logo F1online.skF1online.sk

FIA reaguje na flexikrídla, sprísni testy zadných krídel

Max Verstappen, Red Bull zozadu
© Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala12. 5. 2021

Cez víkend v Barcelone Mercedes otvoril tému flexibilných zadných krídel, keď Lewis Hamilton na margo Red Bullu poznamenal, že na auto nasadzuje “ohybné krídlo”, s ktorým na rovinkách získava tri desatiny sekundy na kolo. Christian Horner trval na tom, že všetko je v súlade s pravidlami, no dlho to už tak asi nebude. FIA chce testy sprísniť.

Zdá sa, že Red Bull našiel šikovný trik. Pri maximálnych rýchlostiach na rovinkách je zadné krídlo červených býkov poddajnejšie, ohne sa smerom dolu a tým zmenší odpor auta. Keď však monopost prechádza zákrutami, kde potrebuje mať maximum prítlaku, krídlo sa vráti späť do pôvodnej pozície. Čosi také sme si mohli všimnúť už vlani.

Christian Horner v nedeľu po pretekoch ubezpečil, že všetko je v poriadku a monopost prešiel statickými testami bez akýchkoľvek problémov. V utorok však zareagovala FIA a tímom oznámila, že sa tieto testy budú sprísňovať.

Všetkým desiatim tímom poslala list, v ktorom uznáva, že súčasné riešenia tímov síce prechádzajú testami, no “aj tak vykazujú nadmernú flexibilitu, keď sú autá v pohybe”. “Máme zato, že takéto deformácie môžu mať značný vplyv na aerodynamický výkon áut.”

FIA preto prostredníctvom technickej direktívy sprísni všetky testy. Zadné krídla musia prejsť statickými testami v ťahu smerom dozadu a nadol, pričom odteraz sa nesmú ohnúť pri dvojnásobnom zaťažení v porovnaní so súčasným stavom.

Zadné krídlo bude testované smerom dozadu silou o veľkosti 2×750 N a nesmie sa prehnúť o viac ako 1° z pohľadu osi vertikálnej na referenčnú rovinu, resp. podlahu. Okrem toho sa krídlo nesmie prehnúť o viac ako 1° ani pri vertikálnom zaťažení o veľkosti 1000 N, ktoré bude simulovať prítlak.

Keďže niektoré tímy budú musieť zrejme spevniť konštrukciu zadných krídel, nová technická direktíva začne platiť až od VC Francúzska 27. júna.

Súvisiace články

Diskusia