logo F1online.sk

Komisárov nepresvedčili argumenty Red Bullu, systém DAS má zelenú

Valtteri Bottas
© Twitter/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala4. 7. 2020

Red Bull v piatok splnil to, čo avizoval už niekoľko dní, a teda po skončení tréningov podal oficiálny protest voči systému DAS z dielne Mercedesu. Medzinárodná automobilová federácia po vyše piatich hodinách rozhodla: Red Bull nepredložil dôkazy, na základe ktorých by bolo možné označiť novinku Mercedesu za nelegálnu.

FIA si zavolala obe strany na 19:10 nášho času. Za Red Bull boli prítomní — či už osobne alebo prostredníctvom videokonferenčného hovoru — technický riaditeľ Adrian Newey, šéfinžinier Paul Monaghan a športový riaditeľ Jonathan Wheatley. Na druhej strane stáli technický riaditeľ Mercedesu James Allison, športový riaditeľ Ron Meadows, hlavný dizajnér John Owen a šéf traťových inžinierov Andrew Shovlin.

Ako už bolo avizované v piatok večer, Red Bull požadoval objasnenie po stránke článkov 3.8 a 10.2.3 Technických pravidiel F1, ktoré pojednávajú o aerodynamických zariadeniach, resp. o zavesení kolies. Ak by sa Red Bullu podarilo dokázať, že DAS z pohľadu pravidiel spadá pod systém zavesenia, alebo že ide o aerodynamické zariadenie, podľa vyjadrenia komisárov by bol nelegálny.

To sa však dokázať nepodarilo a komisári majú zato, že systém je súčasťou riadiaceho systému auta. “Systém DAS má hydraulickú asistenciu rovnako ako ktorýkoľvek riadiaci systém, no po celý čas je plne pod kontrolou jazdca. Z fyzického pohľadu je DAS integrovaný do konvenčného riadiaceho systému auta,” píše vo svojom stanovisku FIA.

“Komisári majú zato, že DAS je súčasťou riadiaceho systému, hoci nie konvenčného,” uvádza sa ďalej vo vyhlásení. “Hlavné podozrenia ohľadom nelegálnosti systému DAS boli založené na tom, že nejde o súčasť riadiaceho systému. Ak by to bolo tak, potom by došlo k porušeniu technických aj športových pravidiel.”

FIA následne objasnila, ktoré pravidlá by boli porušené, keby DAS nespadal pod riadiaci systém.

Ako prvý by nesplnil spomínaný článok 3.8, teda na systém by sa hľadelo ako na aerodynamické zariadenie kontrolované jazdcom, čo je vo Formule 1 zakázané. Ale keďže DAS je pod riadiacim systémom, je legálny, pretože v tomto pravidle má výnimku.

Následne i článok 10.1.2, podľa ktorého sa zavesenie kolies musí správať len v závislosti od toho, aké sily pôsobia na predné kolesá. Aj tu má, samozrejme, výnimku riadiaci systém, rovnako ako v pravidle 10.2.1.

To pre zmenu hovorí o tom, ako by sa mali správať kolesá, keď je riadenie zafixované. V tom prípade sa môžu kolesá hýbať prakticky len vertikálnym smerom. Ak by DAS nebol považovaný za súčasť riadiaceho systému, pri kontrole tohto pravidla by nebol zafixovaný, a tak by predstavoval spôsob, ako meniť pozíciu kolies aj inak ako vertikálne.

Ďalej ide o pravidlá 10.2.2 a 10.2.3; nastavenie žiadnej časti zavesenia nesmie byť upravované počas jazdy. A napokon článok 34.6 ohľadom pravidiel parc fermé. Podľa neho počas parc fermé nie je prípustná úprava nastavenia zavesenia, čo by v prípade systému DAS, samozrejme, bolo možné.

Komisárom napokon ešte zostalo vysvetliť, prečo je podľa nich DAS systémom riadenia a nie zvyšných spomenutých.

Články 1.2 a 10.4.1 spolu obmedzujú počet riadiacim systémom ovládaných kolies na dve, čo systém DAS spĺňa. Tieto články však — a to je kľúčové — nehovoria o tom, že by volant musel mať len jeden stupeň voľnosti (rotačný pohyb), a preto s ním možno vykonávať aj pozdĺžny pohyb.

“Neexistuje žiadna konkrétna definícia riadenia, ale môžeme povedať, že riadenie ovplyvňuje smerovanie monopostu a počas riadenia kolesá rotujú okolo vertikálnej, resp. takmer vertikálnej osi. Tým dochádza k samotnému riadeniu auta,” vysvetľujú komisári.

Nuž a zmena uhla natočenia (toe) predných kolies je schopná meniť smer auta, aj keď nejde o primárny účel. “Ak sa zmení natočenie kolies v zákrute, bude to mať asymetrický efekt a trajektória auta sa zmení. Ak pilot otočí volantom, odpoveď auta bude závisieť aj od uhla natočenia kolies.”

Argumenty Mercedesu a pohľad komisárov podporuje aj fakt, že mechanika systému DAS sa neveľmi líši od mechaniky konvenčného riadenia, a tiež, že ide o systém plne pod kontrolou jazdca rovnako ako posilňovačom vybavené riadiace systémy.

“Podľa názoru komisárov je systém DAS fyzicky aj z pohľadu funkcionality súčasťou riadiaceho systému,” doplnili komisári ešte pred poučením, podľa ktorého sa jednotlivé strany môžu odvolať.

Podľa Tobiasa Grünera z AMuSu Red Bull chystá svoju vlastnú verziu systému DAS, a tak nie je vôbec vylúčené, že protest bol skôr akými ujasnením si vecí a potvrdením si toho, že po jeho nasadení bude všetko legálne. Čím skôr totižto Red Bull bude mať odpoveď na otázku, či takéto niečo môže nasadiť, tým skôr bude vedieť, či má zmysel vo vývoji pokračovať alebo môže celú vec hodiť do koša.

V opačnom prípade by bolo v záujme Red Bullu s protestom vyčkať a vyrukovať s ním až po pretekoch — to by v prípade dokázania porušenia pravidiel hrozila Mercedesom diskvalifikácia.

Zostáva však ešte jedna otázka: Ak by Red Bullu šlo o to čím skôr zistiť, či je systém DAS legálny, prečo si to neoveril už v priebehu posledných mesiacov?