logo F1online.sk

Nepreverí jazdcov, ale váš gauč. Paul Ricard sa chce zbaviť prívlastku nudný

Paul Ricard, Le Castellet, Francúzsko
© Twitter/Scuderia Ferrari
Milan Kubala
Milan Kubala18. 6. 2021

Po ročnej prestávke sa Formula 1 vracia na jednu z najmenej obľúbených tratí medzi fanúšikmi. Z Paula Ricarda sa vo formulovom svete stalo synonymom nudy a nedeľného driemania pred televízorom. Tento rok sa však organizátori rozhodli zasiahnuť a trať si prešla niekoľkými zmenami. Pomôžu alebo nás čaká ďalší nezáživný víkend?

Paul Ricard sa do kalendára F1 vrátil v roku 2018. Odvtedy sa na ňom odjazdilo 106 pretekových kôl, počas ktorých sme mali možnosť vidieť 73 predbiehacích manévrov. Čisto zo štatistického hľadiska by sa teda VC Francúzska nemala radiť medzi tie najnudnejšie, no napriek tomu sa jej nedarí v obývačkách rozohnať driemoty.

Určite nie v tých, ktoré sú vybavené pohovkami a sedačkami (od 9 €) od nabbi.sk, najformulovejšieho eshopu s nábytkom na Slovensku, ktorý sa stará o dokonalé pohodlie fanúšikov F1 aj v nedeľu popoludní.

Predbiehacie manévre tu teda nie sú také nezvyčajné. Väčšina z nich však divákov nedvíha zo sedačiek; keď sa už nejaký objaví, tak ide o jednoduché predbehnutie s pomocou systému DRS. O intenzívnejšie súboje, ktoré by sa tiahli aj niekoľkými zákrutami, nás oberajú stredne rýchle a rýchle sekcie.

“Tie zákruty sú rýchle, sú ohromné, ale problém je, že sa neviete priblížiť k autu pred vami. Z tohto pohľadu ide o jednu z najhorších tratí,” vyhlásil Nico Hülkenberg po poslednej VC Francúzska. “Celý čas v nich idete na treťom alebo štvrtom prevodovom stupni a rýchlosti sú dosť vysoké. Na aerodynamiku to má obrovský dopad a ja som to prežíval jeden a pol hodiny.”

Podľa Daniela Ricciarda je problémom i to, že charakter okruhu nedovoľuje v zákrutách voliť rôzne línie prejazdu, a tak sa aspoň čiastočne vyhnúť rozvírenému vzduchu monopostu vpredu.

“Je to tu ťažké. Je tu veľa dlhých zákrut. Keď ste v tých stredne rýchlych zákrutách, tak máte veľký problém zostať blízko auta pred vami. Prvých pár kôl, keď som bol za chlapíkom na softoch, som si len ničil pneumatiky,” lamentoval Daniel Ricciardo rovnako po VC Francúzska 2019. “A keď sa bavíme o ôsmej zákrute na konci DRS, tak tam sa brzdí tak neskoro, že ak už tam nie ste vedľa súpera, tak len ťažko to pustíte na brzdy.”

Veľa predbiehania, resp. žiadne nevidíme ani v Monaku. To je však z pohľadu diváka, ktorý veľkú cenu sleduje z pohodlia obývačky, okorenené aspoň neustálym nebezpečenstvom a hrozbou toho, že si bariéry vypýtajú svoju daň.

V Le Castellet však také niečo nehrozí. Štrk či trávu tu budete hľadať len márne; asfaltové zóny sú dimenzované veľmi veľkoryso a pripomínajú skôr prerastené parkovisko (navyše rovné ako placka) ako pretekársku trať.

Ak teda pilot spraví chybu a vyjde za hranice trate, tak ho nečaká takmer žiaden trest. Ba čo je horšie, výjazdom mimo trať môže dokonca získať. Po pretekoch v Španielsku, Monaku a Azerbajdžane sa tak môžeme “tešiť” na návrat obľúbeného sledovania traťových limitov.

Toho, že by pilot pri jazde za hranicou svojho auta či svojich schopností trafil bariéru a rozbil si auto, sa obávať veľmi nemusí. Ako sme už spomenuli, bariéry sú poriadne ďaleko, vo výjazdových zónach je navyše položený špeciálny abrazívny asfalt, ktorý monopost F1 zabrzdí ešte skôr.

Paul Ricard vo výjazdových zónach využíva dva typy asfaltu. Kde je ktorý, môžeme spoznať podľa modrých, resp. červených pásov, z ktorých sa mnohým divákom krížia oči. Na červenom úseku je ešte abrazívnejší asfalt ako na modrých a má za úlohu dobrzdiť monopost. Penalizáciou za jeho využitie je fakt, že sa tu rýchlejšie opotrebúvajú pneumatiky.

