logo F1online.sk

O novom motore Ferrari: Idú inovatívnejšou cestou, no turbo nerozdelia

Carlos Sainz
© Scuderia Ferrari Press Office
Milan Kubala
Milan Kubala9. 6. 2021

Ferrari sa po minulej sezóne dokázalo dať dokopy, no ešte stále to najmä po motorovej stránke na boj o titul nestačí. Hovorí sa, že talianske motory strácajú na Mercedes a Hondu okolo dvadsať konských síl, čo je stále dosť. Vo Ferrari však vedia, že tento rok ešte nie je z pohľadu vývoja motora vrcholový, tým bude až sezóna 2022.

Už počas zimy talianske médiá hlásali, že motorové oddelenie Scuderie chce po vzore Mercedesu a Hondy rozdeliť svoje turbo, a síce umiestniť kompresor na prednú časť motora, turbínu na zadnú a oba komponenty spojiť hriadeľom, ktorý by sa nachádzal vo véčku medzi valcami spaľovacieho motora.

Napokon sme sa nedočkali nasadenia tejto novinky, ktorá Mercedesu a Honde pomohla postaviť kompaktnejšiu pohonnú jednotku, z čoho následne profitovala i aerodynamika. Tie isté talianske portály, ktoré cez zimu avizovali rozdelenie turba, túto tému otvorili opäť. V roku 2022 ho vraj už uvidíme.

Mark Hughes z portálu The Race má však opačné informácie. Podľa dobre informovaného formulového insidera Ferrari investuje svoje úsilie do iných oblastí motora a nápad rozdeliť turbo zostane len na papieri. Keďže Renault už oznámil svoj zámer v tomto smere napodobniť Mercedes a Hondu, Ferrari zostane jediným výrobcom motorov s konvenčným riešením turba.

Hughes navyše vysvetľuje, že Ferrari už od minulého roka financuje dva paralelné vývojové programy, ktorých cieľom má byť postaviť pohonnú jednotku pre rok 2022. Jeden z týchto programov sa snaží zdokonaľovať súčasnú pohonnú jednotku a až donedávna mal tento program vykazovať sľubnejšie výsledky na dynamometroch.

Avšak, v posledných týždňoch sa malo druhej vývojovej skupine podariť nájsť prelomové zlepšenie. Ferrari preto momentálne favorizuje práve tento inovatívnejší program, ktorý vedie Wolf Zimmerman, kedysi inžinier v AvL (Ústav pre spaľovacie motory) v Grazi.

Nová pohonná jednotka sa má pýšiť inovatívnym riešením medzichladiča, výrazné výkonnostné zisky sa podarilo nájsť v systéme rekuperácie energie — mimochodom, podľa AMuSu má už teraz Ferrari po stránke rekuperácie navrch —, no zrejme najvýznamnejší posun zaznamená spaľovací proces.

“Skombinovať superrýchle zapaľovanie s vytváraním turbulencií v nasávanej zmesi — a teda zvyšovaním jej explozívnych vlastností — a tiež urýchľovaním toho, aby sa plameň čím skôr dostal k okrajom spaľovacej komory, sú absolútne kľúčové elementy, ako zlepšiť spaľovanie a čo najlepšie využiť maximálny tlak paliva 500 barov, ktorý je povolený za súčasných pravidiel,” píše Hughes narážajúc na oblasti, ktoré bude Ferrari optimalizovať.

A hoci architektúra motora bude konvenčná a turbo sa rozdeľovať nebude, úpravy medzichladiča a ďalších elementov umožnia poskladať výrazne kompaktnejšiu pohonnú jednotku, než akú Ferrari do svojich monopostov inštaluje dnes.pracoval