Strategický ťahák Niké: Red Bullu pokazí náladu sucho, Mercedes sa bojí dažďa
Nedeľa môže pre jeden z dvoch top tímov dopadnúť katastrofálne. Za všetko môže voľba prítlaku pred sobotňajšou kvalifikáciou. Kým Red Bull sa dnes bude modliť za dážď, v Mercedese dúfajú, že sa preteky odjazdia na čo najsuchšej trati, ideálne na slikoch.
Max Verstappen v sobotu nenašiel premožiteľa a pole position získal s náskokom viac ako troch desatín sekundy pred Georgeom Russellom a Lewisom Hamiltonom v bitke, ktorá tentoraz netrvala jednu hodinu, ale celých 115 minút. Úradovalo totiž počasie.
Red Bull sa naň pripravil excelentne, okrem toho, že nasadil správne nastavenie na mokrú trať, vyšperkoval aj načasovanie svojich výjazdov. Verstappen v boji o pole position totižto prechádzal cieľovou čiarou medzi poslednými necelých 30 sekúnd za Lewisom Hamiltonom.
“Trať sa zrýchľovala každou sekundou,” konštatoval Sebastian Vettel po kvalifikácii. “S naším prítlakom autá z trate neustále odvádzajú množstvo vody. Už jazdec za vami sa ocitol v lepších podmienkach.”
Pri týchto Vettelových slovách stojí za zmienku fakt, že George Russell v sobotu pretínal cieľovú čiaru ako prvý, čo znamená, že mal z prvej desiatky aj najnáročnejšie podmienky. Avšak aj s týmto hendikepom dokázal poraziť všetkých s výnimkou Maxa Verstappena.
Okrem toho, že Verstappen odjazdil svoje kolo na mierne suchšej trati, mal v porovnaní s Lewisom Hamiltonom výhodu aj po stránke prítlaku. Red Bull sa už od piatka pripravoval na to, že ho chce mať viac. V treťom tréningu si síce vyskúšal verziu zadného krídla určenú pre Monzu, ale pred kvalifikáciou sa vrátil k špecifikácii, ktorá generuje viac prítlaku. Urobil dobre.
Mercedes sa rozhodol inak. Pred kvalifikáciou trať začala osychať, no strieborné šípy zaskočila premenlivosť počasia. Keď si v tíme uvedomili, že trať nestihne preschnúť — dokonca sa poriadne rozpršalo —, na aute už mali menšie zadné krídla, nuž a vymeniť zadné krídlo je časovo náročná operácia.
Tím musel konať. Situáciu sa v rýchlosti snažil zachrániť aspoň tým, že na zadné krídlo nasadil Gurneyho klapku, ktorá pomôže s prítlakom, no pridá aj na odpore. Vďaka tomu Hamilton v prostrednom sektore stratil “len” 0,327 sekundy. Zaplatil za to na rovinkách, na ktorých bol už rýchlejší iba nepatrne, a síce o 2,8 km/h. V piatok to bolo až 8,6 km/h. Pravdou však je, že na suchu by sa mal rozdiel medzi Mercedesom a Red Bullom opäť zväčšiť, keďže aj maximálky budú vyššie.
“Bolo nesmierne ťažké nájsť správny kompromis. Auto sme nastavili viac smerom k pretekom, preto sme neboli ideálne pripravení na dážď. Na suchú trať sme nastavení lepšie,” uviedol Lewis Hamilton v sobotu.
Problémom je práve spomínaný výber zadného krídla. Mercedes v prvom piatkovom tréningu testoval obe extrémne verzie, no napokon si z troch dostupných krídel vybral to prostredné. Hamilton totižto to svoje zahodil už po prvom tréningu, v ktorom bol na rovinkách veľmi pomalý. Bottasova nízkoprítlačná verzia by už bola príliš agresívna. “V daždi by sme boli ešte slabší,” vysvetľujú inžinieri Mercedesu. Preto padla voľba na prostredné krídlo.
O tom, že Red Bull s väčším množstvom prítlaku bude v daždi na koni, nemusíme dlho polemizovať — v zákrutách a pri brzdení bude môcť Verstappen svojmu autu viac veriť. Akú výhodu však Mercedesu prinesie ich menšie zadné krídlo v prípade, že bude sucho? Jedna zrejmá je spomínaná rýchlosť na rovinkách v prvom a treťom sektore, na ktorých budú mať menší odpor.
Kľúčová bude sekcia od La Source až po Les Combes, ktorá sa ide celá na plný plyn, a takisto od Stavelot až po poslednú šikanu. Vďaka dĺžke úseku, ktorý sa ide naplno, a systému DRS sa môže veľmi ľahko stať, že Mercedes sa pred Les Combes dostane pred svojho súpera, ktorý síce bude mať v prostrednej sekcii rýchlostnú výhodu, no nebude ju mať ako využiť. V druhom sektore sa totižto nedá predbiehať. Nuž a keď sa autá vrátia na rovinky, tak Red Bull bude zaostávať. Preto je z pohľadu pretekov výhodnejšie menšie krídlo.
