Bearmanov paradox: V hodnotení F1 je vyššie ako v šampionáte F2
Hovorí sa, že ak sa pilotovi darí vo Formule 2 a predvádza špičkové výkony, tak bude mať veľkú šancu uspieť aj v kráľovnej motoršportu. Niekedy to však neplatí. V tejto sezóne môžeme sledovať jeden paradox: Oliver Bearman je vyššie v hodnotní šampionátu Formuly 1 než Formuly 2.
Bearman v tomto roku absolvoval len jedny preteky F1, v ktorých obsadil siedme miesto. Získal cenných šesť bodov, ktoré ho stále držia na trinástej priečke Pohára jazdcov. Ak sa mladý Brit takto vyšvihol a v priebehu jednej veľkej ceny dokázal — dokonca bez piatkových tréningov — tak vysoko bodovať, Formula 2 by preňho mala byť hračka. Platí však, že kým vo Formule 1 je v priebežnom hodnotení trinásty, v juniorskej sérii až sedemnásty.
Vo svojom “domácom” šampionáte síce preteky v Džidde vynechal, ale okrem toho bodoval len trikrát. V šampionáte je len päť jazdcov, ktorí by mali menej bodov. Ak by sa chcel Haas rozhodovať podľa Bearmanových výkonov vo Formule 2, sedačka by sa mu vzdialila. Našťastie šéf stajne Ajao Komacu odkázal, že najdôležitejšie sú preňho prvé tréningy v F1.
“F2 je pomalšia, ale myslím si, že jazda v monoposte F1 oveľa lepšie pasuje k môjmu prirodzenému jazdeckému štýlu,” vysvetľuje svoj paradox Oliver Bearman. “Jazdiť v monoposte F1 rýchlo je pre mňa intuitívne.”
Bearman trénuje aj skákanie z auta do auta
Bearman má za sebou okrem VC Saudskej Arábie aj voľné tréningy v Mexiku, Abú Zabí, Imole a Barcelone. Zatiaľ čo v F1 dokázal držať krok s oveľa skúsenejším kolegom, vo Formule 2 ho to do istej miery brzdí.
Preskakovať z jedného auta do druhého nie je ľahké. “Je to náročné. Vždy mi pomôže, keď môžem odjazdiť viac kôl. Vo Formule 2 ich toľko nemáme k dispozícii. V tréningu dostaneme jednu sadu pneumatík a ideme rovno do kvalifikácie. Vo Formule 2 nemáte čas nájsť rytmus.”
“Nuž a napríklad v Imole som dva roky nebol, takže bolo fajn tam odjazdiť viac kôl. Na druhej strane štýl jazdy je celkom odlišný. Vrátiť sa do rytmu počas dvoch kôl v kvalifikácii je náročné, takže pred víkendmi musím pracovať tvrdo, aby som zvládol oba štýly,” prezradil Bearman.
Na simulátore mu nestačí pripravovať sa na F2. Po pár stintoch v simulátore F2 presedlá na F1 a naspäť. “Ak poriadne zatlačím na plynový pedál, dokážem zajazdiť lepšie časy v F1, zatiaľ čo v F2 musím rešpektovať auto a jazdiť opatrne. Formula 1 je o čosi intuitívnejšia a príde mi prirodzenejšia.”
Tvrdí, že aj vo Formule 3 na to môžu piloti viac zatlačiť ako v F2, čo môže súvisieť s pneumatikami. Bearmanovi sa na osemnástkach z druhej najvyššej série nejazdí “prirodzene”.
Čo kazí Bearmanovi sezónu?
Monoposty Formuly 2 generujú menej prítlaku a podľa Bearmana “je to s vyvážením o čosi náročnejšie”. Na rýchlostné rozdiely si vraj už zvykol, hoci v juniorskej sérii má stále pocit spomalenej jazdy. “Sadnúť do auta F1 je vždy super, pretože máme pod zadkom o čosi viac výkonu.”
Za slabými výsledkami je viacero dôvodov. “Vo Formule 2 to zatiaľ bolo veľmi ťažké. Myslím si, že som zatiaľ na vrchole svojej doterajšej kariéry, čo je normálne, keďže mám viac skúseností ako predtým. Na výsledkoch to nie je vidieť, ale spomalili ma nejaké faktory.”
“V Džidde som nepretekal, v austrálskej kvalifikácii nám zlyhal motor. V Imole sme mali problémy pri pitstope, keď som bol vo vedení. Aj keď sme mali problémy, mal som rýchlosť,” sumarizuje svoju sezónu, ktorej čerešničkou je zatiaľ Monako. “Štartoval som dvanásty a na trati, akou je Monako, som dorazil do cieľa na štvrtom mieste. Stále pôjdem naplno a pokúsim sa udržať si túto formu. Výsledky z F1 chcem preniesť aj do F2.”
Zatiaľ však nemá dôvod jazdiť zúfalo alebo tak, ako keby od jeho ďalších pretekov závisela celá budúcnosť. Ferrari a Haas totiž mladíkovi veria. “Nemyslím si, že by som to pri jazde preháňal alebo tlačil na hranu. Užívam si každú jazdu a snažím sa zlepšiť.”
Bearmana čaká ďalšie predstavenie v Haase už o týždeň. Mladík bude jazdiť v prvom tréningu na domácu VC Veľkej Británie. “V Silverstone to bude bláznivý víkend. Veľa sa tam toho deje. Aj vlani to bolo hektické. V prvom tréningu F1 sa toho deje veľa aj v zákulisí, vrátane zábavy. Bude to stresujúci víkend, ale teším sa na domáce preteky. Neviem sa dočkať, bude to fantastické.”