logo F1online.sk

Strategický ťahák Niké: Verstappen o nos pred Mercedesom. Rozhodnú pneumatiky?

Paul Ricard, Le Castellet, Francúzsko
© Pirelli
Milan Kubala
Milan Kubala20. 6. 2021

Francúzsku pole position ukoristil Max Verstappen, no určite ešte nič nemá vyhraté. Za sebou má oboch pilotov Mercedesu a až za nimi bude štartovať Sergio Pérez, ktorý tak bude mať obmedzené možnosti, ako pomôcť svojmu kolegovi. Je možné, že Holanďan napokon pomoc ani nebude potrebovať, no na druhej strane sa môže zopakovať aj scenár zo Španielska. Čo rozhodne o víťazovi?

Po kontroverzii okolo zadných krídel a zlyhaní pneumatík Pirelli sa zmenili dve veci. FIA pristúpila k prísnejším testom zadných krídel, ktoré však na prvý pohľad Red Bullu veľmi neuškodili, nuž a taliansky výrobca prikázal tímom zvýšiť tlaky v pneumatikách a vydal 18-stranovú sadu inštrukcií, ako pracovať s pneumatikami. Tá má zabezpečiť, že po celú dĺžku veľkej ceny tlaky v pneumatikách neklesnú pod požadovanú (nie prikázanú) hodnotu.

Mercedes to dosť rozhodilo. “Pri týchto tlakoch mám zo všetkých pneumatík zlý pocit,” vyznal sa Lewis Hamilton v piatok. “Pri týchto teplotách mám z tvrdých gúm lepší pocit. Čím mäkšia je guma, tým je to horšie. Myslím si, že väčšina ľudí sa nebude vedieť dočkať toho, kedy prezuje na hardy.”

A v krátkych pretekových simuláciách sa ukázalo, že Red Bull má na stredne tvrdej zmesi mierne navrch, hoci porovnať si rýchlosti tímov nie je zrovna najjednoduchšie. Síce všetci piloti z čela odjazdili stint na mediumkách, no nie všetci aj s rovnakým množstvom paliva.

Valtteri Bottas ako jediný najskôr absolvoval stint na mäkkej zmesi, po ktorom prezul na mediumky. Na rozdiel od ostatných už teda jazdil s ľahším autom; mal o toľko menej paliva, koľko sa ho spotrebuje za sedem kôl. V priemere tak bol o necelé tri desatiny rýchlejší ako Red Bull.

Mark Hughes z the-race.com sa preto pustil do prepočítavania. Keď zohľadnil aj množstvá paliva, vyšlo mu, že Valtteri Bottas bol pomalší ako Max Verstappen, hoci len tesne. Rozdiel činí približne 0,15 sekundy. Po zohľadnení paliva Hamilton počas svojho desaťkolového stintu strácal na Bottasa jednu desatinku.

Podľa týchto prepočtov sa teda zdá, že minimálne na stredne tvrdej zmesi bude mať Red Bull navrch. Tímy však predpokladajú, že ešte dôležitejšiu úlohu ako čistá rýchlosť zohrá práca s pneumatikami. Pri takto nahustených pneumatikách zrejme nebude robiť problémy teplotná degradácia, ale tvorba pľuzgierov.

O tom, kto bude najrýchlejší, rozhodnú pľuzgiere na zadných pneumatikách. V tomto smere sa teda VC Francúzska môže podobať minuloročným pretekom v Silverstone, v ktorých Hamilton dorazil do cieľa s defektom.

Za zmienku stojí ešte ďalší fakt: Verstappen bol síce po prepočtoch rýchlejší ako Mercedesy, no svoje najlepšie časy zajazdil v úvode stintu. Čím dlhší bol stint, tým viac sa do popredia dostával Mercedes. Svoje posledné kolo Verstappen zajazdil za 1:37,751, Hamilton 1:37,482 a Bottas dokonca 1:37,202.

Porovnávať časy na softoch nemá veľký význam, mäkkej zmesi sa zrejme tímy ani nedotknú. Pri zvýšených tlakoch totižto viacerí jazdci potrebovali až sedem kôl na to, aby vychladili svoje pneumatiky a zajazdili ďalší rýchly čas. Je otázne, či niekto bude chcieť tak intenzívne manažovať gumy, najmä keď stredne tvrdá zmes je podobne rýchla.