No to nie je všetko, paradoxne sa bude takto nastavený Mercedes starať lepšie aj o svoje pneumatiky, vysvetľuje dlhoročný novinár Mark Hughes vo svojej analýze pre motorsportmagazine.com. To je špecifikom Spa, na iných okruhoch je to presne naopak. Obyčajne platí, že ak máte viac prítlaku, tak viete lepšie šetriť zadné pneumatiky. Tie sa totižto tak veľmi na trati nešmýkajú, a tým pádom neprehrievajú.
“Tak to fungovalo tento rok v Baku aj na ďalších tratiach, na ktorých je možné nasadiť dve verzie krídel,” píše Mark Hughes. “Red Bull mal väčšie krídlo a aj výrazne lepšiu kontrolu nad teplotami svojich zadných pneumatík. Stačilo to na to, aby sa Maxovi Verstappenovi aj Sergiovi Pérezovi ľahko podaril overcut na Lewisa Hamiltona, keď boli oveľa rýchlejší na starých pneumatikách na konci stintu, ako sa Hamiltonovi darilo na studených nových gumách po výjazde z boxov.”
“Hamiltonovo menšie krídlo mu poskytlo lepšie auto v súbojoch koleso-na-koleso, chránilo ho pred tým, aby ho na koncoch roviniek predbehli, ale za cenu výkonu pneumatík na konci stintu,” vysvetľuje.
Prečo by to malo byť v Belgicku inak? Aj na to má Mark Hughes vysvetlenie. V Spa zohrávajú svoju úlohu dlhé rovinky v prvom a treťom sektore, na ktorých sa pneumatiky rotujú veľmi rýchlo a veľmi dlhú dobu. Následne autá prejdú do druhého sektora, ktorý sa vyznačuje dlhými a rýchlymi zákrutami, v ktorých na gumy pôsobia veľké bočné sily.
Presne táto kombinácia dlhých roviniek a rýchlych zákrut poriadne zaťaží zadné pneumatiky a zvyšuje ich termálnu degradáciu. A teraz to príde: Čím máte väčšie zadné krídlo, tým viete ísť v zákrutách rýchlejšie. V tom prípade však začnete svoje pneumatiky preťažovať ešte o toľko viac… Platí tiež, že čím sú pneumatiky mäkšie a čím ponúkajú viac priľnavosti, tým je tento problém väčší.
Na tento fakt doplatili v Red Bulle vlani: “Mali extra prítlak, ale pneumatiky Verstappenovi bránili v tom, aby to naplno využil vo svojej naháňačke za Mercedesmi. Ešte jasnejší príklad poskytla na konci pretekov senzačná rýchlosť Ricciardovho Renaultu nastaveného na nízky prítlak, keď stíhal Mercedesy a Verstappena a stanovil najrýchlejšie kolo pretekov.”
“Renault jeho kolegu Estebana Ocona s rovnako nízkoprítlačným nastavením len kopíroval Ricciardov progres o pár pozícií nižšie. Mohli pretekať oveľa tvrdšie bez toho, aby sa museli báť takého prehrievania pneumatík ako rýchlejšie, ale aj limitovanejšie Mercedesy a Red Bull s väčším prítlakom,” zrekapituloval zlomové momenty minuloročných pretekov.
Túto výhodu si uvedomujú aj v Mercedese. “S Lewisom je všetko otvorené s ohľadom na víťazstvo. V pretekoch máme silné auto, lepšie nastavené do sucha, dobrú rýchlosť na rovinkách. Ak bude počasie rovnaké ako dnes, tak máme problém, no inak by sme na tom mali byť dobre,” hovoril v sobotu Toto Wolff pridržiavajúc si dáždnik. Na margo rýchlosti Red Bullu na vode poznamenal: “Je to spôsobené prítlakom, majú o dosť väčšie krídlo, čo vám v takýchto podmienkach poskytne výhodu.”
Red Bull bude mať na vode ešte jednu: Pred pretekmi má o jednu čerstvú sadu intermediálok viac ako Mercedes. To bude veľká výhoda, pretože hneď, ako trať čo i len trochu oschne, sa všetci snažia rýchlo prezuť na pneumatiky so zeleným označením.
“Máme autá, ktoré svojím ground-effectom odsávajú vodu z trate veľmi rýchlo. To nás tlačí do toho, aby sme prezuli na intermediálky, pretože intermediálky sú oveľa rýchlejšie. Preto ich všetci nasadzujú už v momente, keď je to absolútne na hrane — pretože odmena je oveľa väčšia,” poznamenal Sebastian Vettel.
