logo F1online.skF1online.sk

Čo bolo za chybou McLarenu? Predpoveď počasia nie…

Lando Norris
© McLaren Media Centre
Tomáš Schügerl
Tomáš Schügerl27. 9. 2021

Tak blízko, a predsa tak ďaleko. Lando Norris bol v Rusku tri kolá od víťazstva, napokon však skončil až siedmy. Dôvodov, prečo to McLarenu v daždi vôbec nevyšlo, je viacero.

Najprv je dôležité uviesť, ako tímy získavajú informácie o počasí. Ako informuje Autosport.com, tak od roku 2017 dostávajú všetky tímy, FOM a FIA rovnaké informácie o poveternostných podmienkach od Meteo France. Na rozdiel od minulosti, keď tímy získavali informácie samostatne, mali v Rusku všetci k dispozícii rovnaké radarové obrázky, ide len o to, ako si ich interpretujú.

Predpoveď, ktorú videl McLaren, sa teda nelíšila od tej, ktorú videli v Mercedese či Red Bulle. Lando Norris dostal informáciu o predpovedi v čase, keď začalo pršať. „Povedali mi, že bude len mrholiť. Z nejakého dôvodu sme nevideli, alebo neočakávali, že nebude mrholiť, ale príde skutočný dážď,“ skonštatoval Lando Norris.

V prechodných podmienkach je dôležitý tzv. bod zlomu, keď pri hustnúcom daždi získajú intermediálne pneumatiky výkonnostnú prevahu nad slikmi, alebo naopak pri schnutí povrchu trate začnú byť sliky rýchlejšie než intermediálky. Tento bod trafil Lando Norris v kvalifikácii ideálne, keď vo vhodnej chvíli prezul na sliky.

Tím v pretekoch z radaru mohol ťažko posúdiť, kedy a či nastane tento bod zlomu. Obrázok z radaru je totiž príliš všeobecný, pokiaľ teda neukazuje skutočne hustý dážď alebo nebodaj prietrž mračien. Do hry vstupujú aj ďalšie okolnosti, a síce, ako dážď ovplyvňuje grip, a aký je intenzívny. „Pri bode zlomu je to, čo urobíme, vždy na jazdcovi. Práve jazdec cíti úroveň gripu a vie, ako sa vyrovnať s danými podmienkami,“ povedal Christian Horner z Red Bullu.

Keď Lando Norris na rozdiel od Lewisa Hamiltona zostal na trati a nezahol do boxov, podmienky sa skutočne na okamih zlepšili. V 49. kole, na konci ktorého Hamilton zastavil, odjazdil Norris o takmer dve sekundy rýchlejší čas než v 48. kole! Intermediálky sa v tejto danej chvíli javili naozaj ako nesprávna voľba. Hneď v nasledujúcom kole však už bol Lando o päť sekúnd pomalší, pričom Max Verstappen, ktorý už mal obuté intermediálky, bol naopak od Landa o päť sekúnd rýchlejší. Bod zlomu teda nastal v 50. kole.

Ak by však dážď zostal rovnaký ako do 49. kola, zrejme by sme dnes ospevovali geniálny, odvážny ťah McLarenu. Podobne to vyšlo Rubensovi Barrichellovi v Nemecku 2000, kde oba McLareny prezuli na mokré pneumatiky, no Rubens zostal na mokrej trati na suchých pneumatikách, a vyhral.

Otázne je, či by Norrisa ešte nezachránila zastávka v 50. kole, ktorou by si zaistil minimálne druhé miesto. Lando však mal pred očami len vidinu víťazstva. Tím už musel mať informácie z televíznych záberov, z onboardov i z časov pilotov, ktorí zastavili, že je jednoducho nutné prezuť na prechodné pneumatiky. Otázne je, prečo teda neprišla direktíva, aby Norris zastavil.

„V týchto situáciách využívame pri komunikácii jazdca s boxovým múrikom všetky dostupné informácie o počasí i o tom, čo robia iné autá. Snažili sme sa nabrífovať Landa, a zároveň získať od neho spätnú väzbu o podmienkach na trati. Takto robíme rozhodnutia o tom, čo robiť, či zastaviť, alebo nie. Lando na základe informácií, ktoré od nás dostal, a svojho pocitu na trati, cítil, že je správne zostať vonku na slikoch,“ povedal šéf McLarenu Andreas Seidl.

McLaren jednoducho zaváhal. „Ako tím sme Landovo rozhodnutie nezvrátili. Na toto sa musíme pozrieť a zamyslieť sa, či sme niečo mohli spraviť lepšie. Urobili sme zlý krok. Celkovo to bolo tesné rozhodovanie a teraz je ľahké povedať, čo sme mali spraviť. Len si musíme zanalyzovať, či sme mohli získať viac informácií, aby sme sa jasne rozhodli. Ak by prišlo jednoznačné povolanie od tímu, a boli by sme stopercentne presvedčení, že je správne zastaviť, tak by Lando zastavil,“ pokračoval Andreas Seidl.

Paradoxne, Mercedesu napokon pomohlo, že Valtteri Bottas bol počas celých pretekov stratený. Mohol totiž zariskovať a už v 47. kole obul intermediálky, vďaka čomu mal Mercedes viac dát o tom, ako tieto pneumatiky fungujú. Daniel Ricciardo bol v tuhom boji o body, a zastavil v 48. kole, keď však jazdil s veľkou stratou na Landa Norrisa. „Sledovali sme Lewisovu vysielačku, aj on chcel zostať vonku. Mal šancu robiť opak toho, čo my. Tak to jednoducho je, pokiaľ ste na čele,“ vyhlásil šéf McLarenu.

V kontexte pretekov v Rusku môžeme oveľa lepšie pochopiť bizarný reštart z Maďarska, kde Lewis Hamilton stál sám na štartovom rošte, kým všetci ostatní prezuli na suché pneumatiky. Prvý pilot na trati má pri premenlivých podmienkach, a zvlášť na konci pretekov, tú najťažšiu pozíciu. Lewis Hamilton mohol reagovať na Landa Norrisa, ten, ak chcel vyhrať, musel ešte viac riskovať.

Trochu sa ukázalo aj to, že McLaren dlho nebol v situácii, keď v závere bojoval o víťazstvo v pretekoch. „Súčasťou cesty je aj prijatie skutočnosti, že nie vždy vám všetko vyjde. Je to normálna súčasť športu. Občas prídu takéto dni, plné sklamania. Vnímam to však aj ako šancu zostať pokorní a obomi nohami na zemi. Musíme sa ďalej učiť,“ uzavrel Andreas Seidl.

Súvisiace články

Diskusia