetko do sýta poprezerala. S ničím nemali problém. Keď prídeme na okruh, hľadáme najrýchlejšie zadné krídlo a presne to nasadíme na naše auto. V tom budeme pokračovať,” zdôraznil Shovlin.

Súvisiace články

Diskusia