logo F1online.skF1online.sk

Opäť sa diskutuje o bezpečnosti Eau Rouge, FIA už pripravila plán zmien

Spa-Francorchamps, Belgicko
© Twitter/Ferrari
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík29. 8. 2021

Legendárna sekcia zákrut Eau Rouge – Raidillon belgického okruhu Spa-Francorchamps sa opäť dostáva na titulky, a opäť v negatívnom zmysle slova. Diskusia začala prakticky už pred dvoma rokmi, keď tu vo Formule 2 tragicky zahynul Anthoine Hubert a Juan Manuel Correa utrpel vážne zranenia. Svedkami vážnej nehody sme boli aj v tomto roku, kedy celú situáciu ešte okorenilo nevyspytateľné počasie.

Hneď dve veľmi vážne nehody v priebehu mesiaca. Začiatkom augusta sa tu na 24-hodinovke v Spa zranili Jack Aitken a Davide Rigon. Prvý menovaný sa stále zotavuje zo zlomenín kľúčnej kosti a stavca, Rigon vynechal 24 hodín Le Mans kvôli pretrvávajúcim problémom s chrbticou a lekári mu štart nepovolili.

Škaredú nehodu bez servítky okomentoval na sociálnych sieťach Callum Ilott, ktorý bol v roku 2019 veľmi blízko oných tragických udalostí. „Táto zákruta potrebuje zmeny a som veľmi prekvapený, že sa ešte žiadne neuskutočnili. Čo je veľa, to je veľa. Vrátil som sa do Spa po udalostiach z roku 2019 a vrátim sa tam aj po tomto. To však ešte neznamená, že ak niečo nie je dosť dobré, tak to netreba napraviť,“ napísal Ilott tesne po Aitkenovej nehode.

Ani nie o mesiac neskôr sa odohrala ďalšia strašidelná havária v kvalifikácii ženskej Série W, tentokrát našťastie bez vážnejších zranení. Avšak pohľad na monopost Beitske Visserovej, ako hneď dvakrát letí vzduchom, nemôže nechať nikoho chladnými.

Čo sa s tým teda dá robiť? Nuž, na riešení sa už pracuje. Stane sa ním rozšírenie výbehovej zóny na ľavej strane tejto sekcie, po ktorej mnohí tak hlasno volajú. Keď sa pozrieme na nehody Huberta, Aitkena, Visserovej alebo aj sobotnú haváriu Landa Norrisa v kvalifikácii, všetky majú spoločného menovateľa. Autá sa totiž v prípade nehody v tejto sekcii zvyknú odraziť od bariéry späť na trať, čo jazdci za nimi nemôžu vidieť a v takej rýchlosti skrátka nemajú šancu zareagovať.

„Trochu som o tom premýšľal. Podľa môjho názoru urobili na okruhu z veľkej časti dobrú prácu pri zaručení bezpečnosti. Toto je prirodzene veľmi rýchla zákruta so slepým výjazdom,“ povedal po svojej nehode Jack Aitken pre Motorsport.com.

„Na pravej strane je zákruta na vrchole dostatočne otvorená, nemyslím si, že na tejto strane sú potrebné zmeny. Aj počas 24-hodinovky tam viacerí stratili kontrolu, ale na pravej strane to bolo v pohode a dokázali sa vrátiť. Je tam dostatok priestoru.“

„Problém nastáva pri nehodách ako bola tá moja, keď narazíte do bariéry vľavo. Od stredu Eau Rouge na začiatku stúpania nie je priestor na ľavej strane dostatočný. Nemáte čas spomaliť. Ja som stratil kontrolu nad zadkom auta a snažil sa korigovať šmyk. Auto však bolo stále v priamom smere a mohol by som pokračovať, nemal som však čas ani priestor, pretože výbehová zóna v tomto mieste skrátka nie je dostatočne široká. Hlavne toto potrebujeme – väčšiu výbehovú zónu na ľavej strane,“ povedal Aitken.

„Bariéra pri nehode v tomto mieste absorbuje energiu nárazu a odrazí vás späť na trať, priamo doprostred palebnej línie,“ hovorí Aitken. „Nemyslím si pritom, že štrk akokoľvek pomôže, skôr naopak. Pri rýchlosti 200 alebo 250 kilometrov za hodinu tých päť alebo desať metrov nestačí, aby vás spomalilo. Vlastne to môže ešte zhoršiť, pretože sa zdvihne prach a zabráni vo výhľade ďalším.“

A presne takéto úpravy sa pripravujú. Výbehová zóna v tomto mieste bude od budúceho roka rozšírená o hodný kus, čím sa jej šírka v podstate zdvojnásobí. Na pravej strane sekcie Raidillon tiež pribudnú štrkové zóny.

„Už sme sa o tom v piatok bavili. Žiadali sme, aby boli tieto bariéry posunuté. FIA už má hotový veľmi dobrý plán, ktorý nám predstavila a budúci rok by to už malo byť zmenené, čo sú dobré správy. Ani neviem, či som to mohol prezradiť,“ povedal v sobotu pilot Ferrari Carlos Sainz.

„Podľa nás je táto zákruta na tejto strane stále príliš nebezpečná. Myslím, že aj dnešok poslúžil ako dobrý príklad toho, že táto bariéra vás odrazí späť na trať, čo je nebezpečné,“ dodal.

Jeho tímový kolega Charles Leclerc na túto tému povedal: „Vieme, že je to niečo, čo treba zmeniť a zmeny sú naplánované na budúci rok, čo je dobré vedieť. Pokiaľ ide o tento rok, budem sa modliť, aby sa už nič nestalo.“

A napokon plánované úpravy tejto sekcie pochválil aj Max Verstappen: „Zmeny, ktoré som videl a ktoré sa uskutočnia koncom roka, vyzerajú podľa mňa veľmi dobre.“

„Je to veľmi rýchla zákruta a problém nastane, ak niekto narazí do bariéry. Vtedy sa môže ľahko stať, že sa auto odrazí späť na trať priamo do cesty ďalším. Myslím, že s týmito zmenami sa to naozaj omnoho zlepší. Pretekanie nikdy nebude úplne bezpečné, to vieme všetci, ale máme tu nejaké možnosti, ktoré to pomôžu zlepšiť. Myslím, že po týchto zmenách to bude oveľa lepšie,“ dodal Verstappen.

Nájdu sa však aj skeptickejšie ohlasy. „S novými bariérami zrejme zabránite niekoľkým nehodám, ale stále to bude vysokorýchlostná zákruta. To je skrátka charakter okruhu a preto je taký jedinečný,“ povedal Fernando Alonso.

„Podľa mňa treba hlavne odstrániť ten hrboľ v Eau Rouge a potom túto zákrutu nechať tak, ako je. Avšak urobia to, čo idú urobiť. Nemyslím, že je potrebné takto míňať peniaze,“ prehlásil Lewis Hamilton.

Súvisiace články

Diskusia