logo F1online.skF1online.sk

Stroll zdecimoval Aston Martin: Stoj čo stoj chcel kópiu Mercedesu, tvrdí Kolles

Aston Martin, ilustračné
© Aston Martin
Milan Kubala
Milan Kubala7. 5. 2021

Lawrence Stroll v tohtoročnej sérii Drive to Survive povedal zaujímavú vetu: On vraj uspeje vo všetkom, čoho sa chytí, a po kúpe tímu Formuly 1 s tým neplánuje prestať. Pravda je však taká, že v tejto sezóne mu to nevychádza podľa plánu. Podľa bývalého šéfa HRT Colina Kollesa za to môže samotný Stroll krokmi, ktoré si tvrdohlavo presadil, a na ktoré teraz dopláca celý tím.

Kontroverzný ťah skopírovať Mercedes sa vlani vyplatil. Tímu sa vtedy ešte pod názvom Racing Point darilo, za okopírovanie Mercedesu zaplatil len smiešnu pokutu 400-tisíc eur a v Pohári konštruktérov prišiel o pätnásť majstrovských bodov. Vysmiaty Stroll si pred zimou mädlil ruky, že sezóna 2021 bude ešte lepšia. Zrazu však prišiel na psa mráz.

Colin Kolles tvrdí, že nič z toho sa nemuselo stať, keby Lawrence Stroll bojoval férovo, veril svoju vlastnému tímu a jeho schopnostiam. “Inžinieri mali kedysi povolené vyvíjať sami. Mali drobný rozpočet, boli veľmi mladí, veľmi efektívni, veľmi motivovaní a v niektorých smeroch aj veľmi inovatívni,” pripomenul predchádzajúce sezóny rodený Rumun pre sport1.de.

Presne vďaka týmto kvalitám sa očakávalo, že Force India, neskôr Racing Point a teraz Aston Martin bude z rozpočtového stropu ťažiť najviac. Takú efektivitu vývoja totižto nedosahoval žiaden iný súper, ružový tím konkuroval aj oveľa väčším stajniam s bohatšími peňaženkami. Nápadov mal veľa, problém bol v tom, že financie nestačili na pretavenie týchto nápadov do praxe.

Nakoniec z tejto výhody továrne v Silverstone možno nič nebude, Stroll vraj tím úplne zdecimoval. “Odkedy drží opraty Stroll, je to iné. Vlani kúpil od Mercedesu všetko, myslím tým naozaj všetko. Ich auto pre rok 2020 bolo kópiou Mercedesu z predchádzajúcej sezóny, takmer jedna k jednej. Inžinieri však chceli postaviť iné auto, auto, ktoré by malo zadnú časť naklonenú tak agresívne ako Red Bull, pretože touto filozofiou stavali svoje autá už celé roky.”

Zmena filozofie so sebou prináša riziko. Na začiatku minulej sezóny sme videli, že inžinieri novému autu veľmi nerozumeli a chvíľu im trvalo, kým zistili, ako ho nastaviť. To sa dalo čakať, s autom Mercedesu predtým nepracovali.

“Stroll však chcel mať len a len kópiu Mercedesu, pretože to bola z jeho pohľadu najľahšia cesta dosiahnuť jeho ciele. Týmto krokom však zničil sebavedomie svojich vlastných ľudí. Buď bude po mojom alebo nebude nič, to je Strollova filozofia,” vysvetlil Kolles. “Inžinieri teraz s tým autom, ktoré v prvom rade ani nechceli, nič nemôžu spraviť. Sú extrémne demotivovaní a nevedia, čo bude ďalej. V tíme sa kvôli tomu hromadí veľká nespokojnosť.”

Sklamaný musí byť i Sebastian Vettel, ktorý si štart do nového roka nepredstavoval takto. Po rokovaniach so Strollovým tímom a po odporúčaniach Tota Wolffa, s ktorým udržuje veľmi dobrý vzťah, bol plný očakávaní, že sa po rokoch útrap vo Ferrari dostane opäť do pohody. Podľa Kollesa to všetko bol len klam.

“Vettela podpísali len preto, aby Lance Stroll vyzeral lepšie,” vyhlásil Kolles, ktorý v rokoch 2005 až 2008 pracoval v Jordane, Midlande, Spykeri a zažil aj to, ako sa tento tím reinkarnoval ako Force India. Stále má v ňom svoje kontakty. “Pán Stroll chce spraviť zo svojho syna majstra sveta. Podľa môjho názoru je kombinácia Stroll-Wolff pre Sebastiana Vettela veľmi nebezpečná. V pozadí hrá úlohu mnoho faktorov.”

“Pozrite sa do histórie: Lawrence Stroll vždy skupoval tímy len pre svojho syna. Začalo sa to v juniorských kategóriách. Stroll chcel, aby jeho syn pôsobil silným dojmom, aby z neho nakoniec spravil majstra sveta. Jeho tímoví kolegovia boli vždy len pomocníci. A to teraz platí aj o Sebastianovi Vettelovi,” doplnil 53-ročný vyštudovaný zubár.

David Coulthard sa zamyslel na podobnú vlnu: “Uvažujem, či sa tu nebuduje nejaká značka. Nemyslím Aston Martin, ale značku Lance Stroll. Ak porazí Vettela, tak to bude dôvodom položiť si otázku, prečo by sa nemohol stať i majstrom sveta?”

Súvisiace články

Diskusia