logo F1online.skF1online.sk

Má Red Bull problémy s vývojom motora? Berger: Takto obvykle vyzerá začiatok konca

Max Verstappen
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík12. 2. 2025

Rok 2026 prinesie veľký reštart. Bohatá história Formuly 1 si v podstate nepamätá, aby sa v jednom roku kompletne prekopali technické pravidlá pre motory aj šasi. To môže priniesť ohromný reštart pri rozložení síl na štartovom rošte a verejnosť sa už teraz dohaduje, kto je na tom pri vývoji najlepšie.

Favoritmi médií sú v súčasnosti Mercedes a Ferrari. Dôvod je jednoduchý, pri vývoji majú najviac zdrojov, najviac ľudí a najviac skúseností, kým v príbehoch ostatných dodávateľov sa objavujú pochybnosti. Tieto správy v podstate potvrdzujú aj informácie zo zákulisia, ktoré však len veľmi málo presakujú na verejnosť.

V každom prípade platí, že Honda si to s návratom do Formuly 1 rozmyslela trochu neskoro a pri čakaní na rozhodnutie prišla o čas; Red Bull získal nemálo know-how a strojov od japonskej automobilky, ale projektu Red Bull Powertrains, na ktorom tím spolupracuje s automobilkou Ford, stále chýbajú zdroje aj ľudia; a napokon Audi chýbajú ľudia aj skúsenosti, aj keď na rozdiel od Red Bullu sa môže oprieť aspoň o know-how a zdroje obrovskej automobilky.

Naopak, Ferrari a Mercedes nečelia žiadnym podobným problémom. Samozrejme, to ešte neznamená, že v roku 2026 budú najsilnejší, ale taliansky magazín Autosprint vo svojom tlačenom vydaní potvrdzuje obavy fanúšikov Red Bullu, ktoré sú priamo naviazané na odchod Maxa Verstappena.

„Taliansky magazín Autosprint vo svojom tlačenom vydaní píše o Red Bull Powertrains. Podľa zdrojov časopisu sú špekulácie o problémoch s pohonnou jednotkou tímu pravdivé. Na jednej strane môžu byť motory nedostatočne výkonné, ale zároveň je najväčším problémom spoľahlivosť,“ cituje taliansky magazín portál GPblog.

Berger: Takto vyzerá začiatok konca

Táto téma je priamo naviazaná na špekulácie o možnom odchode Maxa Verstappena. Asi si nemusíme klamať, že holandský šampión bude ochotne pokračovať v Red Bulle, keď v monoposte svojho tímu nebude mať šancu na titul. Stajňa z Milton Keynes vlani nastúpila na zostupnú trajektóriu a nedokázala si udržať prevahu z roku 2023, o ktorej boli mnohí presvedčení, že bude trvať do konca aktuálneho cyklu pravidiel.

„Je známe, že vybudovať niečo trvá oveľa dlhšie, než to zničiť,“ vyhlásil v rozhovore pre Auto Motor und Sport bývalý pilot Formuly 1 Gerhard Berger. „Nikoho by však ani len nenapadlo, že všetko sa začne rúcať už pol roka po smrti Didiho Mateschitza.“

Rakúšan následne dostal otázku, či k prepadu Red Bullu prispeli aj rozbroje z úvodu ročníka 2024. „Keď sa prepierajú takéto témy, často značí začiatok konca,“ odpovedal Rakúšan. „Formula 1 je mimoriadne komplexná a panuje tu tvrdá konkurencia. Úspech je možný len v prípade, že všetci ťahajú za jeden koniec povrazu, sú jednotní a dobre spolu komunikujú.“

Berger má so značkou dlhú spoločnú históriu. Už ako jazdec bol vôbec prvým pretekárom, ktorého firma podporovala. S veľkým Didim Mateschitzom si zostali blízki aj v nasledujúcich rokoch a práve jeho smrť považuje za bod obratu v komunikácii aj rozhodovaní tímu.

„Značka Red Bull vždy vyžarovala radosť a mala skvelý imidž. Zrazu sa však všetko zmenilo. Pre tento tím je úplne netradičné, že už neposkytuje jasné stanoviská. Vezmite si ako príklad Sergia Péreza. Bolo očividné, že už nepodáva požadované výkony, ale napriek tomu mu ponúkli novú zmluvu, čo verejnosť vôbec nepochopila,“ skonštatoval Berger.

„Možno za tým boli marketingové dôvody alebo zmluvné záväzky, ale keď sa jeho výkony nezlepšovali, dostal troje preteky, potom dvoje a rozhodnutie sa neustále odkladalo. Nevidel som v tom žiadnu jasnú komunikačnú líniu. V ére Mateschitza bol Red Bull vždy známy jednoznačnosťou pri vyjadreniach,“ dodal Berger.

Súvisiace články

Diskusia