logo F1online.sk

Todt: Potrebujeme autá, ktoré ustoja aj dážď

Lance Stroll, Aston Martin zozadu, svetlá do dažďa
© Pirelli Motorsport
Milan Kubala
Milan Kubala22. 9. 2021

Formula 1 sa pripravuje na ďalší mokrý víkend. Predpoveď počasia hlási dážď, pričom najviac by ho malo spadnúť v sobotu. Hrozia preto problémy s kvalifikáciou, ktorá sa možno bude posúvať na nedeľu, ak bude na trati priveľa vody. Kráľovná motoršportu by sa tak opäť ocitla pod paľbou kritiky za to, že v daždi nejazdí. Podľa Jeana Todta je dnes jasné, že treba nájsť riešenie.

Mokré preteky sme mali naposledy nedávno v Belgicku. V nich sa napokon ani nepretekalo a výsledková listina bola zostavená už po pár kolách odjazdených za bezpečnostným vozidlom. Súčasné autá sa skrátka nedokázali vysporiadať s množstvom vody na trati, no najmä s obrovským množstvom vodnej triešte, cez ktorú piloti absolútne nič nevideli. Viacerí hlásili, že nevidia ani červené svetlá na monopostoch vpredu.

A hoci tento víkend bude podľa predpovede pršať, môžeme byť radi, že sa v Soči nejazdilo skôr. V utorok zverejnil tím Carlin na sociálnych sieťach fotografiu zaplaveného padoku; taký bol dážď intenzívny. Zostáva nám dúfať, že sa nič podobné nezopakuje v sobotu, kedy by mali byť zrážky najsilnejšie.

Zatiaľ nám nezostáva iné, len mokré preteky pretrpieť. V budúcnosti sa však na monoposty bude treba pozrieť, zdôraznil prezident FIA Jean Todt. “Mnohí kritizovali to, čo sa udialo v Spa. Čo by sa však stalo, keby sme po štarte mali nehodu desiatich monopostov, ktorá by sa skončila zraneniami jazdcov alebo niečím horším?”

“Boli by sme zvození pod čiernu zem. A aj keby nedošlo k zraneniam, by sme boli kritizovaní. Pri pravidlách pre rok 2025 musíme myslieť na to, že potrebujeme autá, s ktorými sa dá jazdiť v daždi,” odkazuje 75-ročný Francúz. “Spomínate si na Laudu vo Fudži 1976? On bol zo všetkých jazdcov jediný, ktorý odmietol pretekať v daždi. Dnes už každý pilot premýšľa tak, ako vtedy Lauda.”

Šéf DTM Gerhard Berger skritizoval Formulu 1 za to, ako sa napokon v Belgicku rozhodla. Podľa bývalého rakúskeho pretekára mala FIA buď preteky odvolať, alebo ich normálne odjazdiť. Nakoniec sa však kompetentní rozhodli pre umelé zostavenie výsledkov, keď za bezpečnostným vozidlom jazdci odjazdili tri kolá.

“Ak mám byť úprimný, nemám pre to pochopenie,” komentuje Gerhard Berger spôsob, akým F1 uzavrela Veľkú cenu Belgicka. “Podľa môjho názoru sa treba vopred rozhodnúť, či chceme mať preteky v daždi. V Amerike sa rozhodli, že v daždi pretekať nebudú. To je v poriadku a všetci o tom vedia.”

Formula 1 je však na akejsi polceste. “Formula 1 zvykla mať mokré preteky a aj my v DTM pretekáme v daždi. Motoršport je nebezpečný a áno, po stránke viditeľnosti je to náročné, no ak sa rozhodnete pre mokré preteky, tak sa s tým musíte vysporiadať. Keď je šmykľavo alebo je vody veľa, musíte znížiť rýchlosť. To je súčasťou tejto hry. Možno to v Spa bolo veľmi zlé, ale v prvom rade som nevidel dôvod, prečo by tie mokré preteky nemali prebehnúť,” vyslovil sa rodák z rakúskeho Wörglu.

Bergerovi sa nepáči ešte ďalšia vec: “To isté platí o štartoch za bezpečnostným vozidlom. Nesúhlasím s nimi. Mali by sme štartovať zo stoja aj v daždi. Podľa mňa je to menej nebezpečné, keďže do prvej zákruty prichádzate v nižšej rýchlosti. Pri letmom štarte je vody viac a viditeľnosť je horšia. Odjazdime dve kolá za bezpečnostným vozidlom a potom poďme na pevný štart.”

Súvisiace články