V Mercedese si lámu hlavu nad tým, ako mohol Verstappen predbehnúť Hamiltona
Maxovi Verstappenovi sa v nedeľu podaril kúsok, nad ktorým inžinieri Mercedesu krútili hlavami ešte dlho po pretekoch. Po prvej zastávke v boxoch totižto predbehol Lewisa Hamiltona vďaka takzvanému undercutu. Strieborné šípy netušia, kde stratili toľko času, že sa to Holanďanovi podarilo.
Red Bull v skutočnosti ani nezamieril do boxov s cieľom predbehnúť Lewisa Hamiltona, ale ustrážiť si pozíciu, o ktorú ho mohol obrať Valtteri Bottas. Ten zastavil z čela ako prvý najmä kvôli prebrzdeným pneumatikám a s istou šancou pokúsiť sa o undercut.
Posledný dominový kameň v podobe zastávky Lewisa Hamiltona spadol o dve kolá neskôr, no ako sa ukázalo, bolo už neskoro. Verstappen našiel dostatok času na to, aby sa vrátil na prvú priečku, ktorú po štarte daroval Lewisovi Hamiltonovi.
“Mysleli sme si, že sme v bezpečí pred undercutom, keď sme mali na Maxa viac ako tri sekundy. V bezpečí sme však neboli,” vysvetľoval Andrew Shovlin, šéf traťových inžinierov Mercedesu, po pretekoch. “Ešte ani teraz celkom nerozumieme tomu, prečo nám naše modely tvrdili, že sme OK. Je jasné, že niečo musíme pochopiť.”
“Tvrdé pneumatiky boli hneď na začiatku dobré, ale aj tak si tým musíme prejsť, pretože sme nie celkom porozumeli tomu, prečo sme o tú pozíciu prišli. Vieme zdôvodniť stratu 2,5 sekundy z troch, ale musíme sa ponoriť hlbšie do detailov, aby sme pochopili, ako to, že sa undercut podaril z takej diaľky, pretože sme to nečakali,” priznal inžinier Mercedesu.
Red Bull vytiahol ďalšie strategické eso, keď Verstappenovu stratégiu zmenil na dvojzastávkovú. Ak by zostal na jednozastávkovej stratégii, celý zvyšok pretekov by musel odolávať útokom zo strany Lewisa Hamiltona, čo by nemusel ustáť. Navyše by mohol prezuť práve Mercedes.
“Ak by sme Lewisa povolali do boxov v kole po Valtterim, nevieme, či by nás Max nasledoval. Ak by sme to spravili, myslím si, že by nás to dostalo do slušnej pozície,” teoretizoval Shovlin. Tu však Mercedes zaváhal.
Po Verstappenovej druhej zastávke mu zostalo jediné; pokúsiť sa odolať. “Myslím si, že presunúť Lewisa na dvojzastávkovú stratégiu by nezafungovalo tak dobre, pretože Max nás práve predbehol a my by sme sa museli dostať cez Sergia. Samozrejme, to by bolo pre Lewisa ťažšie než pre Maxa.” Najmä s ohľadom na maximálku strieborných šípov.
Mercedes obyčajne povolá do boxov ako prvého pilota toho z čela, no tentoraz zamieril ku svojim mechanikom ako prvý Valtteri Bottas. Prečo najskôr neprezuli pneumatiky Hamiltonovi? “Pretože to bolo ešte nepríjemne skoro na to, aby sme šli až do cieľa. A tiež sme mali obavy o Valtteriho auto, na ktorom sa stupňovali vibrácie. Zhoršovalo sa to každým kolom.”
“Už sa to blížilo k štádiu, že sme auto poslali do boxov pre obavy zo spoľahlivosti. Chceli sme sa poistiť, že na trati nebudeme mať problém. Preto sme to spravili. V skutočnosti tým Valtteri spustil zastávky v boxoch na čele, a to nás pri Lewisovi doviedlo k tomu veľmi dlhému stintu,” zrekapituloval Shovlin.