logo F1online.skF1online.sk

Kvalifikačný ťahák Niké: Špekulovanie s krídlami pokračuje aj v Spa

Max Verstappen
© Pirelli
Milan Kubala
Milan Kubala28. 8. 2021

Súboj o šampionátové víťazstvo pokračuje presne tam, kde sa pred letnou prestávkou skončilo. Red Bull a Mercedes aj naďalej delia len stotinky sekundy a drobné rozdiely v nastaveniach monopostov. Nuž a opäť v tom má prsty najmä zadné krídlo.

Najrýchlejší čas piatka si ukoristil Red Bull. Max Verstappen stihol prejsť všetkých devätnásť belgických zákrut za 1:44,472, no určite sa pred zvyškom víkendu nemôže cítiť ako neohrozený víťaz. Valtteri Bottas totižto zaostal len o 41 tisícin, Lewis Hamilton o 0,072 sekundy.

Spomínaná trojica sa však snažila nájsť čas k dobru na iných miestach. Kým Mercedes jazdil s menším prítlakom a ovládol ukazovatele rýchlosti na rovinkách, Red Bull všetkým unikal v prostrednom sektore. V ňom bol Verstappen o viac ako polovicu sekundy rýchlejší ako Bottas a o necelé štyri desatiny lepší ako Hamilton.

“Max ide cez Pouhon úplne naplno,” pochvaľoval si výkon svojho jazdca Helmut Marko. Pérez sa do toho ešte nedostal a v piatok skúšal rôzne nastavenia balansu. “Náš Mexičan sa stále len hľadá.”

Christian Horner priznáva, že jeho tím si zvolil nastavenie ideálne pre technický druhý sektor, a síce chce mať viac prítlaku. “To by mohla byť naša výhoda, ak bude v pretekoch pršať.” Red Bull nasadzuje zadné krídlo z Baku, no to sa postará aj o väčší odpor.

Tu treba spomenúť dôležitý fakt: Mercedes odjazdil svoje najlepšie kolá na stredne tvrdej zmesi, Max Verstappen na tej mäkkej. Veľkú výhodu mu to však neprinieslo, keďže sa v porovnaní so svojím časom na mediumkách zlepšil len o jednu desatinku. “Mäkká zmes je tu príliš mäkká,” vysvetľujú tento rozdiel inžinieri Mercedesu. V Pirelli však vyrátali, že softy a mediumky by malo deliť päť desatín…

Pred zvyškom víkendu bude veľmi dôležitý balans a priľnavosť. V tomto smere sa Red Bullu aj Valtterimu Bottasovi podarilo spraviť medzi prvým a druhým tréningom krok vpred, no Lewisovi Hamiltonovi sa len ťažko hľadalo lepšie nastavenie auta. Aj v druhom tréningu sa sťažoval na balans. Pred zvyšnou časťou víkendu navyše varuje pred veľkým experimentovaním: “Každý posun po stránke nastavenia tu treba dôkladne zvážiť.”

O to viac, keď sa začnú vyberať zadné krídla. Aj Mercedes má v Belgicku verziu na väčší i menší prítlak. Valtteri Bottas po piatku jasne odkázal, že by chcel mať menej prítlaku a v nedeľu sa vďaka tomu vyhrabať zo stredu poľa, do ktorého spadne po penalizácii z Maďarska.

Počasie však môže zamiešať kartami, momentálne to vyzerá na dážď v kvalifikácii i pretekoch. Ak sa však nebude dať vylúčiť scenár, že trať pred kvalifikáciou vyschne, tímy sa rozhodnú pre nastavenie do sucha. S ním sa dá zajazdiť slušný čas i na vode, opačne je to už náročnejšie. V každom prípade sa inžinieri zhodujú na tom, že nesprávny výber krídla môže spôsobiť stratu dvoch desatín na kolo.

Pred letnou prestávkou sa začalo dosť intenzívne špekulovať aj o novej pohonnej jednotke Mercedesu, ktorá vraj šikovným trikom dokáže jazdcom v kľúčových momentoch ponúknuť viac výkonu. Podľa Marka by však jeho tím mal mať pred sobotou toho k dispozícii viac.

“Myslíme si, že my sme v piatok nevytáčali motor tak ako Mercedes. V pohonnej jednotke nájdeme ešte polovicu sekundy. Nevieme však, čo má v rezerve Mercedes, pretože raz jazdili s väčším a raz s menším výkonom,” prezrádza Helmut Marko a šéf traťových inžinierov Mercedesu Andrew Shovlin to potvrdzuje: “Režim motora sa na trati postará o veľký rozdiel v časoch na kolo.”

