logo F1online.sk

Ako FIA ide proti Mercedesu alebo čo nám Toto nepovedal…

Lewis Hamilton a Valtteri Bottas, čísla, kryty motora
© Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala17. 11. 2021

Toto Wolff si cez víkend v Brazílii našiel nového nepriateľa, a síce Medzinárodnú automobilovú federáciu. Prakticky celý víkend hovoril o dvojakom metri, ktorý majú komisári používať pri vynášaní verdiktov k Mercedesu a Red Bullu. Počas týchto prednesov, ktorými naznačoval, že FIA škodí jeho tímu, však zabudol spomenúť pár dôležitých “maličkostí”. A zrejme mal na to dobrý dôvod…

Na Veľkej cene Brazílie sa do svetla reflektorov dostali komisári, ktorí v piatok večer začali prešetrovať Mercedes za to, že zadné krídlo Lewisa Hamiltona pri technickej kontrole neprešlo všetkými testami. Ukázalo sa, že štrbina medzi vrchnou a spodnou klapkou zadného krídla v momente aktivácie DRS presiahla povolených 85 milimetrov. Podľa Tota Wolffa sa tak stalo len o 0,2 milimetra, a aj to len na jednom konci zadného krídla.

Po vyšetrovaní, ktoré akoby nemalo konca kraja, FIA uznala, že nešlo o úmyselné porušenie pravidiel, ale s najväčšou pravdepodobnosťou buď o poškodenie niektorého komponentu, alebo o chybu mechanikov pri skladaní monopostu.

Komisári tiež poznamenali, že ak by existovalo podozrenie, že by k takémuto poškodeniu došlo počas kvalifikácie, vzali by to ako poľahčujúcu okolnosť. Lewis Hamilton mal však bezproblémovú kvalifikáciu, nedostal sa do kontaktu s iným monopostom, zadným krídlom nič netrafil a ani Mercedes netušil, že sa niečo pokazilo. Nasledovala preto diskvalifikácia.

Toto Wolff v sobotu uviedol, že jeho tím sa nebude odvolávať a prijme to “chlapsky”. Avšak ešte aj v nedeľu na štartovom rošte bolo evidentné, že ho verdikt poriadne naštval. Šéf Mercedesu tvrdil, že kým na predchádzajúcich pretekoch Red Bull dostal povolenie vymeniť poškodené súčiastky na monoposte, jeho tímu takú možnosť FIA odoprela a okamžite vec prešetrovala.

“Nie, nie som spokojný,” povedal Toto Wolff Martinovi Brundlovi, ktorý si ho vyhliadol v nedeľu na štartovom rošte. “Momentálne sa tu veci posudzujú dvojakým metrom. Už tretíkrát za sebou sme sa dopočuli, že Red Bullu bolo povolené vymeniť niektoré súčiastky zadného krídla, a to počas parc fermé. Toto si potrebujeme s FIA objasniť.”

“Počas parc fermé sa musíte držať pravidiel. Ak sa však stane štandardom, že jeden tím vymení tie isté súčiastky tretíkrát za sebou a potom druhý tím je diskvalifikovaný za to, že kvôli spoľahlivosti potreboval spraviť nejakú výmenu… Ale nechcem sa tu sťažovať, štartový rošt nie je správne miesto na takúto debatu,” doplnil.

Red Bull v Brazílii počas parc fermé skutočne dostal od FIA povolenie vymeniť poškodené komponenty. Podľa oficiálnej správy šlo o niekoľko súčiastok. Na aute Maxa Verstappena i o vrchnú klapku zadného krídla a doraz, ktorý má za úlohu udržiavať medzi vrchným a spodným elementom minimálnu vzdialenosť 10 mm.

Wolff sa rozhorčoval nad tým, že FIA Red Bullu udelila takéto povolenie “tretíkrát za sebou”. Prečo teda k Mercedesu nepristúpila rovnako, ak aj komisári uznali, že pravdepodobne šlo o zlyhanie?

Odpoveď nájdeme v športových pravidlách, vo verdikte komisárov, nie však vo vyjadreniach Tota Wolffa. Šéf Mercedesu celý víkend trval na tom, že FIA meria dvojakým metrom a chtiac-nechtiac vynechal dôležité podrobnosti.

Čo nám Wolff zabudol povedať?

Najprv si ujasnime, ako funguje parc fermé a podľa čoho FIA udeľuje povolenie na výmenu súčiastok. Ak nazrieme do článku 34.2 Športových pravidiel F1, zistíme, že pre daný monopost začínajú platiť pravidlá parc fermé v momente, keď v kvalifikácii “prvýkrát opustí boxovú uličku”.

