Krásny príbeh Kimiho prvého testu so Sauberom. Zaujal aj samotného Schumachera
Veľká cena Holandska sa v padoku F1 nebude niesť v znamení Maxa Verstappena, ale odchodu Kimiho Räikkönena z Formuly 1. Za tých dvadsať rokov svojej kariéry za sebou fínsky pretekár zanechal nesmierne množstvo skvelých príbehov. My si dnes zaspomíname na jeden z jeho úplne prvých – test monopostu Sauber na okruhu v Mugelle.
Na vysokorýchlostnej talianskej trati sa vtedy zišli tri tímy, Ferrari, McLaren a Sauber. Prvý a druhý menovaní tam chceli testovať nové diely pred záverom sezóny, tretí plánoval vyskúšať nádejný fínsky talent. Táto udalosť neprebehla ani zďaleka tak potichu, ako by si zástupcovia švajčiarskeho tímu priali. Kimi totiž ešte nemal s nikým podpísaný kontrakt a ak by vzbudil záujem, asi by Sauber nedokázal konkurovať ponukám svojich súperov.
Mladý, ešte len 20-ročný Kimi Räikkönen dorazil. Hovoril iba lámavou angličtinou a tím ho musel na letisku osobne vyzdvihnúť, keďže podľa talianskych zákonov ešte nesmel šoférovať. Vo svojej kariére odjazdil len 23 pretekov v juniorskej Formule Renault a už sa vydal testovať monopost F1.
„Stretol som sa s Davidom Robertsonom na Veľkej cene Maďarska 12. augusta 2000. O Kimim rozprával s nadšením. Dodnes som prekvapený, že som s tým súhlasil, pretože trojdňové testy sú veľmi drahý špás. David ma však zjavne nakazil tým svojim nadšením,“ spomínal na septembrové ráno v Mugelle Peter Sauber.
Okrem svojich schopností môže Kimi za túto šancu vďačiť práve Davidovi a Stevovi Robertsonovým. Tí dodnes požívajú vo svete motoršportu veľký rešpekt a sú to práve oni, ktorí stáli za zrodom hviezdy menom Räikkönen.
„Môj otec vyložil fakty na stôl, vysvetlil, čo ten chalan za taký krátky čas dokázal vo Formule Renault. Vyhral asi 80 percent pretekov a vyhral ich s veľkým náskokom. Petra to zaujalo, keďže bol srdcom pretekár. Otec sa mu pokúsil vysvetliť, že ak si Kimiho nevezme tento rok, tak ho už neuvidí, pretože si ho stiahne niektorý z veľkých tímov,“ spomína Steve Robertson.
„Je to neuveriteľné pomyslenie, že ešte dvanásť mesiacov pred testom jazdil Kimi v motokárach. Bolo to teda dosť zvláštne. Ľudia z motokárového prostredia mi však hovorili, že je výnimočný. Vlastne preto Peter s testom súhlasil. Za veľmi krátky čas sa Kimi dokázal dostať do tempa v monoposte F1. To nie je nič jednoduché,“ povedal jeho pretekový inžinier Jacky Eeckelaert.
Ako sme už uviedli, Sauber robil okolo Kimiho príchodu veľké tajnosti. Dokonca aj vo vnútri tímu vedeli ľudia len nevyhnutné minimum. Peter Sauber si preňho dokonca vymyslel kódové meno a vždy keď v tíme hovorili o Räikkönenovi, používali pomenovanie „Eskimo“ (v prekl. tiež jednoducho Eskimák), pretože test Kimimu zaplatila zmrzlinárska spoločnosť zo Škandinávie.
„Prišiel som tam na druhý deň. Nie je ľahké vyjadriť, aký dojem na mňa urobil. Nebola to však jeho rýchlosť, ktorá bola mimochodom veľmi dobrá, ale reč tela. Tou vyjadril svoju vôľu a odhodlanie,“ povedal Sauber.
„Bol veľmi hanblivý. Veľa toho nenahovoril, ale bol uvoľnený a priateľský. Urobil presne to, o čo ho inžinier požiadal. Spravil dobrý dojem hneď od začiatku,“ hovorí Kimiho tréner Josef Leberer.
Prvý deň jazdil v Mugelle hlavne Pedro Diniz, ktorý v tom čase za Sauber pretekal. Pomohol mladému Fínovi s nastavením a položil základy. Brazílčan odjazdil prvý deň 78 kôl a bol o asi 2,4 sekundy rýchlejší než Kimi, ktorý odjazdil len 29 okruhov. Druhý deň však Räikkönen Diniza prekonal a už vo svojom šiestom kole bol o pol sekundy rýchlejší. V porovnaní so skúseným Brazílčanom pritom neodjazdil ani polovičný počet kôl.
„V skutočnosti nikdy neodjazdil viac ako tri alebo štyri merané kolá, pretože sme vedeli, že bude mať problémy s krkom. Už vtedy som si uvedomil, aký dokáže byť konzistentný,“ povedal Sauber.
„Pripomenul mi prvý test Ayrtona Sennu vo Formule 3 na okruhu v Thruxtone. Bol som tam kvôli testu vo Formule Ford. Ayrton prišiel, naskočil do auta, odjazdil pár kôl a požiadal o zmenu nastavenia predného krídla. Potom sa vrátil a prekonal traťový rekord. Kimi mi ho pripomenul, keďže si po pár odjazdených kolách tiež vyžiadal zmenu nastavenia predného krídla. Jacky Eeckelaert sa mu snažil vysvetliť, že takto to vo Formule 1 nefunguje a pokúšal sa z neho dostať, prečo to chce zmeniť. Kimi mu povedal: ‚Pretože auto má nedotáčavosť‘. Tak mu to nastavenie zmenili a vrátil sa na trať. Hneď bol v zákrute Arrabbiata o 20km/h rýchlejší,“ spomína inžinier Sergio Rinland.