Toto Wolff už tradične stavia do pozície favorita svojho súpera. “Obávam sa, že Honda má v rukáve o čosi viac výkonu ako my. Je to niečo na úrovni jednej alebo dvoch desatín.”

Faktom je, že Mercedes bol na rovinkách najlepší. Medzi zákrutami La Source a Les Combes, teda na úseku, ktorý sa celý ide na plný plyn, strieborné šípy získali tri desatiny. V záverečnej časti trate medzi Stavelot a poslednou šikanou to je ďalšia necelá desatinka. Po stránke maximálnej rýchlosti má Hamilton výhodu, od Verstappena bol rýchlejší o 8,6 km/h.

A tak sa azda bude opäť diskutovať o tom, či Honda prišla o časť výkonu kvôli údajnej technickej direktíve — ktorej existenciu poprela —, alebo či Mercedes využíva šedú zónu v pravidlách. “Rozdiel v maximálnych rýchlostiach nemá nič s motormi, ale s nastavením krídel,” mávol rukou Toto Wolff.

Tí, ktorí majú v Belgicku čerstvé pohonné jednotky, čo je prípad Mercedesov a Sergia Péreza, môžu získať až desatinku k dobru.

A čo stred poľa?

Ferrari a McLaren, teda tímy, ktoré sa obyčajne naťahujú o pozíciu najrýchlejšej stajne zo “zvyšku sveta”, tentoraz nebolo veľmi vidieť. Z McLarenu bol v druhom tréningu najlepší Norris na deviatom mieste, farby Ferrari hájil na jedenástej priečke Sainz.

Andreas Seidl bol však s piatkom spokojný. “Vyzerá to tak, že sme na jednej úrovni s Ferrari a na pozíciách, na ktorých sme v piatok vždy. Lando spravil na mäkkej zmesi chybu a Daniel zas neposkladal dobré prvé kolo. Ale bol veľmi silný na stredne tvrdých a tvrdých pneumatikách.”

Vo Ferrari po piatku už takí spokojní byť nemôžu. Podľa Charlesa Leclerca sa správanie auta medzi tréningami výrazne zmenilo, a to i napriek tomu, že z pohľadu nastavení toho zmenili veľmi málo. Monačan nakoniec dostane aj nové šasi, pretože to piatkové si poškodil v siedmej zákrute, kde vrazil do bariéry.

Carlos Sainz má zato, že chladné počasie robí Scuderii problémy. “Určite nie sme takí silní ako v Silverstone a Budapešti. Momentálne sme na hranici prvej desiatky. Z auta som nemal ten správny pocit, stále vidím veľa priestoru na zlepšenie. V chladnom počasí máme problémy s našimi prednými pneumatikami. Potom sa ťažko hľadá dobrý balans.”

Seidl medzitým varuje aj pred ostatnými tímami zo stredu poľa. Akoby aj nevaroval, veď dvojica z Alpine a Pierre Gasly obsadili štvrtú, piatu a siedmu priečku. Medzi nich sa zavŕtal Lance Stroll.

“Z auta som mal okamžite dobrý pocit,” pochvaľuje si Pierre Gasly. “Vyzerá to tak, že už základné nastavenie auta funguje. Musíme byť však flexibilní pre prípad, že v sobotu bude pršať.”

Alonso s Oconom sa budú modliť za suchú trať. Oba ich monoposty s označením A521 boli nastavené na extrémne nízky prítlak, čo by im na suchu mohlo vyhovovať, keďže na rovinkách by boli najrýchlejší zo všetkých. Nuž a v piatok i napriek tomu, že pohonná jednotka Renault nie je najvýkonnejšia, medzi nimi boli. Oconova maximálka bola 335 km/h, Alonsova 333 km/h.

Zaplatili za to však v druhom sektore, v ktorom im prítlak chýbal. Alonso zajazdil len dvanásty najlepší čas, Ocon štrnásty. Naproti tomu v prvom a treťom sektore sa pohybovali na úrovni Lewisa Hamiltona a Sergia Péreza.

Alpine ukazuje, že na rýchlych tratiach vie byť veľmi efektívne, no celá táto hra sa môže skončiť zle-nedobre, ak zaprší. “Pokiaľ bude sucho, tak to vidím optimisticky,” uviedol Fernando Alonso.

Ak zaprší, vyššie by mohol skončiť Aston Martin. V piatok na rovinkách nijako neexceloval, no v prostrednom sektore boli časy už podstatne lepšie.

Máš svojho favorita na pole position?

Na www.nike.sk ťa čaká bohatá ponuka kurzov. Vieš si z nich vybrať? Tak sa zaregistruj na www.nike.sk, teraz dokonca získaš 20 € bonus na tvoj účet, a ukáž sa!

Súvisiace články

Diskusia