logo F1online.skF1online.sk

Kvalifikačný šprint: Keď bitka pretekárov potrvá tri dni…

Štartový rošt
© Red Bull Content Pool
Ladislav Király
Ladislav Király27. 4. 2021

Medzinárodná automobilová federácia (FIA) konečne definitívne odobrila a potvrdila kvalifikačný šprint. Súčasne sme spoznali jeho presné pravidlá a vieme, čo môžeme očakávať. Teraz je to už hotová vec.

Nevieme už len to, počas ktorých víkendov budeme svedkami nasadenia nového formátu. Dôveryhodné zdroje píšu, že to budú preteky v Silverstone, v Monze a na Interlagose, pretože tam sa dá dobre predbiehať. Jediný problém, pre ktorý ešte neprišlo potvrdenie, je pravdepodobne ten, že v Brazílii naďalej úraduje pandémia a v Sao Paulo sa možno jazdiť vôbec nebude.

Ak by tento tohtoročný test vyšiel a priniesol by úspech, kvalifikačný šprint uvidíme aj v budúcnosti. Opäť však len sem-tam na vybraných podujatiach a určite nie na okruhoch ako Monte Carlo, Hungaroring alebo Singapur, kde sa ťažko predbieha. To sa podľa kompetentných nestane.

Dva tréningy, kvalifikácia, šprint, preteky

Plán vyzerá nasledovne: po prvom piatkovom tréningu bude nasledovať normálna kvalifikácia, ktorá určí poradie pre šprint. Pred šprintom sa v sobotu ráno uskutoční druhý voľný tréning, ktorý bude mať rovnako ako prvý 60 minút.

„Experti očakávajú, že prvý 60-minútový tréning bude využitý výlučne na krátke jazdy a na kvalifikačné simulácie,“ píše Tobias Grüner z Auto Motor und Sportu. „Trénovanie jázd na dlhé vzdialenosti by malo byť kompletne preložené na sobotňajšie predpoludnie. Tam inžinieri pozbierajú dáta týkajúce sa opotrebenia pneumatík, ktoré budú potrebovať v oboch pretekoch.“

Bez zastávky v boxoch a o šesť bodov

Sobotňajší kvalifikačný šprint sa pôjde na približne sto kilometrov, teda na tretinu klasickej veľkej ceny. Nebude pritom existovať povinnosť vynútenej zastávky v boxoch. Pred štartom uvidíme klasickú štartovú procedúru a na rošt budú môcť prísť zástupcovia médií i hostia. Národná hymna organizátorskej krajiny zaznie len v nedeľu.

Traja najlepší zo soboty nevystúpia na pódium, ale za svoju snahu budú odmenení v bodovom pomere 3-2-1. Inak sa bude v sobotu bojovať „len“ o miesta na nedeľnom štartovom rošte. Bude to teda mimoriadne dôležitá sobota a odmena pre bodová najlepších je len symbolická.

Parc fermé už od piatka

Zaujímavá skutočnosť hovorí o tom, že pravidlá parc fermé budú platiť už od ukončenia prvého piatkového tréningu. Stajne budú musieť monoposty do veľkej miery „zmraziť“ a rozmrazené budú až počas druhého tréningu, teda v sobotu pred šprintom.

Pod parc fermé sú povolené len minimálne zmeny, ktoré sa môžu týkať napríklad distribúcie váhy, úpravy jazdnej výšky alebo súčastí závesov, ako napríklad tlmičov – upravuje to článok 10.3 Technických pravidiel.

Výnimka spočíva napríklad aj v tom, že ak by sa medzi jednotlivými dňami vonkajšia teplota zmenila o viac ako 10 stupňov, môže prísť aj k úpravám chladenia. No a mechanici môžu okrem toho vymeniť napríklad brzdy, zapaľovacie sviečky či olejový a vzduchový filter.

Výnimka bude platiť aj pre prípad, ak si niekto v šprinte zničí predné krídlo najnovšej špecifikácie a nové už mať nebude: v tom prípade bude môcť beztrestne nasadiť staršiu špecifikáciu. Platiť to bude aj o ostatných súčiastkach.

O jednu sadu pneumatík menej

Počas klasických pretekárskych víkendov môžu jazdci využiť trinásť sád pneumatík, no tentoraz ich bude len dvanásť. Všetci dostanú k dispozícii dve najtvrdšie sady, štyri stredne tvrdé a šesť mäkkých.

V piatkovej kvalifikácii bude možné nasadiť len softy, teda mäkké gumy. Aj preto si sadu gúm pre štart šprintu i pre štart hlavných pretekov bude môcť každý jazdec vybrať dobrovoľne.

Toto môže byť zaujímavé, pretože niekto možno šprint riskne aj s mäkkými gumami, no niekto bude opatrnejší a pôjde s mediumkami. Ťažko povedať, ale ku koncu stokilometrovej vzdialenosti by to mohlo byť poriadne zaujímavé.

Oficiálna stránka F1 potvrdila, že pre prvý tréning musia tímy vyhradiť dve sady pneumatík, ktoré potom vyradia z obehu. Pre kvalifikáciu dostanú k dispozícii celkovo päť softov a pre preteky musia nechať vyhradené dve sady – akékoľvek.

Ak sa bude prvý tréning alebo kvalifikácia konať za mokra, tímy dostanú dodatočnú sadu intermediálok, ktorú však musia pred šprintom vrátiť ako použitú. Ak sa bude za mokra konať šprint, môžu tímy jednu sadu intermediálok následne vrátiť a vymeniť za novú.

Neutrpí klasická kvalifikácia?

„Kritici pripomínajú, že normálna kvalifikácia bude pri novom formáte znehodnotená,“ konštatuje Grüner. „Naháňačka za najlepším časom bola zvyčajne jedným z vrcholov víkendu, počas ktorého bola sledovanosť miestami vyššia, ako v pretekoch. Tento vrchol bude po novom preložený na piatkové popoludnie. Existujú obavy, že počas pracovného dňa si čas nájde omnoho menej fanúšikov.“

Kompetentní však chcú zakročiť a kvalifikáciu posunúť na čo možno najneskorší okamih piatkového dňa. V spojitosti s tým bude na najneskoršiu možnú chvíľu odsunutý aj prvý tréning.

„Máme radosť, že fanúšikom budeme môcť ponúknuť ešte napínavejší pretekársky víkend,“ uviedol šéf F1 Stefano Domenicali. „Keď budú musieť jazdci bojovať počas všetkých troch dní, bude to poriadne vzrušujúce. Som si istý tým, že aj samotní pretekári tento formát privítajú. Veľkú radosť mám hlavne z toho, že nový plán podporili všetky tímy.“

Súvisiace články

Diskusia