Pirelli: Red Bull a Aston Martin jazdili s nižšími tlakmi v pneumatikách, než sme čakali
Prvotná správa Pirelli o tom, čo sa v Azerbajdžane vlastne stalo, bola ešte trochu kryptická. Vo štvrtok na tlačovej konferencii však už taliansky výrobca pneumatík lepšie vysvetlil, čo znamenali tajomné “prevádzkové podmienky”, ktoré mali spôsobiť zlyhanie pneumatík Maxa Verstappena a Lanca Strolla. Ukázalo sa, že Red Bull a Aston Martin jazdili s menej natlakovanými pneumatikami, ako Pirelli pôvodne očakávalo, hoci pravidlá tým neporušili.
Pirelli najskôr potvrdilo, že všetky tímy dodržali minimálne štartovacie tlaky v pneumatikách a ani neprekročili maximálne teploty zahrievacích dečiek. Za dodržania týchto inštrukcií taliansky výrobca predpokladal, že po výjazde na trať sa tlaky v pneumatikách navýšia, keďže sa navýši aj teplota gúm. V prípade Red Bullu a Aston Martinu však z nejakého dôvodu nedošlo k takému rapídnemu nárastu v tlakoch pneumatík, ako by Pirelli čakalo.
Tlaky pneumatík Red Bullu a Aston Martinu tak zrejme boli — i podľa Verstappenových vyjadrení — po celý čas nad hranicou určenou Pirelli, no keďže boli nižšie, než aké boli predpoklady, tak sa na vnútornej bočnici pneumatiky začalo tvoriť stojaté vlnenie, ktoré gumu oslabilo, čo následne viedlo k jej zlyhaniu.
“V Baku sa proste stalo to, že prevádzkové podmienky, ktoré sme očakávali, sa líšili od tých reálnych. To spôsobilo zlyhanie,” vysvetlil Mario Isola, šéf Pirelli pre F1. “Keď cez pneumatiky prechádza veľa energie a ich tlaky sú nižšie, než aké sú očakávania, tak výsledkom je, že sa na bočnici začne tvoriť niečo, čo voláme stojatá vlna. Stojaté vlny generujú veľa energie na vnútornej bočnici pneumatiky a v istom momente sa pneumatika pretrhne. Toto sa stalo a z tohto dôvodu došlo k incidentu v Baku.”
Isola napokon uznal, že len tlaky v pneumatikách za zlyhanie nemohli. K nešťastiu prispel i fakt, že Pirelli sa na základe dát, ktoré dostalo od tímov, nepodarilo dostatočne presne odhadnúť, aké budú monoposty vo zvyšku víkendu rýchle. Zrejme preto Pirelli z piatka na sobotu zvýšilo minimálne tlaky v pneumatikách len o 1 PSI na 20 PSI.
“Keď pripravujeme predpisy [minimálnych tlakov pneumatík], dostaneme simulácie a uvažujeme aj o nejakej rezerve. Očakávanú záťaž, prítlak či rýchlosti simulujeme, teda nie sú to presne rovnaké hodnoty, aké uvidíme na trati. V tomto prípade sa v Baku niektoré parametre nezhodovali s tým, čo sme videli na trati,” pokračoval taliansky odborník.
“Predpokladáme, že pneumatiky budú prevádzkované na určitých tlakoch a s určitým sklonom. Samozrejme, keď k tomu pridáme nejakú rezervu, tak sa pneumatika ocitne v rozpätí podmienok, ktoré sú pre ňu OK.”
“V tomto prípade sme sa do toho rozpätia nedostali, nie preto, že by tímy robili niečo proti pravidlám, ale preto, že ako obyčajne hľadali extra výkon, čo ich priviedlo k scenáru, ktorý sme nečakali. Tento odlišný scenár bol najmä o tom, že pneumatiky mali menšie tlaky, než aké boli očakávania,” poznamenal.
Hoci sa z prvotnej správy Pirelli mohlo zdať, že na vine mali byť tímy, Isola vo štvrtok viackrát zdôraznil, že tímy neporušili žiadne pravidlo. Nič v pravidlách ich totižto nezaväzuje dodržiavať akýkoľvek tlak počas jázd, tímy si musia dať pozor len na to, aby tlaky na štarte boli nad požadovanou hranicou.
“Ak pravidlá nie sú napísané tak, že sa musíte počas jazdy držať istého tlaku, tak nemôžem povedať, že by spravili niečo proti pravidlám, keď hľadali viac výkonu,” pripúšťa Isola. “Ak rešpektujú štartovacie tlaky, tak splnili pravidlá.”
O rok sa situácia zmení, keďže Pirelli začne sledovať aj tlaky počas jázd. “Ak sa to isté stane o rok, keď budeme mať štandardizovaný senzor a prikážeme isté prevádzkové tlaky, tak v tom prípade by to bolo proti pravidlám. Nie však tento rok.”
Isolu neprekvapilo, že tímy hľadajú spôsoby, ako znížiť tlaky v pneumatikách a tým nájsť aj viac rýchlosti. Napokon naznačil, že medzi tímami sa kvôli tomu v Baku objavili rozdiely o amplitúde viac ako 1 PSI.