logo F1online.sk

Motory 2026: Audi a Porsche majú zelenú

Pierre Gasly, Honda, monoposty zoradené v boxovej uličke
© Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala1. 10. 2021

Rokovania o nových motorových pravidlách sa chýlia ku koncu. Ku koncu, ktorý určite poteší fanúšikov F1. Všetko totižto nasvedčuje tomu, že od sezóny 2026 budeme mať v štartovom poli dvoch nových dodávateľov pohonných jednotiek: Audi a Porsche.

FIA, Formula 1 a výrobcovia chcú mať už na Veľkej cene Turecka jasno v tom, ako bude vyzerať motorová budúcnosť F1. Je to reálny termín? Podľa správ zahraničných médií áno, veď už po pretekoch v Monze avizovali veľký zlom v rokovaniach. Kompromis sa v niektorých kľúčových oblastiach dlho nedarilo nájsť.

Teraz Auto Motor und Sport informuje, že Mercedes, Ferrari, Renault a Red Bull sú ochotní ustúpiť zo svojich požiadaviek pre dobro športu. Vysielajú však jasný odkaz: Ak sa máme vzdať našich technológií a niekoľkých rokov skúseností, značky patriace pod Volkswagen alebo iní záujemcovia sa musia Formule 1 zaviazať dlhodobo. To znamená aspoň na päť rokov.

Ak sa teda o pár dní či týždňov dozvieme, že motorové rokovania sa úspešne skončili, bude to de facto potvrdením toho, že Audi a Porsche prichádzajú do kráľovnej motoršportu. Áno, obe tieto značky.

Motory budúcnosti

Podľa najnovšieho vývoja budú pohonné jednotky pozostávať z preplňovaného šesťvalca, ktorý bude do veľkej miery štandardizovaný. Výrobcovia budú môcť hľadať výkonnostné zisky najmä v oblasti hláv valcov a v spaľovacom procese. F1 sa totižto pripravuje na zavedenie ekologických palív.

Ako už bolo avizované pred pár týždňami, jednotka MGU-H je minulosťou. Tá sa síce postarala o to, že súčasné motory sú úžasne efektívne, no kvôli nej sú aj úžasne drahé a komplikované. A jedným z cieľov je znížiť cenu za jeden agregát; kým teraz stojí viac ako dva milióny, po novom by to nemal byť ani jeden milión dolárov.

Samozrejme, celá táto transformácia nebude zadarmo a už plánovaný prechod z paliva E5 na E10 (s 10 percentami biozložky) vyjde výrobcov poriadne draho. Podľa nemeckého zdroja chce Honda investovať do motora pre rok 2022 nezanedbateľných 50 miliónov dolárov. A každý ďalší krok smerom k uhlíkovo neutrálnym palivám bude podobne drahý, pokiaľ sa nebude meniť aj samotný koncept motorov.

Prezident FIA Jean Todt by rád videl palivo E50 už v roku 2023, čo víta aj Stefano Domenicali, no výrobcovia sa na tento nápad nepozerajú s veľkým nadšením. Súčasné motory nie je možné upraviť tak, aby tento prechod zvládli, bez značných investícií. A nezabudnime, že medzi rokmi 2022 a 2026 má byť vývoj zmrazený.

Zavedenia uhlíkovo neutrálnych palív sa teda dočkáme až v roku 2026. Avšak, keďže energetická hustota týchto palív je nižšia, bude nižší aj výkon spaľovacieho motora, hoci sa zruší prietokový limit.

Aby pohonné jednotky ako celok neprišli o svoj výkon, elektrická časť bude o poznanie výkonnejšia a pilotovi poskytne 350 kW namiesto terajších 120, čo je posun zo 163 koní na 476. Autá však bude treba prestavať; väčšia musí byť batéria a výkonnejšie aj MGU-K.

Aktívne aerodynamické prvky

A meniť sa bude aj šasi. Výrobcovia vraj odmietajú rekuperáciu energie na prednej náprave, čo je problém, keďže MGU-K teraz bude musieť získať oveľa viac energie, aby dokázalo dostatočne nabiť batériu, len zo zadnej nápravy.

Problém je v obrovskej brzdnej sile, ktorú bude musieť zvládnuť zadná náprava. Tá bude musieť všetku tú energiu preniesť na trať. V tomto smere by pomohlo, keby mali monoposty na zadnej náprave pri brzdení viac prítlaku.

V najvyšších kruhoch sa preto otvorene začína hovoriť o aktívnej aerodynamike. Na autách by sa objavili špeciálne krídla, ktoré by boli na rovinkách horizontálne, no pri brzdení by sa naklonili a poskytli monopostu potrebný prítlak. Išlo by o akési reverzné DRS.

Christian Horner dokonca naznačuje možný návrat aktívnych závesov. “Ak by to bol štandardizovaný systém, bolo by to efektívne aj z pohľadu nákladov,” domnieva sa.

Rozpočet

Jedným z bodov, pri ktorých ešte bude treba nájsť zhodu, je výška rozpočtového stropu pre výrobcov motorov. Kým Mercedes ho chce mať čo najnižšie, potenciálni záujemcovia o vstup zas najvyššie.

Mercedes si totižto veľkú časť súčiastok vyrába sám vo svojej továrni, zatiaľ čo ostatní tieto súčiastky kupujú od nezávislých dodávateľov, ktorých cenotvorbu nevedia priamo ovplyvniť. Vývoj Mercedesu je preto z pohľadu financií efektívnejší, na čom by strieborné šípy chceli získať.

Aby sa noví výrobcovia skôr dotiahli na konkurenciu, uvažuje sa tiež o tom, že by mohli mať v prvých rokoch posunutý rozpočtový strop o čosi vyššie ako zabehnutí motorári.

V každom prípade pre Volkswagen by mal byť vstup do F1 výhodný. Očakávajú, že vstupom do F1 hneď s dvoma vlastnými značkami napodobnia projekt vo WEC a ovocie budú zbierať dvakrát. Audi a Porsche by si mali podeliť náklady na vývoj, ale Volkswagen ako celok bude mať z dvoch značiek v F1 dvojnásobný úžitok.