„Od prvého dňa nemal problém ísť na výjazdoch naplno. Nastavil som mu auto s poriadnou dávkou nedotáčavosti, keďže som nechcel, aby vo vysokorýchlostných zákrutách nastali nejaké problémy. Po asi dvoch výjazdoch ma žiadal, aby som zredukoval nedotáčovosť, pretože kvôli tomu strácal množstvo času. Bolo ohromujúce sledovať, že sa mu podarilo prekonať Dinizov čas už po 35 kolách,“ hovorí Eeckelaert.
V Sauberi mysleli aj na enormné preťaženie, ktorému bol Kimi vystavený a preto sa rozhodli pre veľmi opatrný rozvrh jázd s menším počtom kilometrov. Stinty boli krátke – výjazdové kolo, tri merané kolá, návrat – aby sa jeho telo úplne „nerozpadlo“.
„Krátka jazda a von z auta, potom krátky rozhovor a masáž, potom späť do auta. Mohli ste vidieť, že ako deň bežal, stále ťažšie a ťažšie držal hlavu hore. Na svoj vek však bol v dobrej kondícii a dokázal si s tým poradiť,“ opísal Leberer.
„Nedá sa povedať, že by bol práve zhovorčivý. O všetkom hovoril veľmi stručne. Sústredil sa na zákruty, o ktorých si myslel, že tam môže získať nejaký čas. Po večeroch sme sedeli na brífingoch. Pýtal som sa ho, čo by si na aute prial zmeniť, aby sa v ňom cítil lepšie. Zahľadel sa na mňa tými svojimi modrými očami a povedal: ‚Neviem, Jacky. Počúvam ťa a budem skrátka riadiť auto‘,“ povedal Eeckelaert.
Po skončení testov v Mugelle sa v Sauberi napokon rozhodli dať fínskemu mladíkovi šancu. Než však padlo toto rozhodnutie, museli si ho poriadne vyskúšať. Najprv do auta natankovali 50 kilogramov paliva a požiadali ho o jedno rýchle kolo. Potom palivo vysali, nechali mu 12 kilogramov a opäť ho nechali zajazdiť jedno rýchle kolo. Jednalo sa o Kimiho poslednú skúšku.
„50 kilogramov je obvyklé množstvo pre tréningy a preteky. V kvalifikácii sme obvykle tankovali okolo 12 kilogramov. Povedali sme mu, že má čerstvé pneumatiky, 50 kilogramov paliva a že má zajazdiť jedno rýchle kolo. Očakávali sme od neho kvalitný čas. Nehoda by znamenala koniec jeho nádejí, pomalý čas by mu asi tiež veľmi nepomohol. Na niekoho neskúseného však zajazdil naozaj kvalitný čas. Potom sme mu natankovali 12 kilogramov a opäť ho požiadali o jedno rýchle kolo. Podľa našich výpočtov mal byť jeho čas lepší o 1,2 sekundy. Nepovedali sme mu však, že práve toto je jeho cieľ. Dostal iba správu, že to je kvalifikačná simulácia a má zajazdiť jedno rýchle kolo. Dokázal sa zlepšiť presne o 1,2 sekundy,“ spomína inžinier Willy Rampf.
„Bolo to veľmi blízko tomu, v čo sme dúfali. Na niekoho, kto nevedel, ako sa auto správa s takým malým objemom paliva, to bolo niečo úžasné. Predtým sme s ním jazdy s prázdnou nádržou neskúšali. Počas testov na aute nič nepoškodil. Ak by sa trikrát roztočil a skončil v štrku, každý by sa škrabal na hlave a premýšľal, či to bolo dobrý nápad, keďže mu chýbala sebadôvera. Preto bolo ľahšie presvedčiť Petra Saubera, že toto je jazdec, ktorý vie, čo robí. Nejazdí na hrane, ale stále si nechával trochu rezervu,“ dodal Rampf.
A neboli to len ľudia od Sauberu, ktorých zaujal. O blonďavého mladíka sa zaujímali aj vo Ferrari a McLarene, ktorí vtedy v Mugelle testovali.
„Opýtal sa ma, či sa môže ísť pozrieť na Michaela Schumachera do niektorých zákrut. Na konci prvého dňa po skončení brífingu som pripravoval program na druhý deň testu, keď niekto zaklopal na dvere. Bol to Michael. Opýtal sa, kto je ten nový jazdec v Sauberi. Povedal som mu, že je to Kimi a ešte pred dvanástimi mesiacmi jazdil motokáry. Michael povedal: ‚Nuž, on bude veľmi, veľmi rýchly‘,“ spomína Eeckelaert.
„Jeho výkonnosť bola naozaj dobrá. Bol som prekvapený, že sa ho rozhodli posadiť do auta a tiež z jeho výkonu. Trochu som ho sledoval, keď som práve nejazdil. Bol veľmi mladý, ale tiež veľmi rýchly – naozaj veľmi rýchly,“ spomína Olivier Panis, ktorý vtedy v Mugelle testoval s McLarenom.