Turrini o kontraste vo Ferrari: Je to tím bez radosti, bez vedenia a bez výsledkov


Formula 1 v posledných dňoch nežije bitkou o jazdecký šampionát. Stredobodom pozornosti sa stali slová Johna Elkanna, ktorý ostro skritizoval pilotov Scuderie, hoci aj podľa insidera Lea Turriniho je problém niekde celkom inde a Elkann je jeho súčasťou.
Treba držať ústa a krok, tak by sa dali v krátkosti parafrázovať slová Johna Elkanna, ktoré podľa insiderov adresoval primárne Lewisovi Hamiltonovi. Hovorca Ferrari neskôr vo vyhlásení pre televíziu ESPN vysvetľoval vyjadrenia svojho prezidenta trochu inak.
John Elkann mal vraj snahu o “konštruktívnu” kritiku, ktorej cieľom bolo povzbudiť celý tím, aby sa motivoval k lepším výkonom, nuž a za vzor mu dával úspech vo WEC. Verejnosť si však Elkannove slová takto rozhodne nevysvetlila, takže obhajoba hovorcu zaváňa skôr snahou minimalizovať už napáchané škody.
“A teraz na tú bolestivú tému červeného monopostu,” uviedol na svojom blogu Leo Turrini v rámci hodnotenia posledného víkendu, ale aj situácie vo Ferrari a nešťastného vyjadrenia Johna Elkanna. “Z Brazílie odchádzal s potupnou dvojitou nulou a smutne sa zosunul na štvrté miesto konštruktérskeho poradia.”
“Tentoraz to však nebola vina monopostu SF-25. Ferrari zničili nedeľné nehody a už na štarte zlikvidovali Leclercove a Hamiltonove nádeje. Lewisovi už toho nebudem viac nakladať, tentoraz mal skrátka smolu a jeho sezóna hovorí sama za seba, 21 veľkých cien bez jediného vrcholu je dôvodom pre neskutočnú depresiu,” komentuje Hamiltonove vyjadrenia.
Dva tímy jednej značky
Sedemnásobný majster sveta pred rokom hovoril o tom, že si ide splniť “detský sen”. Po dvanástich mesiacoch konštatuje, že sa ocitol uprostred nočnej mory, z ktorej sa nedokáže prebudiť. To však nie je jediný kontrast, na ktorý poukazuje Turrini.
“Každý fanúšik Ferrari vidí ostrý kontrast medzi pretekárskymi duchmi dvoch tímov značky. Skupina orientovaná na vytrvalosť — divízia WEC — dominovala v Le Mans tri roky po sebe a v sobotu v Bahrajne vyhrala oba tituly, ten jazdecký aj konštruktérsky. John Elkann vyhral svoju osobnú stávku, ktorú mnohí pozorovatelia označili za hazard. Rád však pred ním za to snem klobúk,” uznal Turrini.
Zo športového hľadiska by však pre Ferrari mala byť alfou a omegou Formula 1. “Na druhej strane Ferrari pod rovnakým prezidentom sa nevie dostať do boja o korunu vo Formule 1. Od titulu Kimiho Räikkönena z roku 2007 sme stratili niekoľko generácií. Tu je otázka pre tých, ktorí sú vo vedení červenej: Je možné si predstaviť zdravú synergiu medzi týmito dvoma svetmi, medzi svetom WEC a F1? Vyhrávanie vám pomáha vyhrávať, aj keď v inom kontexte. Nad tým by som sa zamyslel.”
Ak si Elkann myslí, že problémom sú jazdci…
Najvyššie vedenie by malo zistiť, prečo to stajni vo WEC funguje, zatiaľ čo formulový tím sa roky trápi bez ohľadu na jazdecké obsadenie. “Dovolil by si niekedy Montezemolo hovoriť o jazdcoch tak, ako sa o nich vyjadril Elkann? Ani za svet. Sotva som sa Johnovi Elkannovi poďakoval za to, že Ferrari po 53 rokoch dotiahol späť k majstrovskému titulu vo WEC, keď vydal vyhlásenie, ktoré všetkých nechalo v nemom úžase.”
Elkann sa poďakoval mechanikom a inžinierom a skritizoval jazdcov za to, že sa opovážili otvorene pomenovať problémy Ferrari. Doteraz sa o nich hovorilo najmä interne a piloti sa zdráhali informovať o situácii v tíme, ako to robí dnes Lewis Hamilton, čím Maranello dostáva pod tlak. Tlačí na zmenu.
“Samozrejme, že mechanici Ferrari sú dobrí, vždy takí boli. Odviedli však dobrú prácu inžinieri z Maranella a tí, ktorí ich riadia, ak po 21 pretekoch je Ferrari bez víťazstva a v šampionáte tróni na štvrtom mieste?” pýta sa Turrini. “Štvrté miesto. Opäť. Hamilton je zatiaľ prepadák, to áno, ale aké mal auto? A Leclerc, dopekla, čaká na slušný monopost už od strednej školy.”
“Ak si vnuk Gianniho Agnelliho naozaj myslí, že problémom Ferrari sú výreční jazdci, tak by mal prinajmenšom vymeniť svojich poradcov, konzultantov a manažérov. Verte mi, ak od čias Schumachera a Räikkönena Ferrari nebolo schopné siahnuť na titul, nie je to chyba Alonsa, nie je to chyba Vettela, nie je to chyba Leclerca ani Hamiltona. Ak toto nechápe, tak naozaj už nikdy nevyhráme,” povzdychol si 65-ročný Talian s tým, že Ferrari by podľa neho nepomohol ani príchod Maxa Verstappena. “A to dobre viete, akú vysokú mienku mám o Maxovi.”
Elkannov predchodca Sergio Marchionne bol známy svojou tvrdou rukou, ale aj láskou k motoršportu a dianie vo Formule 1 veľmi pozorne sledoval. John Elkann oslavuje úspechy, no k budovaniu stajne príliš neprispieva.
Turiniho zaujal jeden paradox. “Elkann a Vigna sú tu [v Bahrajne], ale nie v Interlagose. Mali by sme sa seba spýtať prečo? Mohlo by to pomôcť,” poukazuje na to, ako vedenie Ferrari oslavuje úspech, zatiaľ čo tím vo Formule 1, ktorý by mal byť výstavnou skriňou značky, sa v pozadí trápi. Aspoň vďaka Elkannovi sa vrátil do popredia.
Ferrari sú opäť šampiónmi WEC, no vo Formule 1 podľa Turriniho zostávajú “tímom bez radosti, bez vedenia a bez výsledkov”.







