logo F1online.sk

Honda šikovne využila pravidlá, motor vyvíjala aj cez karanténu

Red Bull zozadu – Alexander Albon
© Getty Images / Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala29. 6. 2020

Ako sme vás už pred pár dňami informovali, Honda do Rakúska privezie novú pohonnú jednotku, ktorú v továrni nazývajú aj špecifikácia 1.1. Spočiatku sa však nezdalo, že by mohla predstavovať až taký vážny posun v porovnaní s konkurenciou, keďže všetky továrne museli byť zatvorené. Teraz však vysvitlo, že továreň Hondy v Sakure mala na vývoj podstatne viac času ako konkurencia; vyvíjala totižto aj počas karantény.

Dokázala to šikovným využitím diery v pravidlách. Tie od tímov tento rok požadujú, aby svoje továrne zatvorili na celkovo 63 dní, a od tovární vyvíjajúcich pohonné jednotky 49 po sebe idúcich dní. Toto zatvorenie tovární si môže každý tím načasovať po svojom tak, aby čo najlepšie kopírovalo nariadenia miestnej vlády. Stať sa tak má v priebehu mesiacov marec, apríl, máj a jún.

Vo viacerých európskych krajinách boli prijaté prísne bezpečnostné opatrenia, počas ktorých by bolo nerealizovateľné či dokonca zakázané nechať továrne otvorené a pokračovať vo vývoji. Tímy teda takúto možnosť privítali a továrne s radosťou zatvorili.

Iná situácia však nastala v japonskej Sakure, kde sídli Honda. Keďže podľa japonskej ústavy je zakázané uvalenie povinnosti zatvoriť všetky podniky, tu vláda vydala len akési odporúčanie pozastaviť výrobu.

Nuž a okrem tohto faktu Japoncom nahrala na smeč i výnimka v pravidlách. Tie hovoria o tom, že výnimka ohľadom povinného zatvorenia továrne bude udelená tomu výrobcovi, ktorý má pracovisko v krajine s inou politikou ohľadom národného zastavenia výroby. Nuž a Japonci takýto príkaz vlastne ani nikdy nevydali, teda dostali aj výnimku na časové ohraničenie zatvorenia.

Podmienkou na jej získanie bolo len to, aby tímy do týchto krajín nepresúvali svoju pracovnú silu z tých oblastí, ktoré sú pod karanténou.

A tak sa v Sakure rozhodli, že budú pokračovať vo vývoji s tými zamestnancami, ktorí štandardne pracujú v miestnej továrni. Museli však splniť prísne podmienky na bezpečnosť a dodržiavanie odstupov, a tak sa nevyvíjalo úplne naplno. V každom prípade tým Honda nad konkurenciou získala.

Honda si chce totižto splniť spomínanú povinnosť až neskôr v lete, keď na prikázaných 49 dní uzavrie aj továreň v Sakure. To však japonskému dodávateľovi motorov vôbec nebude vadiť, pretože pohonné jednotky budú zmrazené. Povolená bude len jedna aktualizácia jednotky MGU-K, batérie a elektroniky.

Súvisiace články