Mohli by sme pokračovať analýzou piatkových dlhých jázd, no pravda je taká, že sme dokopy žiadne nevideli. Len málokomu sa podarilo odjazdiť viac ako dve ostré kolá za sebou a ani tie nepriniesli veľkú informačnú hodnotu. Na skutočné poradie — navyše na vode — si budeme musieť počkať.
Vieme len, že Fernando Alonso a Esteban Ocon sa dnes môžu poriadne trápiť. Nastavenie monopostu na nízky prítlak by mohlo priniesť ovocie na suchu, v tom prípade vie byť monopost A521 veľmi efektívny a na rovinkách predbiehať súperov jedna radosť, no zaplače v daždi. “Dnes to vyzerá dobre, ale ak bude pršať, môžeme mať problém,” uznali inžinieri Alpine v piatok.
McLareny sa môžu tešiť na pozitívnu nedeľu, hoci tá sa určite nezačne optimálne; Lando Norris bude štartovať až štrnásty. Nad výkonom McLarenov však dvíhal obočie aj Charles Leclerc. “Náš celkový výkon nie je taký dobrý ako McLarenu, oni ho majú v týchto podmienkach ohromný.”
Vo Ferrari zas budú veriť, že sa aspoň trochu oteplí, keďže s prednými pneumatikami mali v sobotu stále mierne problémy. A taktiež, že ich tentoraz neoklame radar…
Štartový rošt a stratégie
V porovnaní so sobotňajšou kvalifikáciou sa poradie na štarte bude meniť z troch dôvodov: Valtteri Bottas a Lance Stroll prídu obaja o päť miest za spôsobenie kolízii v Maďarsku, nuž a Lando Norris sa posunie smerom dozadu o päť priečok za nasadenie novej prevodovky. Tá predchádzajúca utrpela veľký náraz v sobotu za Eau Rouge. Šasi bolo podľa správ McLarenu v poriadku, a preto Norris nemusí štartovať z boxov.
Z boxov však bude štartovať Kimi Räikkönen, ktorý počas parc fermé zmenil špecifikáciu zadného krídla.
Pirelli na základe piatkových jázd na suchu vypočítalo, že v prípade štandardných pretekov bude najvýhodnejšia jednozastávková stratégia s jedným stintom na tvrdej zmesi a druhým buď na mäkkej, alebo stredne tvrdej. Kombinácia mäkká/stredne tvrdá je až tretia najrýchlejšia. Pokúsiť sa odjazdiť preteky na dve zastávky je najmenej výhodné.
Ak bude sucho, o pneumatiky nebudú mať piloti žiadnu núdzu. Všetci ich majú viac ako dosť.
A čo v prípade, ak trať vyschne natoľko, aby sa dalo jazdiť na slikoch? Podľa Pirelli bude z pohľadu rýchlosti na jedno kolo najlepšia mäkká zmes o 0,5 sekundy pred stredne tvrdou žltou. Tvrdé pneumatiky strácajú 1,1 sekundy na kolo.
Tipy redakcie
Milan Kubala
Predpoveď počasia hlási podobné podmienky ako v sobotu, čo sa Mercedesu určite nebude páčiť. Nuž a keďže Lewisa Hamiltona a Maxa Verstappena bude na štarte deliť ešte aj George Russell, Red Bull má všetko pripravené na otočenie poradia v Pohári jazdcov.
Sebastian Vettel štartuje na piatej priečky, pritom v sobotu mu sebavedomie nechýbalo a dokonca vyhlásil, že Ricciarda mohol poľahky poraziť, nebyť chyby v najrýchlejšom kole. Trúfal si na umiestnenie na úrovni Georgea Russella. Dnes by to mohol potvrdiť a skončiť do piateho miesta.
McLarenu voda sedí a Sergio Pérez sa stále nenašiel. V súboji týchto dvoch dávam väčšie šance práve Ricciardovi, nuž v dueli kolegov Giovinazzi vs. Räikkönen dnes budú rozhodovať skúsenosti.
Matúš Pavlík
Jazdeckým schopnostiam Carlosa Sainza a Fernanda Alonsa na mokrých podmienkach dôverujem. Myslím, že títo dvaja páni dokážu z týchto podmienok ťažiť, vedia byť opatrní keď treba a výborne sa orientovať. V nevyspytateľných podmienkach by práve ich pokoj mal priniesť svoje ovocie.
V týchto podmienkach totiž bude náročné vyhnúť sa chybám a určite sa nájdu aj takí, ktorí bezchybne nezvládnu celú dĺžku pretekov. Podľa mňa je práve Júki Cunoda tým jazdcom, ktorý sa z pretekov môže vyradiť vlastnou chybou.
A čo tvoje tipy?
Na www.nike.sk ťa čaká bohatá ponuka kurzov. Vieš si z nich vybrať lepšie ako naša redakcia?
Tak sa zaregistruj na www.nike.sk, teraz dokonca získaš 20€ bonus na tvoj účet, a ukáž sa!
- Značky
- Partneri