logo F1online.sk

Suverén Verstappen ovládol aj druhé rakúske preteky, zapísal prvý kariérny grand slam

Max Verstappen
© Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala4. 7. 2021

Veľká cena Rakúska ponúkla množstvo vyrovnaných súbojov, nie však na čele pretekov. Tie totiž po celých 71 kôl dokonalo kontroloval Max Verstappen a zapísal prvý grand slam vo svojej kariére. Max dnes viedol vo všetkých kolách, zajazdil najrýchlejšie kolo, štartoval z pole position a preteky vyhral. Jeho náskok v šampionáte pritom narástol už na 32 bodov, keďže Lewis Hamilton dnes po technických problémoch skončil až štvrtý. Na pódiu Maxa doplnili druhý Bottas a jeden z hrdinov víkendu, Lando Norris.

Prvé napätie prišlo ešte pred štartom pretekov, keď George Russell pri nájazde na rošt reportoval tímu, že so zadnou časťou monopostu nie je niečo v poriadku. Do pretekov však odštartoval dobre a zdalo sa, že je všetko v poriadku.

Štart prebehol pomerne pokojne. Jediný incident sa odohral v zadnej časti štartového poľa, kde sa Esteban Ocon ocitol v „sendviči“ medzi Mickom Schumacherom a Antoniom Giovinazzim. Jeho Veľká cena Štajerska tak trvala len tri zákruty. Na trať vyšiel prvý a poslednýkrát safety car.

V najlepšej sedmičke sa poradie po prvom kole nezmenilo. Poradím vpred sa posunul Charles Leclerc (z dvanásteho miesta na deviate), prepadli sa naopak Russell (z ôsmeho na dvanáste) a Sainz (z desiateho na trináste).

Omnoho divokejší bol reštart pretekov. Pérez sa silou-mocou pokúšal dostať cez Landa Norrisa, ten ho však v štvrtej zákrute vytlačil do štrku, v dôsledku toho sa Mexičan sa prepadol až na desiate miesto. Na chvíľu si prehodili pozície aj piloti s Mercedesu, zrejme však rýchlo zaúradovala tímová réžia a Bottas pozíciu v šiestej zákrute vrátil.

Na čele sa pohodlne udržal Verstappen, ktorý využil Norrisa ako svoj štít a vyjazdil si pohodlný náskok. Lando medzitým na druhom mieste nasadil skvelé tempo a nebol omnoho pomalší než Max. Aj vďaka tomu sa Lewis Hamilton nedokázal dostať na druhé miesto.

Stred poľa bol v tom čase zoradený v DRS-vláčiku za Júkim Cunodom, ktorý to poriadne „zaštupľoval“. Bol to práve japonský pretekár, ktorý v trinástom kole zamieril k svojim mechanikom ako prvý. Po ňom nasledovali aj ďalší, ktorí štartovali na mäkkých pneumatikách. Dobrú prácu odvádzal Daniel Ricciardo, ktorý sa postupne prepracoval na čelo stredu poľa, za sebou ťahal Leclerca, Péreza a Sainza.

Hamilton predbehol Norrisa až v 20. kole, v tom čase komisári rozhodli, že Lando dostal za súboj s Pérezom päťsekundový trest. Rovnakú penalizáciu zinkasoval aj Júki Cunoda, ktorý pri nájazde do boxov prekročil bielu čiaru. Zdá sa to neuveriteľné, no japonský mladík tú istú chybu zopakoval aj pri druhom pitstope, takže nasledoval ďalší päťsekundový trest.

Po pokojnej fáze pretekov nám v 30. kole zamierili do boxov aj piloti, ktorí štartovali na stredne tvrdých pneumatikách. Odštartoval to Ricciardo, hneď po ňom nasledoval aj Norris, ktorý kvôli penalizácii stratil pozíciu na úkor Valtteriho Bottasa. Pneumatiky prezuli aj Hamilton, Verstappen a Pérez. Mexický pretekár sa vďaka undercutu prepracoval cez Leclerca. Trio Ricciardo – Pérez – Leclerc sa nám však rýchlo opäť zoradilo v premávke za Pierrom Gaslym. Trochu paradoxne však „útočný mód“ aktivoval pilot Ferrari, ktorý si trúfol po druhýkrát v pretekoch predbehnúť pilota Red Bullu. Mexičan však v štvrtej zákrute Leclerca vytlačil úplne rovnakým spôsobom ako on v úvode vytlačil Norrisa. Komisári preto neváhali a Sergiovi naparili päťsekundový trest.

V 45. okruhu reportoval Lewis Hamilton svojmu tímu problém so zadnou časťou monopostu. Obhajca titulu pomerne výrazne spomalil a dotiahol sa naňho tímový kolega Valtteri Bottas. Fínskemu pretekárovi jeho tím najprv zakázal súperiť s Hamiltonom, potom však pristúpil k tímovej réžii a poslal Fína dopredu. Lewisa následne predbehol aj Norris.

V 47. kole to Leclerc na Péreza skúšal opäť, tentokrát z vonkajšej strany do šiestej zákruty. Pilot Red Bullu ho však opäť vytlačil do štrku. Aj za tento incident dostal Checo päť sekúnd, čo v súčte znamenalo stratu desiatich sekúnd v cieli pretekov.

V 50. kole zamieril do boxov konečne aj Sainz, ktorý štartoval na hardoch a chystal sa na záverečnú ofenzívu. Medzitým sa Pérez konečne prepracoval cez Ricciarda, za ktorým sa vozil vyše 50 kôl. Leclerc si následne na Austrálčana trúfal, avšak nebol úspešný. Ferrari preto šesť kôl pred koncom pristúpilo k tímovej réžii a poslalo Sainza dopredu. Carlosovi to napokon vyšlo a pilota McLarenu predbehol v predposlednom kole. Čerešničkou na torte pre španielskeho pretekára je, že dokázal “predbehnúť” ešte aj Sergia Péreza. Tomu sa totiž po pretekoch k času pripočítalo k času 10 sekúnd a Sainz preťal šachovnicovú vlajku so stratou 9,3 sekundy za Mexičanom. K tomuto piatemu miestu mu v podstate pomohol aj Leclerc, ktorý dvakrát útočil na Péreza a z týchto dvoch súbojov si Sergio odniesol dva päťsekundové tresty.

V 61. okruhu zamieril po druhýkrát k mechanikom Verstappen, ktorý túžil po najrýchlejšom kole a mal dostatočný náskok, aby si ho mohol dovoliť. Max si tak poistil zisk prvého grand slamu v jeho kariére, keďže po výjazde z boxov zajazdil bezkonkurenčne najrýchlejšie kolo pretekov.

Kalich horkosti si v Rakúsku vypil do dna George Russell. Celé preteky jazdil blízko najlepšej desiatky a v samom závere držal vytúžené desiate miesto. Útočil naňho však Fernando Alonso, ktorý svoj útok tri kolá pred koncom dotiahol do úspešného konca a „ukradol“ Russellovi vytúžený bodík.

Neuveriteľná vec sa stala v samom závere pretekov, keď sa v súboji o prakticky bezcenné jedenáste miesto stretli Russell, Räikkönen a Vettel. Nemecký pretekár mal lepší výjazd zo štvrtej zákruty a dostal sa pred pilota Alfy Romeo, ten však situáciu zrejme zle prepočítal a bývalým tímovým kolegom dosť nepochopiteľne kolidoval.

FOM