Tvrdé nárazy do bariér tak v Le Castellet nie sú také časté ako na iných tratiach, veď Paul Ricard je v prvom rade testovacím okruhom, na ktorom tímy ocenia, že počas testovacích dní nerozbijú svoje auto. Pripomeňme, že v 90. rokoch bol celý okruh rekonštruovaný tak, aby sa z neho stalo špičkové testovacie centrum. Aj z tohto dôvodu sa Paul Ricard niekedy prezýva labyrint; ponúka až 167 rôznych konfigurácií trate.

Veľmi neprekvapí, že už po pretekoch v roku 2018 bol Paul Ricard označovaný za najhoršie podujatie roka. Podľa francúzskych médií sa preto rokovalo aj o odstránení šikany v strede rovinky Mistral, no ako už dnes vieme, tento návrh oporu nenašiel.

Éric Boullier v pozícii strategického poradcu organizátora vtedy prezradil, že na jeho otázku, ako vylepšiť okruh, dostal ako odpoveď “úplne novú konfiguráciu, ktorá vôbec nebola Paulom Ricardom”. Boullier však chcel zachovať jeho charakter, meniť by chcel prvý sektor. “Ponecháme si šikanu a ponecháme si aj zákruty Signes a Beassuet (na konci rovinky Mistral), pretože ide o zákruty, ktoré sú pre tento okruh význačné.”

Odstránenie šikany na rovinke Mistral neprichádzalo do úvahy napríklad aj z toho dôvodu, že okruh by musel niekam presunúť približne 10-tisíc divákov, ktorí sedia priamo pred týmto najideálnejším miestom na predbiehanie.

Potom, čo vlani vysvitlo, že sa veľká cena neuskutoční, si teda okruh prizval na pomoc Studio Dromo, ktoré renovovalo okruhy Silverstone i Zandvoort, aby pomohlo upraviť trať. Viac ako 70 percent z takmer šesťkilometrového okruhu sa tak v zime dočkalo preasfaltovania, zmien v sklone zákrut, ktoré majú napomôcť nielen odtekaniu vody, ale tiež jazdcov viac potrápiť.

“Dostali sme požiadavky na opravu niektorých zákrut z hľadiska asfaltu. Keď sme už boli pri tom, tak sme si povedali, že urobíme maximum v rámci hraníc, ktoré sme mali stanovené,” vysvetľoval majiteľ spoločnosti Studio Dromo Jarno Zaffelli. “Všetky zákruty, ktoré sme preasfaltovali, sme aj reprofilizovali. Reprofilizáciou si neprešla len desiata zákruta, ostatné boli jemne upravené.”

“Šlo o pár vecí v súvislosti s odtekaním vody, pár vecí pre predbiehacie manévre a podobne,” pokračoval odborník na pretekárske okruhy, podľa ktorého sa majú piloti pripraviť aj na to, že nový povrch bude oveľa hladší ako pred dvoma rokmi. “Určite pocítia, že nový povrch má oveľa menej nerovností. Na miestach, kde sme nekládli nový asfalt, teda najmä na rovinkách, tie hrbole budú cítiť, no keď prejdú na čiernu časť, tak tá bude hladšia ako predtým.”

“A pocítia aj väčšiu oporu, napríklad v jedenástej zákrute,” poznamenal na margo zmien v sklone trate Zaffelli. Jedenásta zákruta sa tak bude intenzívnejšie zvažovať smerom dovnútra.

“Najdramatickejšia” zmena sa však týka pomalej pravotočivej piatej zákruty, z ktorej autá akcelerujú do šestky a sedmičky a na rovinku Mistral. Piata zákruta má odteraz svoj hrebeň, ktorý napomôže odviesť vodu z trate, no tiež vytrápi jazdcov, “keďže je presne v strede pretekárskej stopy”.

S týmito úpravami si nateraz musíme vystačiť. Spomínaná zmena prvého sektora či vytvorenie pomalšej šikany v strede rovinky Mistral sú vecou, o ktorej chce organizátor rokovať s FIA pred nasledujúcimi ročníkmi.

Táto nedeľa by však mohla byť iná ako predchádzajúce. Už dlho sme totižto nesledovali taký intenzívny súboj o majstrovský titul ako tento rok.

A ak už predsa len budete driemať, tak aspoň na kvalitnej sedačke od nabbi.sk! Alebo si efjednotku rovno pozrite v záhrade, nabbi.sk má v ponuke celý rad hojdačiek (už od 17 €) či sietí (od 8 €) do záhrady.