Je za prepadom Ferrari pohonná jednotka? Takmer nik nechce povedať viac…
Výkonnostná blamáž Ferrari zo soboty rozosmutnela nejedného fanúšika červeného tímu, ale azda aj tábor konkurencie, ktorý by určite tiež privítal napätú sezónu. Monopost SF1000 má vážne problémy, podľa Binotta predovšetkým aerodynamického charakteru. Osobnosti padoku sú však pri otázkach týkajúcich sa problémov Ferrari nezvyčajne zdržanlivé, predovšetkým pri tých, ktoré sa týkajú motora.
Za zmienku stojí fakt, že spomedzi všetkých stajní na štartovom rošte zaznamenali významnejší prepad všetky tímy s pohonnou jednotkou Ferrari v útrobách svojich monopostov. Alfa Romeo sa prepadla o viac ako sekundu, Ferrari sa ku hranici jednej sekundy významne priblížilo a Haas stratil asi šesť desatín.
Je to náhoda alebo ide o priamy dôsledok januárovej dohody medzi FIA a Ferrari? Tá sa zrodila po pochybnostiach okolo legálnosti agregátov z Maranella. Vlani sa na ne pozerali s prižmúrenými očami viaceré tímy a aj tušili, ako Ferrari obchádza pravidlá, ale keďže nemali dostatok dôkazov, protest v priebehu roka 2019 nepadol. Napokon si na motory posvietila už spomínaná FIA. Výsledky jej kontroly doteraz nechce ani jedna strana zverejniť, no napríklad nedávne úpravy v pravidlách ohľadom senzorov označila FIA za výsledok spolupráce so Scuderiou.
Podľa Sebastiana Vettela bol problém jeho Ferrari jasný: “Nemali sme dostatok prítlaku a na rovinkách malo naše auto priveľký odpor.”
“Niekto by mohol skonštatovať, že tieto výkony len poodhalili, ako by na tom v skutočnosti boli vlani, keby nemali veľkú výkonnostnú výhodu pochybného charakteru,” napísal na margo Ferrari novinár Mark Hughes pre The Race.
Podľa neho to aj napriek tomu nebolo len o strate motorovej výhody: “Bez ohľadu na to, ako dospeli k takej motorovej výhode, keď vlani Charles Leclerc získal pole position, v kvalifikácii mal len o nejakých 20 koní viac,” skonštatoval s odkazom na GPS údaje. “Na Red Bull Ringu je to ekvivalent 0,35 sekundy. Ak teda budeme predpokladať, že Leclerc zajazdil rovnako kvalitné kolo ako Bottas, tak o stratu tých zvyšných 0,65 sekundy sa postaralo auto.”
Preto sa zdá, že Ferrari skutočne pokazilo aj aerodynamiku svojho nového auta. Nie je teda ešte táto sezóna úplne stratená, ak balík noviniek, ktorý Maranello chystá na VC Maďarska, tú stratu 0,65 sekundy výraznejšie zníži.
Nemecký Auto Motor und Sport však tvrdí, že zdroj z Maranella hovorí až o polsekundovej strate plynúcej z motora. Nech je už samotná strata 0,35s alebo aj 0,5 sekundy, je jasné, že niečo tu nie je v poriadku.
Novinári sa na to spýtali aj samotných zákazníkov Ferrari, no všetci držia bobríka mlčania. “Spýtajte sa Ferrari,” odpovedal Romain Grosjean na otázky týkajúce sa motorovej mizérie. Jeho kolega Kevin Magnussen toho nepovedal oveľa viac: “Chýba nám rýchlosť na rovinkách, preto sme museli znížiť prítlak. A to nám uškodilo v zákrutách.”
Dobrým ukazovateľom výkonu pohonnej jednotky je prvý sektor zložený z dvoch roviniek a jediného brzdenia. Najrýchlejším autom s motorom Ferrari je Haas Romaina Grosjeana na celkovej jedenástej priečke s časom 16,222s. Leclerc (16,432s) je tretí od konca. Dobrú maximálku má v prvom sektore Alfa Romeo, ale časy v kľukatejšej časti okruhu naznačujú, že jej chýba prítlak.
Čo teda hovorí na motorové “trable” konkurencia? Helmut Marko si po sobote neodpustil uštipačnú poznámku: “Je úžasné, čo motory Ferrari dokázali minulý rok.” No tiež sa bližšie k veľkej téme Ferrari nevyjadril a rovnako postupoval aj Christian Horner.
“Neviem, čo presne je ten ich najväčší problém. Viem, že sa to týka motora — keď sa pozrieme na to, čo sa okolo ich motora odohrávalo vlani, tak toto nie je žiadne prekvapenie,” odpovedal na otázku, či vie, čo spôsobilo slabé výkony Scuderie, Lewis Hamilton. Na moment sa však zháčil a vo svojej myšlienke už nepokračoval. “No,” zachechtal sa, “nemám nič viac, čo by som k tomu povedal.”
Aj Wolff volil diplomatickú odpoveď: “Nechcem to komentovať, ohľadom tejto záležitosti sa už toho povedalo dosť. Nechcem sa baviť o Ferrari,” uviedol, no vzápätí pokračoval už o čosi zaujímavejšie: “Všetko už bolo povedané, nepredviedli žiaden skvelý výkon. Chceme, aby boli konkurencieschopní a chceme, aby pretekali s nami a za rovnakých pravidiel.”
Portál The Race sa Wolffa spýtal aj na to, či dáta sedia s tvrdeniami Ferrari, keď hovoria, že to ich aerodynamika je veľmi slabá, zatiaľ čo tému motora obchádzajú. “To nehovoria oni, hovorí to Mattia. Ja to už nemôžem počúvať.”
Napokon dostal šéf Mercedesu ťažkú úlohu; nájsť nejaké pozitíva, ktoré by mohli Ferrari potešiť. “Veľmi rád by som potešil všetkých vo Ferrari, pretože je to skvelá spoločnosť s fantastickými ľuďmi, ale ja nemám žiaden dôvod nejako rozveseľovať Mattiu,“ veľavravne dodal Wolff.
Jedna z teórií vysvetľujúcich prepad Ferrari hovorí o tom, že Ferrari vlani našlo spôsob, ako obísť palivový prietokový limit 100kg/h. Inžinieri z Talianska mali prísť na spôsob, ako upravovať údaje odosielané zo senzorov tak, aby prietok paliva vyzeral byť v poriadku.
FIA však toto nemá ako dokázať — podľa všetkého boli dáta upravené tak, že zmenu nebolo vidieť. FIA aj po samotnom vyšetrovaní skonštatovala, že nenašla dostatok dôkazov, ktorými by mohla uznať Ferrari vinným z porušenia pravidiel, ale nebola ani spokojná s výsledkami vyšetrovania v zmysle, že by všetko bolo v súlade s regulami.
Inžinieri FIA jednoducho vytušili, čo malo Ferrari za lubom, ale nevedeli si predstaviť technológiu, ktorá by to dokázala a ako by ju Ferrari presne použilo.
Pridanie ďalších nezávislých senzorov do pohonnej jednotky dramaticky znižuje pravdepodobnosť, že by Ferrari dokázalo obchádzať všetky. Pravdepodobne kvôli tomu sa Scuderia vzdala svojich trikov.
Na záver poznamenajme, že ak Ferrari skutočne prekračovalo maximálny prietokový limit, určite tak robilo len počas kvalifikácie a možno v niektorých kolách pretekov; v každom prípade sa totižto muselo vojsť do celkového limitu 110 kilogramov paliva na preteky.
- Značky
- Ferrari
- Toto Wolff