Priestley o novej grafike: Vážne ju neberie ani nikto v F1


Formula 1 v utorok predstavila novú sadu infografík, ktoré sa budú zjavovať počas tohtoročných prenosov Formuly 1. O ich užitočnosti si väčšina fanúšikov Formuly 1 pomyslí svoje. Podľa Marka Priestleyho, autora známej knihy z názvom Mechanik, je ich najväčším problémom nepresnosť informácií, ktoré ponúkajú.
Priestleyho ako bývalého inžiniera McLarenu zaujímal pohľad fanúšikov na predstavené novinky. Názory zbieral na svojom Instagrame. “Odpovede boli možno aj všetky do jednej negatívne. Nikomu sa to nepáči,” vyhodnotil anketu vo svojom najnovšom vlogu.
Dôvodom za predstavením novej grafiky rozumie; jeden z hlavných sponzorov Formuly 1 musí dostať za svoje peniaze aj nejakú protihodnotu. Na druhej strane však nejde len o čisto účelový krok. Liberty ňou chce zacieliť aj na nových fanúšikov.
“Všetko je to spravené s dobrým úmyslom,” konštatuje Priestley. “Nezabudnime, že ide o komerčné partnerstvo medzi AWS a Formulou 1. Musia využiť služby AWS, prepojiť ich s dátami z Formuly 1 a pokúsiť sa to vizuálne odprezentovať spôsobom, ktorý bude pre fanúšika zaujímavý. To je super, a rozumiem tomu. Do budúcna by to mohlo viesť k niečomu uchvacujúcemu.”
Má to však jedno ale: “V roku 2019 sme dostali prvú verziu tejto grafiky. Videli sme predpovede zastávok v boxoch alebo výdrže a stavu pneumatík. Nuž a mali negatívny ohlas aj v roku 2019. Dôvodom je, že neboli dostatočne presné. Áno, boli podložené nejakými údajmi, ale buď ich nebolo dosť, alebo neboli dostatočne presné.”
“Nikto v boxovej uličke Formuly 1 neberie tie grafiky ani trochu vážne. Pozerajú sa na ne tak trochu ako na žart,” prezrádza mechanik, ktorý bol súčasťou kolotoča F1 viac ako desať rokov. “Na jednej strane však tá grafika ani nie je určená tým, ktorí sú v boxovej uličke. Je určená pre nových alebo občasných divákov. Toto im pomôže pochopiť niečo z toho, čo sa deje v zákulisí.”
Novým fanúšikom môže pomôcť sa aspoň do istej miery zorientovať, no v prípade, že sa opäť dočkáme grafiky, ktorá bude pôsobiť ako “vycucaná” z prsta, ľuďom veľmi nepomôže. A stálych divákov len otrávi.
“Problémom je — a bolo to zrejmé z odpovedí na mojom Instagrame —, že drvivá väčšina fanúšikov Formuly 1 nie sú len občasní diváci, ktorí sa k F1 dostanú len prepínaním medzi kanálmi. Títo fanúšikovia sa na ňu špecializujú, informujú sa, majú s ňou skúsenosti. Aspoň do istej miery rozumejú tomu, o čom je Formula 1.”
“Samozrejme, že Formula 1 chce získať nových fanúšikov a vysvetliť im tento neuveriteľne komplikovaný šport. Chcú, aby pri ňom zostali a pochopili, čo sa deje na trati, prečo je jedno auto na konci rovinky rýchlejšie ako iné. Nie je však toto úloha komentátorov?” spýtal sa Priestley. “Ak budeme mať nad autami grafiku ukazujúcu výkon áut v pomalých zákrutách, zatiaľ čo tie autá idú bok po boku, tak to bude odpútavať pozornosť od toho, čo by sme mali sledovať.” Nuž a tým sú prebiehajúce súboje.
“Mali by byť veľmi opatrní pri snahách získať nových fanúšikov, a teda neodradiť tých, ktorých už majú,” upozornil na záver.
- Značky
- Mark Priestley