Ferrari zarezáva na šasi pre rok 2022, hotové má byť koncom leta | Magazín F1 - F1online.sk

Ferrari zarezáva na šasi pre rok 2022, hotové má byť koncom leta

Charles Leclerc
zdroj: Scuderia Ferrari Press Office

Scuderia Ferrari v Monaku vyzerá prekvapivo konkurencieschopne, no nie je to táto sezóna, ktorá inžinierov z Maranella zaujíma najviac. Taliansky tím sa takmer naplno koncentruje na budúci ročník. Monopost je podľa Mattiu Binotta už v pokročilej fáze vývoja, šasi má byť hotové po letnej prestávke.

Ferrari už podľa vyjadrení Laurenta Mekiesa zo Španielska presunulo 95 percent zdrojov na vývoj budúcoročného auta. Zdá sa, akoby Scuderia chcela zanechať boj o tretie miesto v tohtoročnom šampionáte… “Tretie miesto? To sa uvidí na konci sezóny. Teraz je pre nás dôležitejší rok 2022,” vyjadril sa Mattia Binotto, ktorého cituje corriere.it.

Dosiahnuť tento rok dobrý výsledok má pre tímy menšiu prioritu. Kým Red Bull si aj do Monaka priniesol balík noviniek a podľa Marka chce vyvíjať aspoň do letnej prestávky, taký Mercedes si uvedomuje, že si nemôže dovoliť zanedbať vývoj budúcoročného auta, a tak tento rok prinesie podľa Wolffa len “maličké” vylepšenia. Tohtoročný vývoj v Mercedese de facto ustal, inžinieri sa už budú snažiť len pracovať s tým, čo majú.

Mattia Binotto súhlasí s tým, že toto je najlepší prístup. Ferrari sa podľa toho i zariadilo a inžinieri budú čoskoro prezentovať prvé výsledky. Šasi má byť už “v pokročilej fáze vývoja”, ktorý by mal byť dotiahnutý koncom leta.

“Toto sú kľúčové chvíle, pretože nám zostáva len pár týždňov predtým, ako tento projekt zmrazíme. Od budúceho roka budú platiť pravidlá, ktoré budú v platnosti niekoľko rokov, nemôžeme zostať nepripravení, nejde tu len o budúci rok, ale aj o tie nasledujúce,” uvedomuje si Binotto. “Preto je nevyhnutné si stanoviť rok 2022 ako prioritu. Momentálne prebieha vývoj nášho auta podľa plánov.”

“V tejto fáze tiež prijímame dôležité rozhodnutia po stránke aerodynamických konceptov. O mesiac budú jasne definované a potom začneme s vývojom prvých komponentov. Následne budeme pracovať na detailoch, na geometrii aerodynamiky. To znamená, že čas na vylepšovanie súčasného auta sa kráti, ak už nevypršal. Všetko naše úsilie ide do budúcej sezóny,” priblížil šéf Maranella. “Nemôžeme stratiť ani týždeň vývoja. Prekvapilo by ma teda, ak by také tímy ako Mercedes alebo Red Bull strácali drahocenný čas len na to, aby vyhrali tento šampionát.”

Budúcoročný boj o titul je tak už v plnom prúde, hoci zatiaľ len v továrňach a v zákulisí. Okrem významnej revolúcie aerodynamických pravidiel nás totižto čakajú aj nové osemnásťpalcové pneumatiky a zavedenie palív s desaťpercentnou biozložkou.

“Budúci rok zmrazíme motory na nasledujúce tri roky, takže musíme prijať dôležité rozhodnutia. Budeme mať palivo s desiatimi percentami etanolu, teda bude ekologickejšie. Znie to síce jednoducho, ale charakteristika spaľovacieho procesu sa tým pádom úplne zmení,” vysvetľuje Mattia Binotto, ktorého motorové oddelenie tiež pracuje pod tlakom.

Obmedzujúce sú tiež reštrikcie spojené s testovaním pohonných jednotiek. “V tomto smere čelíme obmedzeniam v podobe počtu hodín, ktoré máme k dispozícii na dynamometroch. Pri vývoji je dôležitá efektivita.” A Ferrari šikovne využíva každú príležitosť, tentoraz využilo fakt, že Mercedes sa vzdal svojich testov nových pneumatík Pirelli do dažďa.

Binotto následne v súvislosti s nedávnymi mediálnymi prestrelkami medzi Red Bullom a Mercedesom o tom, kto komu zobral koľko zamestnancov, dal do pozornosti zaujímavú informáciu. “V priebehu posledných troch rokov sme prijali viac ako 30 inžinierov z konkurenčných tímov. Red Bull o tom viac hovorí, ako do toho skutočne ide, my podnikáme tieto kroky bez toho, aby sa o nich vedelo.”

Rok 2022 môže do značnej miery prekopať poradie v štartovom poli. Očakáva sa však, že na začiatku novej éry sa rozdiely medzi jednotlivými tímami opäť prehĺbia, čo z pohľadu atraktivity športu určite nie je dobré. Na druhej strane sa však môžeme tešiť na tesnejšie súboje, nové autá vraj majú byť schopné nasledovať súpera tesnejšie bez toho, aby utrpela aerodynamika.

Mattia Binotto nám berie aj túto nádej. “Autá si nebudú bližšie, na začiatku sa tento cieľ nepodarí splniť, až časom budeme sledovať, ako budú blízko. Nuž a pokiaľ ide o ten druhý cieľ pravidiel pre rok 2022, aby bolo predbiehanie ľahšie, tak nie som presvedčený, že ho dosiahneme. Z dát, ktoré máme k dispozícii, vidíme, že autá budú výkonné a budú robiť problémy tým, ktoré ich budú nasledovať.”

Možno vás zaujme

Komentáre