logo F1online.sk

Honda potichu predstavila novú špecifikáciu batérie

Zadné krídlo Red Bullu, Honda, ilustračné
© Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala22. 9. 2021

V stredu pred Veľkou cenou Ruska prišla Honda so zaujímavým priznaním. Už od pretekov v Belgicku má podľa svojich vyjadrení k dispozícii úplne novú batériu. Nejde len o nový kus, ale aj o novú špecifikáciu, ktorá má Red Bullu pomôcť poraziť Mercedes.

Možno sa pýtate, či v tejto sezóne nie je vývoj zmrazený? Pravda je taká, že je aj nie je. V sezóne 2021 je povolené predstaviť jedno vylepšenie každého motorového komponentu. V prípade väčšiny výrobcov a väčšiny komponentov k tomu došlo už pred začiatkom tejto sezóny, čo znamená, že uprostred ročníka ich už nie je možné zdokonaliť. To však nebol prípad Ferrari, ktoré chce vylepšovať elektrickú časť pohonnej jednotky, a taktiež Hondy, ktorá si ponechala žolíka a novú batériu predstavila až po letnej prestávke.

Prvú polovicu roka preto mali piloti Red Bullu a AlphaTauri k dispozícii len minuloročnú verziu. A nasadenie novej špecifikácie úspešne držali v tajnosti i napriek tomu, že Max Verstappen vyhral v Belgicku i Holandsku. Poznamenajme, že Verstappen jazdí s novou batériou od VC Belgicka, Sergio Pérez až od pretekov v Zandvoorte. Vtedy sme mohli spozorovať istý náznak; z boxovej uličky musel vyštartovať kvôli výmene špecifikácie batérie, keďže po kvalifikácii už platili pravidlá parc fermé.

Nová batéria Hondy vraj bola vyvíjaná niekoľko rokov a podľa portálu The Race sa od roku 2015 nedočkala takého výrazného vylepšenia ako teraz. Piloti sa potešia z väčšieho výkonu a tiež “značnej” redukcie hmotnosti. Vďaka tomu majú inžinieri ľahšiu úlohu pri vyvažovaní monopostu.

Táto novinka mala uzrieť svetlo sveta až v roku 2022 ako súčasť úplne novej pohonnej jednotky z dielne Hondy, no keďže sa situácia zmenila a japonský dodávateľ čoskoro opustí Formulu 1, padlo rozhodnutie urýchliť vývoj v tejto oblasti. Nakoniec sa ho podarilo dotiahnuť počas letnej prestávky.

“Táto nová batéria bola vyvíjaná v rámci projektu, ktorý bežal niekoľko rokov, a mal za cieľ skombinovať zlepšenia po stránke efektivity práce s energiou s výraznou redukciou hmotnosti,” hovorí Jasuaki Asaki, šéf vývoja Hondy. “Honde sa v jej poslednej sezóne v tomto športe podarilo predstaviť novú batériu, ktorá dostala ľahšie, nízkoodporové, vysokoefektívne a ultra výkonné batériové články, a to práve včas pred štartom druhej polovice sezóny.”

“Aby sme dosiahli náš konečný cieľ, ktorým je poraziť Mercedes a vyhrať šampionát ešte predtým, ako na konci sezóny 2021 opustíme F1, uznali sme potrebu zvýšiť výkon. Pôvodný vývojový plán, podľa ktorého sme mali batériu predstaviť v roku 2022, sme preto výrazne urýchlili a predstavili ho už v roku 2021,” vysvetlil japonský odborník.

Súvisiace články