logo F1online.sk

Binotto: Stopercentná elektrina nie je jediné riešenie

Mattia Binotto
© Scuderia Ferrari Press Office
Ladislav Király
Ladislav Király20. 9. 2021

Monoposty Formuly 1 budú od roku 2026 poháňať nové pohonné jednotky, ktoré by mali využívať stopercentne udržateľné palivo. Táto zmena mala pôvodne prísť už o rok skôr, avšak aktuálne informácie naznačujú, že sa tak nestane. Pôjde však o pomerne zaujímavý krok, ktorým „efjednotka“ ako taká naznačuje, že stopercentný elektrický pohon nemusí byť jediná cesta.

Kráľovská motoristická trieda ide do istej miery ruka v ruke s cestnou premávkou. Mnoho krajín postupne prechádza na novšie a „zelenšie“ palivo E10, ktoré obsahuje desať percent bioetanolu vyrobeného z rastlín. Formula 1 sa toho drží a čoskoro ju čaká obrovský skok: stopercentne udržateľné palivo.

„Rozhodne je to veľká výzva a je to veľmi dôležité z hľadiska plánu, aby bola Formula 1 plne udržateľná,“ povedal šéf Ferrari Mattia Binotto pre Motorsport.com. „F1 bola vždy platformou pre inovácie a nielen pre inovácie týkajúce sa výkonu, ale aj pre inovácie týkajúce sa spoľahlivosti a technológie. Súčasne však môže byť aj platformou pre inovácie týkajúce sa udržateľnosti. Stopercentná elektrina nie je jediné riešenie. Sme presvedčení o tom, že existujú aj iné riešenia ako hybridizácia s plne udržateľnými palivami.“

„Myslím si, že po stránke palív novej generácie a palív, ktoré dnes v prostredí motoršportu nie sú dobre známe, sa budeme mať veľa čo učiť. V roku 2022 predstavíme palivo E10, ktoré bude obsahovať desať percent etanolu. Ale to, čo príde o päť rokov, bude celkom iné, ako tento prvý krok v podobe 10 percent etanolu,“ pokračoval Binotto. „Hlavná výzva bude spočívať v tom, aby sme z plne udržateľného produktu dostali čo najviac výkonu,“ poznamenal.

Keď prichádzala v roku 2014 posledná veľká motorová zmena, fanúšikovia sa sťažovali na výrazne zhoršený zvukový prejav. To, že ide o motory s viac ako 50-percentnou termálnou efektívnosťou, išlo akoby do úzadia a takmer nikto si to neuvedomoval. Akú zmenu fanúšikovia spozorujú v roku 2026?

„Zvonku podľa mňa nebude viditeľná,“ odpovedal Binotto. „Keď sme prechádzali od V8 k hybridom V6, zmenil sa zvuk. Keď sa však pozriete na tvar áut, veľká  zmena to nebola. Dnes máme hybridy s veľmi vysokou termálnou efektívnosťou, ale fanúšikovia o tom ani poriadne nevedia. Podľa mňa bude len na nás, aby sme udržateľné palivá dobre vysvetlili a ukázali, aký je to úspech. Pre technikov, tímy i výrobcov pohonných jednotiek to bude veľká zmena. Nemyslím si však, že by to malo byť veľmi viditeľné aj pre fanúšikov.“

K situácii sa vyjadril aj zástupca spoločnosti Shell István Kapitány. Ten uznal, že batériové technológie v posledných rokoch veľmi výrazne napredovali, ale klasické tekuté palivá naďalej majú svoje výhody. „Majú vyššiu energetickú hustotu, vďaka čomu dokážu vyprodukovať vyšší výkon,“ skonštatoval.

„Udržateľné palivá sú alternatívou k elektrickým pohonom. Elektrický pohon je veľmi dobrý a prichádza na scénu, pričom určite bude súčasťou portfólia. Ale musíme sa postarať aj o to, aby sme ponúkali iné riešenia, doslova mozaiku riešení,“ dodal Kapitány.