Všetky tieto predpoklady môže hodiť do koša dážď. Nad okruhom Paula Ricarda sa na obed rozpršalo a piloti do pretekov F3 štartovali na gumách do veľkej vody.

Prehľad priemerných časov z piatkových pretekových simulácií podľa AMuSu:

Pilot Čas Stint (kolá)
Bottas 1:38,153 soft (7)
Sainz 1:38,226 soft (5)
Gasly 1:39,012 soft (7)
Ricciardo 1:39,668 soft (6)
Norris 1:39,834 soft (9)
Räikkönen 1:39,869 soft (6)
Mazepin 1:41,831 soft (8)

Pilot Čas Stint (kolá)
Bottas 1:37,464 medium (8)
Verstappen 1:37,710 medium (10)
Hamilton 1:37,962 medium (10)
Pérez 1:38,508 medium (10)
Räikkönen 1:38,829 medium (3)
Ocon 1:38,976 medium (10)
Sainz 1:38,992 medium (4)
Cunoda 1:39,129 medium (7)
Russell 1:39,303 medium (11)
Vettel 1:39,413 medium (11)
Giovinazzi 1:39,649 medium (8)
Stroll 1:39,743 medium (11)
Schumacher 1:41,038 medium (10)

Pilot Čas Stint (kolá)
Leclerc 1:38,194 hard (7)
Alonso 1:38,558 hard (10)
Latifi 1:39,879 hard (11)

Štartový rošt

Poradie z kvalifikácie sa nemení, čo znamená, že z prvého radu vyštartujú Max Verstappen s Lewisom Hamiltonom, za ktorými sa zoradia Valtteri Bottas a Sergio Pérez.

Zo skvelej piatej priečky vyštartuje Sainz pred Gaslym, ktorý opäť podal vynikajúci výkon. Z prvej desiatky štartujú ešte Leclerc, Norris, Alonso a Ricciardo. Všetci na mediumkách.

Schumacher si ponechá svoje pätnáste miesto. Len Júki Cunoda sa po výmene prevodovky a podlahy za kus inej špecifikácie presunie z posledného miesta do boxovej uličky, odkiaľ aj odštartuje.

https://pbs.twimg.com/media/E4QgY6QWUAELKrY?format=png&name=large

Stratégie

Pirelli predpovedá, že jasne najlepšia bude jednozastávková stratégia, pri ktorej piloti odjazdia jeden stint na stredne tvrdej a jeden stint na tvrdej sade.

Taliansky výrobca do svojho strategického prehľadu zakomponoval aj stint tvrdá-mäkká, no ten je pomalší ako vyššie spomenuté stratégie.

https://pbs.twimg.com/media/E4UD8VAXIAEHWk3?format=jpg&name=medium

Čo ešte zostalo pilotom pred pretekmi?

Keďže si všetci ponechali jednu úplne novú sadu čerstvých hardov, aj prvá desiatka môže staviť na optimálnu jednozastávkovú stratégiu. Väčšina jazdcov má tiež k dispozícii novú mäkkú zmes, čo by mohlo niekoho zlákať k tomu, aby v závere zajazdil najrýchlejšie kolo pretekov.

https://pbs.twimg.com/media/E4UDTcWWUAUdR85?format=jpg&name=large

Poznamenajme ešte, že mäkká zmes je podľa piatkových dát Pirelli o 0,6 sekundy rýchlejšia ako stredne tvrdá a o 1,1 sekundy rýchlejšia ako tvrdá zmes.

https://pbs.twimg.com/media/E4Ofy3FX0AEKdo1?format=jpg&name=large

Tipy redakcie

Milan Kubala

Max Verstappen nemá nad čím špekulovať a dnes proste musí vyhrať. Red Bull má dokonca veľkú šancu na zisk double, keďže v prípade suchej trate zrejme bude rozhodovať práca s pneumatikami a dobre vieme, že Pérez je v tomto smere v padoku špička.

