logo F1online.sk

Red Bull nezastaví vývoj skôr ako pred letnou prestávkou: To Maxovi nemôžeme spraviť

Max Verstappen za Valtterim Bottasom
© Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala5. 5. 2021

Bitka o titul pokračuje. V Portugalsku začal o čosi rezkejšie udávať tón Mercedes, no je otázkou, do akej miery to bolo spôsobené špecifickými podmienkami na okruhu v Portimau, a do akej miery reálnou rýchlosťou monopostov. V Red Bulle však nechcú nič zanedbať a pri prvej šanci získať titul od roku 2013 sú ochotní obetovať aj časť vývoja pre nasledujúcu sezónu.

Na prvých dvoch veľkých cenách sa Helmut Marko a Toto Wolff zhodli na tom, že Red Bull RB16B má výhodu o amplitúde zhruba dvoch desatín sekundy na kolo. Tímy však usilovne vyvíjajú, nuž sa zdalo, že Mercedes spravil pred pretekmi v Portugalsku veľký krok vpred a toto manko zmazal.

Nebolo to celkom tak, strieborným šípom najskôr pomohol Max Verstappen, ktorý po chybe v štvrtej zákrute nielen, že stratil niekoľko stotiniek sekundy, ale s nimi aj pole position. I Nico Rosberg Verstappenovi vyčítal, že robí priveľa chýb, ktoré Lewis Hamilton neodpúšťa.

V druhom rade Mercedesu o čosi viac vyhovovali náročné podmienky, hoci sa aj jeho piloti sťažovali na klzký asfalt. “Portimao už vlani nepatrilo medzi naše najlepšie trate,” cituje Maxa Verstappena Auto Motor und Sport. “Nevieme prečo. Je to zvláštne miesto, gripu je tu málo. Možno sa s tým Mercedes vedel vyrovnať lepšie. To však nesmie byť výhovorka. Musíme byť schopní jazdiť najrýchlejšie kolá na každej trati.”

Ani Hamilton nemal pocit, že by sa zlepšil jeho tím. Posun sa podľa jeho výpočtov udial v Red Bulle. “Red Bull skôr stratil rýchlosť, ako že my sme ju získali. Z nejakého dôvodu spravili krok smerom k nám.”

AMuS poznamenáva, že Red Bull sa mal strieborným šípom práveže vzdialiť. Do Portugalska si doniesol nové predné krídlo, podlahu, difúzor i deflektory. Športový poradca tímu Helmut Marko však pripomenul: “Iba Pérez jazdil s celým balíkom noviniek. Max nemal predné krídlo.”

My zas pripomeňme, že Mercedes upravil len zadné krídlo, a to víťaz Hamilton ešte stále jazdil s tým starým. Red Bull teda istotne nestratil kvôli pomalšiemu vývojovému tempu.

A čo pneumatiky?

Aký faktor vlastne v tejto sezóne limituje strieborné šípy? Sú ním zadné pneumatiky, s ktorými monopost nepracuje optimálne a prehrieva ich. Videli sme to v Bahrajne, na trati, na ktorej po pomalých zákrutách nasledujú dlhé rovinky a aj teploty vzduchu a trate sú dosť vysoké. Mercedesu sa darilo udržať problémy pod kontrolou nastavením auta, no Red Bull bol rýchlejší v kvalifikácii i pretekoch. Nebyť limitov trate, Holanďan v službách rakúskej stajne by túto veľkú cenu i vyhral.

V Imole a Portimau to tak žalostne so zadnými gumami nevyzeralo. “Bolo to spôsobené najmä tým, že tu bolo ľahšie držať problémy so zadnými gumami pod kontrolou,” vysvetľujú inžinieri Mercedesu. “V Imole nám pomohli chladnejšie teploty, v Portimau hladší asfalt. Náš hendikep tu bol menší. Nemalo to nič spoločné s konfiguráciou týchto dvoch tratí.”

Pravda, okruh Algarve spôsobil tímom úplne opačný problém ako v Bahrajne. Mercedes si nelámal hlavu nad tým, ako znížiť teploty pneumatík, lež ako ich zvýšiť. Za to mohlo relatívne chladné počasie, hladký asfalt a výber pneumatík Pirelli, ktoré zvolilo to najtvrdšie z najtvrdšieho.

Mercedes mal problém len pri jazde za iným autom. Lewis Hamilton sťahoval Valtteriho Bottasa celých deväť kôl. Až ku koncu tejto stíhacej jazdy sa začali zadné gumy prehrievať, no akonáhle Fína predbehol, všetko bolo opäť v normále.

Keď sme sa už bavili o tom, čo pomohlo Mercedesu, nezabudnime na nepríjemný vietor… Už v sobotu reportéri Sky Sports s Paulom di Restom špekulovali nad tým, či práve silný bočný vietor nerobí problémy tímom, ktoré vyznávajú filozofiu naklonenej podlahy — najmä najagresívnejšiemu Red Bullu. Čím je totižto zadná časť vyššie, tým je ťažšie podlahu na týchto miestach utesniť. Vietor vtedy narúša vzduchové víry, ktoré ju majú utesňovať.

Čo bude ďalej?

Už tento víkend nás čaká VC Španielska, na ktorej budú musieť Mercedesy opäť hľadať recept na prehrievanie zadných gúm. Rozhodovať bude tretí sektor. “Ak v prvých dvoch sektoroch nebudeme pneumatiky šetriť, doplatíme na to v pomalých zákrutách na konci kola,” ozvalo sa z tábora obhajcov titulu.

Christian Horner je tiež zvedavý: “Pomaly sa nám začína kryštalizovať, kde sú silné a slabé stránky jednotlivých áut. Tu sme však mali abnormálne podmienky, bolo chladno, veterno a asfalt bol klzký. Ak budeme mať v Barcelone normálne preteky, dozvieme sa viac.”

Červení býci dúfajú, že sa opäť vrátia k zbieraniu víťazstiev. Na trati pôjdu všetci naplno, v továrni takisto. Helmut Marko prezrádza, že vývoj monopostu RB16B bude prebiehať minimálne do letnej prestávky.

“Potom uvidíme v závislosti od toho, ako to bude vyzerať v šampionátoch,” vysvetlil rakúsky biznismen, ktorý sa boja o titul nechce vzdať. Fakt, že by prepnutie vývoja na budúcu sezónu mohlo priniesť ovocie o rok, oželie. “Maxovi to teraz nesmieme spraviť, prvýkrát má auto, s ktorým sa môže stať majstrom sveta.”

A kým sa Red Bull s Mercedesom budú biť na trati i v továrňach, v zákulisí si budú mädliť ruky inžinieri McLarenu a Ferrari blažene sa usmievajúc, že vďaka väčším investíciám do sezóny 2022 stiahnu manko, ktoré sa im ešte nepodarilo vymazať.