logo F1online.sk

Todt nechápe, čo má fanúšikom priniesť druhý tréning pred šprintom

Monoposty
© Pirelli
Milan Kubala
Milan Kubala14. 9. 2021

Šprintový formát má svojich zástancov i odporcov. Oba tábory sa však zhodnú na tom, že na ňom ešte stále je čo vylepšovať. Podľa prezidenta Medzinárodnej automobilovej federácie Jeana Todta sa treba pozrieť v prvom rade na druhý tréning, ktorý z diváckeho pohľadu takmer nič neprináša.

Najviac práce majú tímy počas piatkového prvého tréningu a pred začiatkom kvalifikácie. Za hodinu jázd totižto musia nazbierať a následne rozanalyzovať dáta nielen na kvalifikáciu, ale aj na preteky, keďže po kvalifikácii už začínajú platiť pravidlá parc fermé.

V druhom tréningu tak tímy môžu meniť len relatívne úzko definovanú množinu prvkov na monoposte, ktoré pre šprintové víkendy dostali výnimku a sú vyňaté z parc fermé. A keďže v nasledujúcej časti víkendu sa už len preteká, tímy sa zamerajú výlučne na dlhé jazdy.

Tímy vďaka tomu nazbierajú viac informácií o tom, ako sa tá-ktorá zmes pneumatík správa a vyšperkujú stratégiu. Pred obrazovkami však sledujeme krúženie monopostov, ktoré nemá pre diváka žiadnu výpovednú hodnotu. Množstvá paliva nie sú rovnaké, a tak je akékoľvek porovnávanie časov zbytočné. Po druhom tréningu ani nie je čas na nejakú analýzu a porovnávanie časov aspoň podľa dĺžky stintu, pretože už o pár desiatok minút sa začína šprint.

“Pri tomto formáte ma mätie, čo sa to vlastne deje v sobotu ráno medzi dvanástou a jednou hodinou,” komentuje zmysel druhého tréningu Jean Todt, prezident FIA. “Túto tréningovú hodinu nevie pochopiť verejnosť ani médiá.”

Fanúšikom to nič neprináša, ba dokonca to môže víkendu ako celku škodiť. Tímy vstupujú do šprintu a veľkej ceny s dobrým obrazom o tom, ako sa budú pneumatiky správať a aký výkon podajú ich monoposty. “Toto je len v záujme tímov, aby nazbierali informácie, napríklad ohľadom opotrebenia pneumatík. Z pohľadu šou to však nemá žiaden zmysel.”

Rovnaký pohľad má na druhý tréning Daniel Ricciardo, ktorý v tom vidí najmä snahu naplniť vysielacie kvóty, ktoré sú zakotvené v zmluvách. “Nie som si istý tým, že druhý tréning niečo prináša. V skutočnosti sa toho azda naučíme až priveľa a preteky sú potom dosť predvídateľné. Viem to o tom vysielacom čase, ale druhý tréning pretekom asi trochu škodí, pretože nazbierame veľa informácií. Toto sa teda možno zmení.”

To nie je jediný problém, ktorý treba vyriešiť. Ďalším je skutočnosť, že pole position nezíska víťaz piatkovej kvalifikácie, ale kvalifikačného šprintu. Ross Brawn však už cez víkend avizoval, že sa v zákulisí začína uvažovať o tom, že by sa zo šprintu stali samostatné preteky, čo by malo vyriešiť otázku pole position. Úlohou by bolo už len vymyslieť, ako zoradiť štartové pole v šprinte.

Jean Todt napokon pripomenul, že nech už víkendový formát bude vyzerať akokoľvek, v prvom rade musia fanúšikov baviť hlavné preteky. “Súťaž sa vyvíja. Štartový rošt je zostavený podľa výsledkov šprintovej kvalifikácie. V sobotu bola predstavená nová časť, ktorá prikladá väčší význam piatkovej kvalifikácii. Najdôležitejšie sú však preteky v nedeľu. To musí byť jasné.”

V budúcej sezóne by sme sa mali tiež dočkať šprintových víkendov, Formula 1 chce na nich vystavať historické podujatia. Ako to však napokon bude vyzerať, sa teraz nedá povedať. “Zatiaľ nie je o ničom rozhodnuté. Uvidíme, aká bude spätná väzba po Monze a Interlagose,” doplnil 75-ročný Francúz.