Hill o “prešibancovi” Sainzovi: Neraz dumám nad tým, kedy sa vlastne dostal dopredu | Magazín F1 - F1online.sk

Hill o “prešibancovi” Sainzovi: Neraz dumám nad tým, kedy sa vlastne dostal dopredu

Carlos Sainz
zdroj: Scuderia Ferrari Press Office

Hoci sa Carlos Sainz ani v jednej z rakúskych veľkých cien nedokázal prebojovať do Q3, v oboch pretekoch skončil v prvej šestke. Vďačí za to obrátenej stratégii a skutočnosti, že prvý stint poriadne naťahuje. Damon Hill v tom vidí aj kus prešibanosti.

V kvalifikácii na Veľkú cenu Štajerska si Carlos Sainz vybojoval len dvanástu priečku, no ešte nič nebolo stratené. Po štarte na stredne tvrdej zmesi totižto zostal na trati najdlhšie zo všetkých a pod šachovnicovou vlajkou sa prehnal na šiestej priečke. O týždeň to dopadlo ešte lepšie, hoci stratégia bola veľmi podobná; štart na trvácnejšej zmesi a po 48 kolách prezuť na stredne tvrdú. V tomto prípade dokonca získal piate miesto; pomohla mu penalizácia pre Sergia Péreza.

“Carlos je starý prešibanec, on to dosť často robí potajme,” hovorí Damon Hill v podcaste F1 Nation. “Je to hotový mysliteľ. Na konci pretekov zrazu začnem rozmýšľať — preboha, veď Carlos je piaty. Kde sa tam vzal?”

Nenápadná stratégia sa vypláca. “Chcel by som vedieť, či je to Carlosova stratégia, alebo či s tým prišlo Ferrari. Ja sa však stavím, že to Carlos povedal: ‘Počujte, spravíme to takto: Nasadím tvrdú sadu, natiahnem stint a na konci budem rýchly.’ A ono to funguje.”

Okrem fyzickej výhody lepších pneumatík na konci pretekov prináša táto sainzovská stratégia aj ďalšie pozitívum. Damon Hill poukazuje na to, že útočiaci jazdec na lepších pneumatikách má psychologickú vzpruhu, zatiaľ čo prenasledovaný sa cíti byť zahnaný do kúta.

“Na týchto pretekových stratégiách je pozoruhodný fakt, že máte takú možnosť,” vysvetľuje majster sveta z roku 1996. “Veľmi málo ľudí si ju vyberie. Samozrejme, ak sa kvalifikujete v prvej desiatke, tak musíte použiť mäkké pneumatiky. Je však neskutočné, aký výhodný môže byť dlhý úvodný stint, keď štartujete vzadu a na konci pretekov lietate.”

“Pre pilota je demoralizujúce, keď ho dobehnú. Zohráva tu teda úlohu aj psychologický faktor, keď sa pozriete na chlapíka, ktorý síce vyzerá byť ďaleko, no každým kolom z vášho náskoku ukrajuje dve sekundy. Viete, že v istej chvíli vás dostihne.”

“A na druhej strane je to aj inšpiratívne. Inšpiruje vás to byť rýchlejší ako všetci ostatní, pretože máte pocit, že ste rýchlejší — veď aj skutočne ste. Psychologicky je to veľmi dobrá stratégia, hoci čísla hovoria, že najlepšie je kvalifikovať sa na pole position a zmiznúť v diaľke,” doplnil Hill.

Možno vás zaujme

Komentáre