Od tejto chvíle tímy s monopostom nemôžu robiť, čo im napadne. Povolených je len 22 rôznych úkonov, ktoré sú vymenované taktiež v článku 34.2. Ide napríklad o naštartovanie motora, doplnenie či odčerpanie paliva a prevádzkových kvapalín, činnosti súvisiace s výmenou pneumatík, odinštalovanie sviečok motora a inšpekciu pohonnej jednotky, odvzdušnenie bŕzd, nabitie a vybitie ERS a niekoľko ďalších vrátane opráv komponentov, ktoré sa poškodili v rámci nehody.

Ak chce tím vykonať aj niečo nad rámec spomínaných 22 úkonov, musí o to písomne požiadať technického delegáta. Zároveň musí byť jasné, že súčiastka, ktorú chce tím nasadiť ako náhradu, je z pohľadu špecifikácie totožná s pôvodnou.

I v tomto pravidle existuje výnimka. Tím nemusí písomne žiadať o povolenie, ak to časová tieseň nedovoľuje — deje sa tak počas kvalifikácie, počas predpretekových inštalačných kôl či na štartovom rošte —, no tím musí byť presvedčený, že by od FIA taký súhlas dostal. Na takúto výmenu musí dohliadať pridelený kontrolór FIA.

Mercedes však nesplnil žiadnu z týchto podmienok. Počas kvalifikácie nepožiadal FIA o dotiahnutie prípadných uvoľnených skrutiek či výmenu poškodených komponentov a ani sa do takej výmeny či opravy sám nepustil, zrejme z jednoduchého dôvodu. O žiadnom poškodení či pochybení skrátka netušil. Nuž a keď FIA objavila porušenie pravidiel, bolo už neskoro žiadať od nej, aby Mercedesu povolila výmenu komponentov, ktoré neprešli testami.

Ako je však možné, že Red Bull mohol vymeniť vrchnú klapku zadného krídla a jej doraz? Treba poznamenať, že po kvalifikácii úspešne prešiel technickou kontrolou, ktorá zahŕňala i kontrolu zadného krídla, presne takú istú, akou sa podrobili monoposty Lewisa Hamiltona a Valtteriho Bottasa.

A práve toto je prvá vec, ktorú Toto Wolff zamlčal. Je obrovský rozdiel domáhať sa povolenia vymeniť niektoré súčiastky po tom, ako FIA objavila porušenie pravidiel, a žiadať to isté pre monopost, ktorý vyhovuje technickým pravidlám.

Ak by FIA Mercedesu vyhovela, bol by to nebezpečný precedens. Tímy by sa mohli pokúsiť tu a tam pridať či odobrať nejakú desatinu milimetra a takto získavať tisícinky sekundy. Ak by sa počas kontroly ukázalo, že došlo k porušeniu pravidiel, previnilý tím by sa skrátka odvolal na poškodenie, požiadal by o výmenu komponentov a všetci by sa tvárili, že je to v poriadku.

V tomto zmysle sa nesmie prihliadať ani na to, o koľko bol prekročený povolený limit. V prípade Mercedesu to vraj boli dve desatiny milimetra, no napríklad Daniel Ricciardo v Singapure 2019 doplatil na to, že po prejazde cez obrubník mu jednotka MGU-K na 0,000001 sekundy poskytla viac ako povolených 120 kW výkonu. To sa stalo dokonca v jeho najpomalšom kole v Q1. Pravidlá sú pravidlá a či ich auto spĺňa, treba vyhodnocovať slovami áno a nie.

Má FIA iný meter na Mercedes a iný na Red Bull?

Správa technického delegáta FIA z Veľkej ceny Brazílie tiež prezrádza, že aj Mercedes dostal počas parc fermé povolenie vymeniť isté komponenty na monoposte. Odhliadnuc od zadného krídla, pred pretekmi došlo na monoposte Lewisa Hamiltona k výmene brzdového bubna na pravej prednej brzde, Valtteri Bottas zas takto vymenil brzdové potrubie. Avšak stalo sa tak po tom, čo Mercedes písomne požiadal o povolenie a FIA nenašla žiadne porušenie pravidiel v oblasti bŕzd. Teória, že by FIA udeľovala podobné povolenia len Red Bullu, je teda jasne nepravdivá.

Pripomeňme ešte, čo komisári píšu vo svojom verdikte k diskvalifikácii Lewisa Hamiltona: “Ak by tím odhalil tento problém počas kvalifikácie, určite by dostal povolenie opraviť súčiastky či dotiahnuť potrebné skrutky.” Ak by…

Vráťme sa ešte na chvíľu k tvrdeniu Tota Wolffa, že Red Bull dostal povolenie “vymeniť tie isté súčiastky už tretíkrát za sebou”, zatiaľ čo Mercedesu FIA nevyhovie ani ten jeden jediný raz.

Ak sa pozrieme na správu technického delegáta FIA z VC Mexika, zistíme, že počas parc fermé Red Bull vôbec nepožiadal o povolenie opraviť či vymeniť komponenty. I napriek tomu však počas kvalifikácie mechanici horúčkovito pracovali na zadnom krídle Sergia Péreza aj Maxa Verstappena.

