logo F1online.skF1online.sk

Zandvoort sa v roku 2026 rozlúči s F1. Okruh lákajú americké šampionáty

Po štarte VC Holandska 2024: Max Verstappen, Lando Norris
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlíkdnes 00:37

Kalendár Formuly 1 sa v roku 2026 zmení len nepatrne. Ak rátame len dejiská veľkých cien, jedinou zmenou je odchod Imoly a príchod Madridu. Už teraz vieme, že v roku 2027 stratíme aj Zandvoort ako ďalší klasický okruh, ktorý odmietol miesto „rotačného“ podujatia a pokúsi sa zamerať na iné motoristické série.

Už samotný návrat starého holandského okruhu bol pre mnohých prekvapením, ale fantastická atmosféra a záplavy nadšených holandských divákov spôsobili, že Zandvoort si našiel popularitu aj medzi novšími fanúšikmi Formuly 1. Nič to však nezmenilo na fakte, že okruh na brehu Severného mora sa pre potreby dnešnej F1 nehodí.

Na maličkej ploche sa v roku 2024 natesnalo 305-tisíc fanúšikov, tímy sa tlačili v stiesnenej boxovej uličke a podujatie čelilo kritike ekológov. Promotérom však napokon zlomili väz peniaze. Veľká cena Holandska skrátka nemôže konkurovať Kataru či Saudskej Arábii a keďže, na rozdiel od belgického Spa, odmietla miesto „rotačného“ podujatia, po roku 2026 sa Zandvoort s Formulou 1 rozlúči.

„Nemyslím si,“ odpovedal generálny riaditeľ podujatia, Robert van Overdijk, na otázku RacingNews365.com, či bude mať tohtoročná veľká cena zvláštny nádych. „Ak by ste sa pýtali na budúci rok, tak by som stopercentne odpovedal, že áno a posledné preteky vyvolajú podobné emócie ako tie prvé. Všetci vieme, že víkend veľkej ceny je v Holandsku veľká vec.“

„Keď po roku 2026 odídeme, Formula 1 sa presunie na iné kontinenty. Všetci cítia, že budúcoročné preteky budú veľmi špeciálne. Po ich skončení sa F1 do Holandska možno nikdy nevráti,“ dodal Overdijk.

Zandvoort je ďalším žiarivým príkladom aktuálnej situácie v kalendári Formuly 1. Holanďanom sa podarilo niečo úžasné, keď zorganizovali veľkú cenu bez nutnosti žiadať jediné euro z verejných fondov. „Po našom rozhodnutí skončiť zavládlo sklamanie aj zo strany FOM. Aj oni však chápu, prečo sme to urobili,“ pokračoval Overdijk.

„FOM vie lepšie než všetci ostatní, že spolu so Silverstone sme jediná veľká cena, ktorá sa dostala do kalendára bez jediného eura od štátu. Boli z toho sklamaní, pretože aj Stefano Domenicali z nás v posledných rokoch robil niečo ako latku pre svet Formuly 1. Na to sme tiež hrdí,“ povedal generálny riaditeľ podujatia.

„Stefano vie, že je to zásluha troch malých subjektov – okruhu Zandvoort, TIG Sports a SportVibes. Organizujeme toto obrovské podujatie na vlastné náklady a riziko,“ dodal s hrdosťouOverdijk.

Ako vieme, Zandvoort sa v budúcom roku rozlúči s Formulou 1, ale obľúbený okruh bude žiť ďalej. Aj keď sem nezavíta najvyššia motoristická trieda, stále bude túžiť po automobilových pretekoch. Holanďania už uvažujú, čo bude ďalej.

„V priebehu roka máme k dispozícii iba štyri víkendy, keď môžeme porušiť hlukové limity. V roku 2027 sa nám jeden uvoľní. Samozrejme, že som viedol rozhovory s rôznymi stranami, ktoré prejavili záujem. Pre nás ako okruh je dôležité, aby sme niečo získali na oplátku. Nikdy to nebude niečo také veľké ako F1, ale to by vám nemalo prekážať,“ povedal Overdijk, ktorý podľa vlastných slov má záujem o americké série.

„Musí to byť udalosť. Ja osobne, ale to je len môj osobný názor, sa rád pozerám za veľkú mláku do Ameriky, hoci s určitou opatrnosťou. Myšlienky na IndyCar a NASCAR si zatiaľ odložíme, ale ide o nesmierne pôsobivé šampionáty, ktoré dokážu vytvoriť úžasnú šou. Ale ešte raz, je to len moja osobná preferencia,“ dodal Overdijk.

Súvisiace články

Diskusia