logo F1online.sk

Alonso nechápe výmeny pozícií pre traťové limity: Pravidlá sú náhodné

Súboj medzi Fernandom Alonsom a Kimim Räikkönenom
© FOM
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík25. 10. 2021

Očakávaná diskusia o traťových limitoch v Austine nebude chýbať ani tento rok. V Austine sú traťové limity každoročne témou a inak tomu nebolo ani teraz. Americká séria IndyCar napríklad žiadne traťové limity nepozná, preto možno boli nedeľné výmeny pozícií pre niektorých trochu zmätočné. Fernando Alonso si dokonca myslí, že pozície sa menili náhodne.

Španielsky pretekár nedeľné preteky v Texase nedokončil, no aj tak toho stihol dosť. Do sporu s pravidlami o traťových limitoch sa dostal hneď trikrát. To zapríčinilo trochu pikantnú, ale zároveň zábavnú komunikáciu medzi športovým riaditeľom Alpinu Alanom Permaneom a riaditeľom pretekov Michaelom Masim.

Poďme však postupne. Alonsa najprv v šestnástom kole predbehol v prvej zákrute Kimi Räikkönen, ktorý pritom prekročil bielu čiaru v tomto mieste. Síce sa snažil zubami-nechtami udržať na trati, ale ani za cenu straty časti deflektorov sa mu to nepodarilo. Neskôr v pretekoch musel Alonso vrátiť pozíciu Antoniovi Giovinazzimu, na ktorého zaútočil z veľkej diaľky a nedobrzdil do dvanástej zákruty. S využitím výbehovej zóny sa však udržal pred ním. Pri opätovnom útoku Fernanda naopak využil výbehovú zónu pilot Alfy Romeo. Síce tvrdil, že ho Alonso vytlačil von, no nebolo mu to nič platné. Pozíciu musel odovzdať.

„Boli to normálne súboje, no pravidlá sú trochu náhodné,“ povedal Alonso po pretekoch. Ten však nechcel situáciu nijak obšírne komentovať. „Je to tak, ako to je. Takúto šou si fanúšikovia v Amerike nezaslúžili.“

Prvý incident sa odohral v šestnástom kole. Räikkönen zaútočil na Alonsa z vonkajšej strany v prvej zákrute. Došlo ku kontaktu a Fernando vytlačil súpera mimo trať. Kimimu sa však podarilo aj za cenu prekročenia bielej čiary dostať dopredu.

„Räikkönen ma predbehol v prvej zákrute, potrebujem tú pozíciu rýchlo späť,“ naliehal Alonso okamžite do vysielačky. Prešlo však niekoľko kôl a nič sa nestalo. „Potrebujem tú pozíciu rýchlo späť. Čo tam robia?“ zopakoval Alonso. „Skúmajú to,“ odpovedal jeho inžinier Karel Loos. „Na tom nie je čo skúmať,“ odpovedal Španiel.

Komisári neskôr rozhodli v prospech pilota Alfy Romeo. „Zrejme je to povolené. Žiadne ďalšie kroky nepodniknú, musíme ho dostať na trati,“ povedal Loos.

O niekoľko kôl neskôr zaútočil Alonso z veľkej diaľky na Giovinazziho, prebrzdil a nevošiel sa do dvanástej zákruty. Využil však výbehovú zónu a pozíciu si ponechal. Očividne si myslel, že incident s Räikkönenom je dostatočne silný precedens, hoci išlo o dva celkom odlišné súboje. Športový riaditeľ Alpinu Alan Permane vtedy zavolal riaditeľovi pretekov Michaelovi Masimu, ich komunikácia sa dostala aj do vysielania.

Permane: „Takže Michael, môžem potvrdiť, že predbiehanie mimo trate je povolené, ak niekto útočí z vonkajšej strany, všakže?“
Masi: „Nie, predbiehať mimo trať sa nesmie.“
Permane: „Ale Räikkönen presne to urobil.“
Masi: „Rozumiem.“
Permane: „Takže je to v poriadku.“
Masi: „Nie, nie je to v poriadku.“
Permane: „Ale je to v poriadku pre Räikkönena?“
Masi: „Nie je to v poriadku pre nikoho.“

Športový riaditeľ Alpinu to skúsil, ale nepochodil. Alonso si medzitým vypracoval na Giovinazziho náskok vyše dvoch sekúnd, no musel ubrať a pozíciu vrátiť. Fernando si prakticky mohol vybrať medzi tým a päťsekundovou penalizáciou. Alonso chvíľu reálne zvažoval trest, no napokon na radu tímu ubral a vrátil pozíciu späť.

Následne zahájil protiútok a znovu zaútočil v dvanástej zákrute. Vytlačil Giovinazziho z trate, ten využil výbehovú zónu a ubránil sa. Tentoraz však bol Alonso podľa komisárov v práve a uhnúť musel Giovinazzi.