logo F1online.sk

Wolff: Nemôžeme sa vrátiť k motorom od Flinstonovcov

Fernando Alonso sa radí na štartový rošt
© Alpine
Ladislav Király
Ladislav Király20. 7. 2021

V priebehu minulého týždňa sme sa dozvedeli o tom, že v budúcnosti by mohli byť monoposty F1 poháňané ešte menšími motormi, ako v súčasnosti. Aktuálne máme na scéne 1,6-litrové turbá V6, avšak od roku 2025 alebo 2026 by sme mohli prejsť k motorom typu V4.

Skalným fanúšikom F1, ktorí si pamätajú na rev agregátov V12, sa to nepozdáva, avšak automobiloví výrobcovia sa chcú uberať touto cestou.

„Nemôžeme sa vrátiť k motorom od Flintstonovcov, ale na druhej strane je ešte príliš skoro aj na čistú elektrinu,“ povedal šéf Mercedesu Toto Wolff. „Určite musíme prísť s takou pohonnou jednotkou, na ktorú budeme môcť byť hrdí.“

„A hrdosť znamená to, aby mali fanúšikovia audiovizuálny zážitok zo spaľovacieho motora, aby sme mali veľmi silný hybridný komponent a aby sa elektrina starala o minimálne rovnaký podiel výkonu ako spaľovací motor. To by bol podľa mňa taký prechodný krok k niečomu, čo by prišlo v roku 2030. Potom to už môže byť celkom iný motor, ale v závislosti od toho, akým smerom sa bude uberať trh.“

Formula 1 musí byť podľa Wolffa „najrýchlejším laboratóriom“ pre vývoj ekologických biopalív, ktoré by bolo možné používať aj v bežnej premávke.

„Už vieme, že niektorí z veľkých automobilových výrobcov chcú byť v roku 2030 čisto elektrickí, ale tak či tak budeme mať množstvo áut – desiatky miliónov – ktoré budú mať spaľovacie motory. Musíme byť najrýchlejším laboratóriom sveta pre vývoj udržateľných palív, či už biodegradovateľných, syntetických alebo e-palív, ktoré budú dostupné na čerpacích staniciach,“ dodal Toto Wolff.

Šéf Red Bullu Racing Christian Horner má o budúcnosti podobnú predstavu. Súhlasí, že motor musí byť ekologický, ale na druhej strane musí vyvolávať aj emócie a ľudí baviť.

„Máme možnosť vidieť, že náklady potrebné na súčasné motory sú extrémne závratné. Keď bol tento motor schvaľovaný, nepremyslelo sa to dostatočne dobre,“ pokračoval Horner, podľa ktorého musí nový motor vyvolať správne „emócie a ponúknuť zvuky. No a okrem toho by mal byť aj udržateľný.“

„Motor musí ponúkať zábavu, pretože inak by sme všetci mali odísť do Formuly E. Dúfajme, že spoločne prídeme na niečo atraktívne pre rok 2025, alebo čo by bolo podľa mňa rozumnejšie, odviesť poriadnu prácu pre rok 2026,“ pokračoval Horner.

Zákulisné informácie hovoria o tom, že o vstup do F1 majú záujem značky ako Porsche a Audi. To však bude musieť byť splnená aj ďalšia podmienka: nové motory budú musieť byť omnoho lacnejšie, ako tie súčasné a navyše budú musieť byť z hľadiska technológií relevantné aj pre sériovú výrobu.

„Je dôležité, aby sme našli správne riešenie tak z hľadiska nákladov, ako aj z hľadiska produktu ako takého,“ zdôraznil Horner. „Myslím si, že do rozhovorov sa zapojili všetci tí správni ľudia a bude dôležité, aby sme spolupracovali pre dobro tohto športu.“