logo F1online.sk

Kontroverzia v F2: Deledda stratil na pole position 6,8 sekundy, no do pretekov nastúpiť môže

Alessio Deledda
© Twitter/HWA AG Official
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík20. 5. 2021

Formula 2 nám z času na čas prinesie situácie, pri ktorých aj tí najväčší laici len nechápavo krútia hlavou. Napríklad v roku 2019 tento juniorský šampionát veľmi negatívne preslávil Mahaveer Raghunathan, ktorý nebol len oveľa pomalší než všetci naokolo, ale ako sa ukázalo, nepoznal ani základné pravidlá motoršportu. Aj v tejto sezóne máme na rošte Formuly 2 pretekára, ktorý je vskutku „o parník“ pomalší, než všetci naokolo, Alessia Deleddu.

Tento štedro dotovaný taliansky pretekár sa tento víkend v Monaku nedostal na titulky po prvýkrát. V novembri 2020 pridal na svoj Instagram niekoľko videí, na ktorých riadi auto na verejných komunikáciách omnoho rýchlejšie než je dovolené. Na niektorých záberoch dosiahol rýchlosť 300 kilometrov za hodinu, na iných išiel cez 200 kilometrov za hodinu v miestach, kde je povolená len osemdesiatka. Svoje vozidlo pritom riadil len jednou rukou, keďže tou druhou kameroval.

Je len škoda, že Alessio takúto rýchlosť neukazuje aj vo svojej pretekárskej kariére. Napriek tomu, že vo Formule 3 patril medzi najstarších a najskúsenejších pretekárov, nezískal v sezónach 2019 a 2020 ani jeden bod. Napriek tomu si vďaka štedrej podpore kúpil miesto vo Formule 2 v tíme HWA Racelab, kde si tento taliansky pirát ciest zatiaľ robí poriadnu hanbu.

Vo štvrtkovej kvalifikácii na Veľkú cenu Monaka zaostal za najrýchlejším Théom Pourchairom o asi 6,8 sekundy(!) a o 6,3 sekundy za najrýchlejšom mužom svojej kvalifikačnej skupiny, Robertom Švarcmanom. Kvôli tomu sa v podstate ani nekvalifikoval do ďalšieho priebehu víkendu. Pre takéto situácie existuje pravidlo o tzv. 107-percentnom čase, podľa ktorého ak jazdec nedokáže byť v určitom časovom rozostupe za víťazom kvalifikácie (v prípade Monaka, kde sa štartové pole rozdelí na dve polovice za víťazom svojej kvalifikačnej skupiny), do pretekov nemôže nastúpiť. Túto hodnotu Deledda „prepásol“ o takmer šesť desatín, a tak sa očakávalo, že ho komisári do pretekov nepustia.

Nestalo sa. Riaditeľstvo pretekov totiž môže v takýchto prípadoch udeliť výnimku. Dostal ju napríklad Júki Cunoda na Veľkej cene Emilia Romagna, keď havaroval vo svojom prvom meranom kole a v kvalifikácii nezapísal žiadny rýchly čas.

Aj samotné pravidlá pritom hovoria, že túto výnimku možno udeliť len za „zvláštnych okolností“. Hľadí sa pritom aj na časy z tréningov a keďže Cunoda nemal problém v Imole jazdiť v tréningoch konkurencieschopné časy, komisári pri udelení výnimky neváhali. Avšak Deledda aj v tréningu zajazdil o asi 1,5 sekundy pomalší čas než v kvalifikácii. Inak povedané, za celý víkend nezajazdil ani jedno kolo, v ktorom by bol aspoň o šesť sekúnd pomalší než Švarcman v kvalifikácii.

Súvisiace články