Daniel Ricciardo a Esteban Ocon síce štartujú vedľa seba, no Austrálčan nepôsobí zrovna najistejším dojmom. Alpine už v piatok ukázal, že v pretekoch by mohol pohroziť McLarenu aj Ferrari.

Matúš Pavlík

Z toho, čo sme sa v piatkových tréningoch a z doterajšieho priebehu sezóny naučili je, že Antonio Giovinazzi sa predsa len krôčik po krôčiku dostáva pred Kimiho Räikkönena. Dnes taliansky pretekár opäť štartuje pred svojím fínskym kolegom, čo mu do pretekov dáva solídne šance ho opäť prekonať.

Rovnako tak vieme, že monopost Ferrari je skôr “sobotný” než nedeľný. V Baku mal Pierre Gasly napriek problémom s motorom skvelé pretekové tempo.

Esteban Ocon a Daniel Ricciardo štartujú v nedeľu vedľa seba. Austrálčan sa s McLarenom stále zoznamuje, kým Ocon predviedol v piatok skvelé tempo. Domáci miláčik by podľa mňa mal byť v pretekoch rýchlejší než trápiaci sa Ricciardo.

Uvidíme na trati safety car? Nuž, predpovede sa stále viac a viac prikláňajú k tomu, že v pretekoch zaprší, čo zvyšuje šance, že prvýkrát uvidíme v akcii aj zelený Aston Martin v úlohe safety caru.

Slavo Dzuričko

Veľká cena na okruhu Paula Ricarda mala v posledných rokoch pomerne konzervatívny priebeh. A aj vďaka výkonom vo včerajšej kvalifikácii by mohol pri správnej stratégii vyhrať držiteľ pole position Max Verstappen.

Pretekaniu v štýle “štart-cieľ” však bude chcieť zabrániť Lewis Hamilton, ktorý by sa o pódium mohol pobiť s Pérezom. Mexický pretekár podal v Baku veľmi dobrý výkon a práve preto by mohol zvládnuť Valtteriho Bottasa, ktorý sa na štarte nachádza pred ním.

Posledný tip je zameraný na vozidlo safety car. Vzhľadom na charakter trate a obrovské výbehové zóny môžeme očakávať množstvo zničených resp. zbrúsených pneumatík, no neočakávam výjazd vozidla safety car.

Tomáš Schügerl

Max Verstappen má v rukách najlepšie karty na víťazstvo. Red Bull má podľa piatkových analýz aj v pretekovom tempe navrch pred Mercedesom, a Holanďan si po vypadnutí v Baku nenechá ujsť ďalšiu šancu, ako zvýšiť náskok na čele šampionátu.

Dnešné preteky budú vo veľkej miere o manažovaní pneumatík. A v štartovom poli je pilot, ktorému sa miestami prezýva „šetrič“ – je ním Sergio Pérez. Ak zostane sucho a teploty budú naďalej vysoké, bude starostlivosť o pneumatiky kľúčová, a v nej je Pérez špičkový. Aj vďaka tomu môže pokojne prekonať jeden či oba Mercedesy a po triumfe v Baku opäť dosiahnuť na pódium.

Do prvej zákruty je pomerne ďaleko, vpredu sa môže stať čokoľvek. Profitovať by z toho mohol „najlepší zo zvyšku,“ ktorým je na tomto podujatí zatiaľ Carlos Sainz. Španielovi tento okruh sedí, v roku 2019 na ňom skončil šiesty, tiež najlepší mimo vtedajšej trojice top tímov. Dnes by mohol atakovať najlepšiu štvorku.

Jazdci od jedenásteho miesta nižšie majú voľné ruky pri výbere pneumatík, čím môžu získať strategickú výhodu. Sebastian Vettel bol v podobnej pozícii v Baku a vďaka dobrej stratégii by bol aj bez nepredvídateľných okolností s prehľadom v prvej desiatke. Vyjsť mu to môže aj dnes.

A čo tvoje tipy?

Na www.nike.sk ťa čaká bohatá ponuka kurzov. Vieš si z nich vybrať lepšie ako naša redakcia?

Tak sa zaregistruj na www.nike.sk, teraz dokonca získaš 20€ bonus na tvoj účet, a ukáž sa!