Todt je zmätený nedostatočným záujmom Ferrari: Od odchodu z FIA som s nimi nehovoril
Keď Jean Todt opúšťal funkciu prezidenta FIA, deklaroval úmysel, že by rád zostal pracovne aktívny. Samozrejme, pred osemdesiatkou už nie na každodennej báze, ale nechcel sa celkom vytratiť z povedomia. Napriek tomu sme o ňom po odchode z FIA počuli len málo. Podľa vlastných slov počul on ešte menej od Ferrari.
Svoje pôsobenie v Taliansku označil francúzsky manažér za „najdôležitejšie obdobie v živote“, ale aj keď už nemá po odchode z Medzinárodnej automobilovej federácie taký nabitý program, Ferrari oňho zjavne nemá záujem. Krátko sa objavili špekulácie, že by sa mohol stať poradcom vtedajšieho šéfa Mattiu Binotta, ale to sa napokon nestalo.
Aj keď má Todt pomerne blízko k svojmu krajanovi Frédéricovi Vasseurovi, Scuderia o jeho rady nejaví záujem. V skutočnosti sme za posledné tri roky počuli o Jeanovi len veľmi málo. Stále je aktívny v boji za bezpečnosť na cestách a naďalej sa za týmto účelom presúva po svete, ale inak žije skôr v ústraní.
„Od môjho odchodu z tímu som hovoril s niektorými jeho členmi, ale od odchodu z FIA som s nikým nemal žiadny kontakt,“ priznal Todt v rozhovore pre La Repubblica. „Musím povedať, že som bol veľmi zmätený vzhľadom na to, koľko času som venoval tejto neuveriteľnej spoločnosti a koľko úspechov sme spolu dosiahli.“
Todt vo firme strávil vyše pätnásť rokov a okrem Enza Ferrariho budete ťažko hľadať niekoho, kto by sa väčšou mierou podieľal na tom, čo dnes znamená Ferrari. Keď ho najal Luca di Montezemolo, zveril mu vnútornou politikou rozožratý tím, ktorý bol len tieňom svojej niekdajšej slávy a úspechov. S výdatnou pomocou ďalších veľkých osobností ako Michael Schumacher, Ross Brawn, Rory Byrne a ďalší však vrátil Ferrari status motoristickej veľmoci.
„Keď som v roku 1993 prišiel, Ferrari pripomínalo zrúcaninu. Konštrukčná kancelária sa nachádzala v Anglicku a v sídle tímu ste našli starý a nepoužiteľný veterný tunel, ale kúsok po kúsku sme ho obrúsili na skutočný klenot,“ povedal Todt, ktorý si, verný svojej povesti, ani náhodou nepripisuje všetky zásluhy.
„Sám by som nič nezmohol, ale v priebehu rokov sa mi podarilo vytvoriť a udržať niečo, z čoho sa stal tím snov. Štrnásť jazdeckých a konštruktérskych titulov nám už nikto nevezme. Bolo to najúspešnejšie obdobie v histórii Ferrari,“ dodal s pýchou legendárny Francúz.