Nie, nešlo o žiadne pochybné hry zo strany FIA. Dôvod, prečo to v správe Joa Bauera chýba, je prostý; pre monoposty Red Bullu ešte neplatili pravidlá parc fermé, pretože ešte nevyšli na trať. Aj túto skutočnosť Toto Wolff obišiel.

Nuž a ešte sa vráťme do Austinu. Ak mal Red Bull dostať rovnaké povolenie tretíkrát za sebou, mal počas parc fermé meniť súčiastky zadného krídla aj na VC USA. V reporte technického delegáta však Red Bull nie je vôbec spomenutý; v USA totižto nepožiadal o žiadnu výmenu počas parc fermé. Rovnako ako v Mexiku sa všetko odohralo už pred kvalifikáciou.

“Toto hovorí o niečom úplne inom,” skonštatoval Christian Horner, keď sa dopočul o Wolffových sťažnostiach, že FIA Red Bullu umožňuje výmenu poškodených komponentov. “Ich auto neprešlo testom, ktorého výsledok je binárny. Myslím, že Toto narážal na opravy, ktoré sme v Mexiku spravili pred kvalifikáciou, a ktoré sme mali povolené. Tu sa porovnávajú jablká a hrušky.”

Čo motivuje Tota Wolffa a čo s tým má Hamilton?

Môžeme sa domnievať, že Toto Wolff nevie, že parc fermé sa začína až v momente, keď monopost opustí boxovú uličku a po ňom treba písomne žiadať FIA o zmeny na monoposte? Že v čase, keď FIA príde na porušenie technických pravidiel, je už neskoro snažiť sa s tým niečo spraviť? Pravdepodobne nie.

Môžeme sa však domnievať, že si takúto rétoriku a obchádzanie niektorých faktov vybral s veľmi dobrým úmyslom. Namiesto toho, aby po diskvalifikácii v jeho tíme zavládla skľúčenosť, sme si mohli všimnúť, ako všetci zrazu zabrali, a do kroku pridal aj rozohnený Lewis Hamilton.

To by sa Totovi Wolffovi nepodarilo tak ľahko, keby uznal, že FIA nenadržiava Red Bullu, ohľadom pravidiel parc fermé rozhoduje spravodlivo a chybu spravil jeho tím. Nezabudnime, že v zápale boja a emócií Hamiltonovi nie je cudzie ukázať prstom na svojho zamestnávateľa. Mať vonkajšieho nepriateľa, ktorý je za chybu zodpovedný, je v takej situácii nesmierne užitočné.

“Myslím, že náš tím bol vždy zjednotený, ale tieto rozhodnutia nás ešte väčšmi zblížili. Idú proti nám a myslím, že toto Lewis pociťoval celý svoj život. Teraz to pociťujeme my ako tím a budeme proti tomu bojovať. Nebudeme obeťami,” vyhlásil Toto Wolff.

V ďalšom rozhovore mal odpovedať na otázku, či si myslí, že podľa FIA sú si tímy v padoku rovné, ale niektoré sú si rovnejšie. “Nechcem sa tu sťažovať, pretože takto nevnímam náš šport. Myslím si však, že tento víkend sme dostali veľa úderov do tváre. Boli to rozhodnutia, ktoré mohli skončiť 50/50 v náš prospech alebo neprospech. Keď však tieto rozhodnutia vždy idú proti vám, hnevá ma to. Budem brániť svoj tím a svojich jazdcov. Vždy som sa o veciach bavil diplomaticky, ale dnes sa časy diplomacie skončili.”

Wolffovi sa podarilo zomknúť celý tím a navodiť dojem, že proti nemu ide celý svet. A využitie mentality “my proti všetkým a všetci proti nám” nie je v športe ojedinelé. Počas svojej trénerskej kariéry ju intenzívne aplikoval napríklad José Mourinho, ktorý sa snažil hľadať spoločných vonkajších nepriateľov a presvedčiť svoje mužstvo, že striehnu za každým rohom s jasným cieľom škodiť. Raz to boli rozhodcovia, potom televízni experti či médiá, ktoré mali viesť riadenú “kampaň” proti Mourinhovým tímom.

Šéf Mercedesu si teraz za hlavného antagonistu vybral Michaela Masiho, komisárov a celú Medzinárodnú automobilovú federáciu. Koniec-koncov spomeňme si, ako Wolff vysvetlil svoj výpad na kameru, keď Hamilton predbehol Verstappena: “To bol len priateľský pozdrav riaditeľovi pretekov.”

Lewis Hamilton celú svoju kariéru čerpal energiu a motiváciu z toho, že proti niečomu alebo niekomu bojoval. Už od malička musel čeliť rasizmu či diskriminácii, prakticky vždy mal pocit, že bojuje sám proti celému nielen motoršportovému svetu. Prečo to teda nevyužiť a nemotivovať ho ešte väčšmi tým, že sa k celému svetu pridá aj Medzinárodná automobilová federácia?

Súvisiace články