logo F1online.sk

Pirelli chystalo do Zandvoortu špeciálne pneumatiky, napokon nebudú potrebné

Mechanici Red Bullu odnášajú pneumatiky Pirelli
© Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík1. 9. 2021

Na návrat Veľkej ceny Holandska už nebudeme čakať dlho. Toto čakanie ešte predĺžila globálna pandémia a jej dopady. V Zandvoorte sme mali jazdiť už vlani, no preteky boli napokon zrušené. Organizátori vykonali na okruhu niekoľko zmien, najvýraznejšou je zmena dvoch zákrut, ktoré budú po novom klopené. Pirelli kvôli tomu pôvodne chystalo úplne novú zmes pneumatík, ktorá však napokon nasadená nebude.

Posledná zákruta v Zandvoorte má náklon asi osemnásť stupňov, pre porovnanie, náklon oválu v Indianapolise je približne polovičný. Na tomto mieste sa v roku 2005 odohrala veľká kontroverzia, v ktorej hrali pneumatiky zásadnú rolu. Pirelli ubezpečilo, že nič také sa rozhodne opakovať nebude a aby malo úplnú istotu, pripravovalo do Holandska nové a odolnejšie pneumatiky, ktoré aj otestovalo.

V pretekovom nasadení ich však neuvidíme, pretože nové a odolnejšie gumy predstavil taliansky dodávateľ pred touto sezónou. V priebehu roka dokonca prišiel s novými a ešte odolnejšími zadnými pneumatikami. Tohtoročné zmesi sú tak dostatočne silné na to, aby vysokorýchlostnú poslednú zákrutu zvládli.

„Klopená zákruta vytvára na pneumatiky ešte väčšiu záťaž. Rozhodli sme sa nič nepodceniť a urobili niekoľko analýz,“ vyhlásil šéf Pirelli pre motoršport Mario Isola.

„Keď sme sa v roku 2020 bavili o možnosti zmeniť konštrukciu pneumatík pre Zandvoort, mali sme v podstate dve možnosti. Prvou alternatívou bolo zvýšenie tlaku v pneumatikách alebo zníženie odklonu kolies. Druhou navrhnúť špeciálnu konštrukciu pre Zandvoort.“

„Teraz vďaka zavedeniu nových predných pneumatík začiatkom sezóny a nových zadných od Silverstone veríme, že súčasné pneumatiky sa dokážu vysporiadať so záťažou klopených zákrut v Holandsku. Preto sme napokon nesiahli po špeciálnej konštrukcii,“ povedal Isola.

Pirelli nominovalo na Veľkú cenu Holandska tri najtvrdšie dostupné zmesi. Aj to je dôkazom toho, že Zandvoort sa zaradil medzi okruhy, ktoré sú najnáročnejšie na pneumatiky.

„Je to trochu menšia záťaž ako Silverstone. Ten je v našom rebríčku stále na prvom mieste. Silverstone, Spa a Suzuka sú na čele. Zandvoort patrí k okruhom s vysokou záťažou, ale nie je úplne najvyššie,“ dodal Isola.